יום רביעי, 24 בינואר 2024

סחיבת פצוע – מיכל בראון

סחיבת פצוע – מיכל בראון

הוצאת כנרת זמורה דביר

ספטמבר 2023. 240 עמודים

 

אני אתחיל מהסוף.

אם אתם מחפשים את הספר הבא שלכם, אל תחפשו הרבה. 

"סחיבת פצוע" הוא קריאת חובה (לדעתי), ואני ממליצה עליו מאד. 

אל תהססו, אל תחכו, תקראו.

 


"סחיבת פצוע" הוא סיפור בלתי נשכח על משולש אהבה של שני גברים ואשה אחת, שלושתם נושקים ל-40.

נטע מילר, קיבוצניק מדגניה הוא שף תל אביבי, נשוי לנאוה מספר שנים וחווה איתה מערכת נישואים לא שיגרתית.

הוא מנהל מסעדה שנחשבת מצליחה אך עדיין לא ברמה שפותרת אותו מלהיאבק בפרנסה, והוא משקיע בה את כל כולו, באובססיביות, כדי לשרוד כלכלית, אבל בעיקר כי היא גלגל הצלה עבורו, מקום לקום אליו בבקר ולתפקד כאדם נורמטיבי.  נטע הוא הלום קרב שלא טופל, והוא נאבק לשרוד נפשית. כל הזמן הוא עם היד על הדופק, עומד על המישמר, מעסיק את עצמו ללא הפסקה כדי שלא יִפָּתַח פתח, אפילו הקטן ביותר, בו יכנסו הכוחות האפלים שנכחו תמיד בתוכו, אלה שרודפים אותו מאז ימי שירותו הצבאי.

בגלל העומס בעבודה הוא מזניח את נאוה ואת בנם הקטן, יהלי. הוא יודע שהוא בעל מחורבן, הוא יודע שהוא אוהב את נאוה ושהיא הבחורה האמיצה והחכמה שנלחמה עליו אבל שניהם כורעים תחת נטל החיים והקיום היומיומי, הם בקושי מתראים, בקושי מדברים, הם חולקים את אותה המיטה, אבל הקירבה הפיסית רחוקה מלהיות מה שהיתה, ורוב הזמן הם שותקים.


נאוה חרדה לגורלו של נטע. היא מבינה שמשהו בו שבור וקשה לה איתו, אבל היא לא מתכוונת לוותר לו או לוותר עליו, גם אם היא מרגישה לבד, במשפחה של עצמה. נטל החובות והעבודה האינסופית במסעדה מאלצים אותה לקחת על עצמה את הטיפול בבית ובילד ולשים בצד את שאיפותיה וחלומותיה בכל הקשור לקריירה שלה כעורכת דין. אמנם היא לא ממש אוהבת את עבודתה, אך נאלצת להחזיק בה כי היא מבטיחה הכנסה קבועה בהשוואה למסעדה שההוצאות בה גבוהות יותר מההכנסות. האילוץ שנכפה עליה מעורר את כעסה והיא חשה תחושת מחנק.

חברו הטוב של נטע, דמיטרי " דּוּבָּה " הוא עולה מאוקראינה, רווק נאה וגבה קומה, שבנה את עצמו בשתי ידיו והפך להייטקיסט מצליח ועשיר. נשים יפות רודפות אחריו אך כניצול צ'רנוביל הוא מודע לכך שתוחלת חייו קצרה והוא לא מפתח מערכות יחסים ארוכות טווח. למרות זאת הוא משתוקק לאהבה ולמשפחה, הוא מאמץ לעצמו את משפחתו של נטע, והאהבה שבליבו שייכת לנאוה ויהלי.

החברות האמיצה בין נטע ודמיטרי מקורה בתקופת השירות הצבאי. בעקבות ארוע יוצא דופן בשדה הקרב דמיטרי חש שהוא חב את חייו לנטע. הוא הופך לחלק בלתי נפרד ממשפחתו של נטע, ומתוך דאגה ואהבה אמיתית הוא תומך בנטע כלכלית, ומשמש תחליף אב ליהלי והופך לחבר קרוב של נאוה.

חייהם של השלושה והיומיום שלהם כרוכים אחד בשני, ודמיטרי נשאב פנימה. היציבות נסדקת, סודות מתהווים, והחיים נמלאים בפשעים של רגש

נאוה מודעת לכך שמשפחתה והזוגיות שלה עומדים על קרעי תרנגולת,  והיא מתלבטת רבות בשאלה אם ככה החיים אמורים להיות ואם חוסר שביעות הרצון שלה הוא "סתם פינוק". היא שואלת את עצמה אם היא צריכה להסתפק בפירורי החיבה, בפירורי תשומת הלב ובפירורי הסקס.

 

"סחיבת פצוע" הוא ספר ביכורים מפתיע בבשלותו, סוחף, מרתק ומרגש שקשה להניח מהיד.  הוא מספר ברגישות ובעומק על מערכת יחסים בין חברים, שטבועה בו חותמה של ההוויה הישראלית, העכשווית. למרות שהדמויות פגומות, פצועות כל אחת מסיבותיה, הן מרגשות, כשלבם הפצוע נחשף.

זה ספר שובה לב ושובר לב שבמרכזו, פוסט טראומה ואהבה גדולה שהשתבשה, המעלה שאלות על טיבם של חיי הנישואים עם אדם הסובל מטראומה, על חברות אמת ועל נטיות של רחשי לב.  

הספר ליווה אותי עוד כמה ימים אחרי שסיימתי לקרוא אותו. אצלי לפחות, זה אחד מהסימנים המובהקים לספר מעולה.

 

ממליצה מאד

 


2 תגובות:

  1. נשמע מעניין ממש. אוהבת ספרים טובים עם קשר חזק לישראליות

    השבמחק
    תשובות
    1. בהחלט יש את מה שאת אוהבת בספר. ממליצה לקרוא.

      מחק