יום שלישי, 18 ביוני 2024

אהבת חורף – איזבל איינדה

אהבת חורף – איזבל איינדה

תרגום: אביבה ברושי

הוצאה: ידיעות ספרים

מרץ 2022. 305 עמודים


עלילת הספר  "אהבת חורף" מפגישה בין שלושה אנשים המתמודדים עם טרגדיות אישיות במהלך סערת שלגים בניו יורק. העיר כמעט ומשותקת  ורחובותיה כמעט בלתי עבירים


ריצ'רד באומסטר, פרופסור לזכויות אדם באוניברסיטת ניו יורק, בן 60, נאלץ לצאת אל הוטרינר. אחד מחתוליו הורעל, לאחר ששתה נוזל נגד קפיאת מים. בדרכו חזרה לדירתו בברוקלין הוא מחליק על השלג ופוגע בחלק האחורי של לקסוס לבנה וגורם נזק קל. במכונית נוהגת אוולין אורטגה, צעירה היספנית שברירה למראה וחסרת מסמכים בת עשרים ומשהו מגואטמלה, שעובדת כמטפלת עבור בנו של גנגסטר ניו יורקי. היא בקושי דוברת אנגלית. מספר מילים בלבד. ריצ'רד נותן לה את כרטיס הביקור שלו ואומר לה ליצור איתו קשר. הוא מבטיח לה שהביטוח שלו ידאג להכל. אבל שום ביטוח לא יכול לכסות את מה שעומד לקרות. 

להפתעתו ולצערו, התאונה מקבלת תפנית רצינית כבר באותו ערב. אוולין הצעירה דופקת על דלת ביתו. היא מגמגמת ונראית מזועזעת למדי. בטענה ליכולותיו המוגבלות בהבנת ספרדית, ועל מנת לסייע לאוולין להיחלץ מהבעיה שנוצרה בעקבות התאונה, הוא נעזר בדיירת שלו, לוסיה מראס, בת ה-62, פרופסור אורחת צ'יליאנית באוניברסיטת ניו יורק, ששוכבת בדירת המרתף הקפואה אותה שכרה מריצ'ארד, תחת ערימת שמיכות. שום דבר לא יוציא אותה החוצה בסופה הזו. ריצ'ארד שמרגיש לא בנוח להתמודד עם אוולין הצעירה וזקוק לחוכמה ולניסיון של אישה לטינית, פונה אליה, והיא מתרצה לעזור לו.


בפרקים לסירוגין, ובפירוט רב, כל דמות חולקת אירועים מהעבר שלה. כל אחד מהם חווה אובדן וטרגדיה. כל אחד מהם נושא על כתפיו משא כבד, וכל אחד מהם זקוק למישהו שיעזור לו לשאת את המטען.   ריצ'רד ולוסיה מצליחים להבין את מלוא המצב של אוולין ומסכימים לעזור לה. למחרת השלושה נוסעים יחד לצפון מדינת ניו יורק בניסיון לפתור את הבעיה של אוולין, ובמהלך הנסיעה נחשפים סיפורי הרקע של כל אחד מהשלושה, והם לוקחים את הקורא לגואטמלה, צ'ילה וברזיל.

לוסיה גדלה בצ'ילה. היא למדה בתיכון בסוף שנות השישים כאשר אחיה הצטרף לקבוצה שתומכת במועמדות המפלגה הסוציאליסטית של סלבדור איינדה לנשיאות. היא הייתה קצת רדיקלית בעצמה. בתוך הכאוס שלאחר מותו של איינדה, היא ברחה מצ'ילה. היא מכירה את ריצ'רד יותר מעשור, עכשיו הוא גם הבוס שלה באוניברסיטה, והיא קיוותה לפתח איתו מערכת יחסים אך זה לא קורה, והקשר ביניהם מתבסס על היותו המשכיר של הדירה בה היא שוהה.

ריצ'רד באומסטר צעיר מלוסיה רק ​​במעט. כעת הוא אלמן. הוא התחתן עם אישה ברזילאית וגר בברזיל כדי שתוכל להיות בקרבת משפחתה. הוא איש מופנם, נמנע מקשרים אישיים, ולמרות שהוא מכיר את לוסיה כעשור הוא נמנע מכל קשר איתה. הוא חוקר זכויות אדם, חי חיים בודדים, בברוקלין. יש לו כיב קיבה שעושה לו צרות ויש לו הרבה מוזרויות. לרוב הוא אינו מסוגל לסלוח לעצמו על טעויות העבר שלו ורואה את עצמו בלתי אהוב.

אוולין היא מהגרת לא חוקית מגואטמלה. נכון לעכשיו, היא עובדת כאומנת לילד צעיר עם שיתוק מוחין. הלקסוס שנפגעה בתאונה שייכת למעסיקה שלה. בעבר, כשחיה בגווטאמלה, אוולין סבלה מזוועות שאין מילים לתאר אותן. אבל עכשיו,היא כאן, על מפתן דלתו של ריצ'רד כדי לחשוף את המשקל הכבד של סוד אפל נוסף. בתא המטען של הלקסוס בה נהגה יש גופה מתה

אוולין נראית כמו בובה שבורה, עד ששומעים את הסיפור שלה. אז מבינים עד כמה הצעירה הזו חזקה באמת. היא גדלה על ידי סבתה בכפר עני וזעיר בגואטמלה. לאחר שעברה מסע ייסורים נוראי, הכומר המקומי הצליח להבריח אותה לארה"ב כדי להתאחד עם המשפחה. מאז שהיא הגיעה לניו יורק, היא עובדת כמטפלת עבור ילד עם שיתוק מוחין. אביו של הילד, דוחה אותו, מתעלם ממנו. הוא מכה את אשתו. האם, אוהבת את בנה, אך מתאמנת ללא הרף ושותה כדי להימלט מעינויי נישואיה.


"אהבת חורף"  דן באירועים אקטואליים כמו הגירה, סחר בבני אדם, הזכות של הנכים להתייחסות כאנשים שלמים והזדקנות דור הבייבי בום. הוא משלב הומור, טרגדיה, דיכאון ואהבה. סיפורי העבר של כל אחד משלושת הגיבורים הם טרגיים, אבל במהלך הזמן שבו הם מבלים יחד, אנו לומדים על כל אחד מהם, מה הוא או היא עברו ומה מחזק כל אחד מהם. 

הרומן אינפורמטיבי וחושפני, ובו בזמן נותן תקווה, שמשהו טוב יבוא, אחרי שהדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות, קרה. בסופו של דבר, סיפור אהבה מתפתח בין ריצ'רד ללוסיה, ששניהם התייאשו מלמצוא אהבה בגילם.

 

מי שיתקשה לקרוא פרטים קשים על החיים במרכז ודרום אמריקה או על מהגרים שחוצים את הגבול ומסתגלים לחיים באמריקה, אולי יוותר על קריאת הספר הזה.

 

מומלץ מאד.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה