יום ראשון, 31 בדצמבר 2023

סקאנדר וגנב החד קרן – א"פ סטידמן

 סקאנדר וגנב החד קרן – א"פ סטידמן

תרגום: מיה אשל

הוצאת כנרת זמורה דביר

דצמבר 23. 338 עמודים

ספרי פנטזיה ומדע בדיוני הם לא "כוס התה שלי" אך מאחר ונכדתי הבכורה מאד מאד מאד אוהבת, החלטתי לקרוא כדי להבין על מה המהומה...

 


העלילה מספרת על סקאנדר סמית ילד חביב ומרתק, שאכפת לו ממשפחתו והוא לא מפחד להראות את רגשותיו. תמיד השתוקק לעזוב את היבשת ולברוח לאי הסודי, שבו חדי קרן פראיים מסתובבים חופשי.

משפחתו של סקאנדר אוהבת לצפות בתחרויות גביע הכאוס מידי שנה. הם מתווכחים ביניהם על הרוכבים וסוסי חד הקרן שלהם, על מי ישלוט בצורה הטובה ביותר בכוחות המיוחדים שלו כדי להביס את יריביו ולנצח במירוץ, וכך להיבחר כרוכב חד הקרן החזק ביותר.

כל ילד/ה בן/ת 13 החיים ביבשת עוברים מבחן מיוחד שההצלחה בו מקנה את האפשרות לבקר באי, להתאמן להיות רוכבי חד קרן. אחותו בת ה-14 של סקאנדר נכשלה בשנה הקודמת, ועכשיו סקאנדר הוא התקווה של המשפחה לחיים טובים יותר.

סקאנדר בילה שנים בלימודים למבחן הבקיעה שלו, אבל ביום הבחינה, הבלתי ייאמן קרה, דברים השתבשו, ותקוותיו התנפצו. הוא לא מאמין ששנות הלימוד שלו היו לחינם ושהחלום שלו לא יתגשם. אך מה שקורה בפועל לא ייאמן. מאותו רגע מתחילה סידרת ארועים מוזרים שהופכים את עולמו ואת כל מה שהוא יודע ומכיר.

כאשר דמות מסתורית מתדפקת על דלת ביתו בחצות, ומאלצת אותו להיענות לקריאה להגיע אל האי בו מתאמנים רוכבי חד הקרן הוא נאלץ לשקר לגבי אופן הגעתו וההתרגשות שלו עצומה מעצם המפגש עם הרוכבים האחרים, היותו חלק מצוות, והכי חשוב,המפגש עם חד הקרן שיועד לו מאז שהוא נולד.

המסע של סקאנדר קשה מכיוון שהוא חייב לשמור בסוד מי או מה הוא וחד הקרן שלו מייצגים, ובכך להונות את מנהיגי רוכבי חד הקרן. הוא נדחף לעולם של קרבות שמיים, התנגשויות מסוכנות עם חדי קרן פראיים ושמועות על אויב מיסתורי שמכין צבא חדי קרן. הוא נחוש להגשים את החלום שלו, ועם חברים חדשים לצדו הוא מתקרב אליו, לומד על אמו האבודה ורוקם מזימות לגבי רוכבי חד-קרן מדורות קודמים. ככל שסקאנדר מתקרב לחבריו החדשים ולקהילת הרוכבים שלו, כך קשה לו יותר לשמור על סודותיו, במיוחד כשהוא מגלה שחייהם וחייו עלולים להיות בסכנה חמורה מכפי שאי פעם תיאר לעצמו.

 

היה מרתק לגלות את העולם החדש הזה יחד עם סקאנדר כיוון שהוא מתמודד עם כל כך הרבה חוקים, מנהגים ואמונות.

מי הביא אותו לאי, מאילו סיבות, ולמה הוא נאלץ לשקר?

האם הוא יוכל להוכיח מי הוא באמת?

האם הוא יוכל להישאר להתאמן על האי רק אם יהיו לו ביצועים טובים במירוץ המבחן האחרון?

מי היתה אמא שלו ומאיפה היא באמת באה?

מה מייחד את סקאנדר מהאחרים?

 

כל כך הרבה שאלות כל כך הרבה סודות שהקוראים יצטרכו לפתור יחד עם סקאנדר וחבריו החדשים וחדי הקרן הייחודיים שלהם. אך אל דאגה. כל השאלות הללו נענות בהדרגה.

 

"סקאנדר וגנב החד קרן" הוא הספר הראשון בטרילוגיה.

זהו סיפור פנטזיה שובה לב ופרוע, מלא הרפתקאות, פיתולים וארועים, עם חדי קרן שאינם מה שאנחנו רגילים לדמיין בדרך כלל. הם לא צבעוניים, חמודים, עדינים וקסומים. הם רציניים, כועסים ואכזריים, ממש מפלצות צמאות דם השולטות בארבעת היסודות – מים,אדמה,רוח ואש.

א"פ סטידמן בראה עולם דימיוני המכיל מעט מכל דבר: סודות, שקרים, בגידה, אהבה, פחד, מסירות, מיתולוגיה, וגם נושאים רציניים יותר כמו דיכאון, בעיות משפחתיות, אפליה בצורותיה השונות ובריונות. היא מאזנת בהצלחה בין כל הנושאים הללו ויוצרת עלילה ייחודית, עם שפה קלה להבנה, אך יחד עם זאת מורכבת מאוד.

סגנון הכתיבה קולח וקל להבנה, יש 4 דמויות ראשיות, ולכל אחת מהן יש קשר ליסוד אחר, אבל זו של סקאנדר מיוחדת. לכל אחת מהדמויות יש את תכונות האישיות שלה שמוגדרות בצורה מאוד ברורה ומוצגות היטב. יש כאן את כל מה שמצופה מפנטזיה. דמויות נהדרות, הסבר על איך עובד עולם חדי הקרן עם רוכבים, קשר ידידות חזק ובעיקר גילוי מזעזע בסוף.

לא רק שהסיפור הזה מעורר את דמיונו של הקורא, אלא שיש בו גם מסרים שונים שקוראים צעירים יכולים ללמוד ממנו. מסרים על איך מתייחסים למישהו כשהוא שונה, באיזו קלות ילד מושפע ממשפחתו לחיוב או לשלילה, ועד כמה חשובה ועוצמתית ידידות בחיינו.

 

מומלץ לנוער צעיר, גילאי 8-12,  ולמבוגרים צעירים ברוחם, אוהבי פנטזיה.

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה