יום חמישי, 6 ביוני 2024

עוגת אהבה פרסית - צליל קשת

עוגת אהבה פרסית - צליל קשת

הוצאת אוריון

מאי 2023. 294 עמודים

 


 

הסיפור מתרחש בטהרן בימי המהפכה האיראנית העתידה להפוך את המדינה המודרנית והחופשית לדיקטטורה דתית קיצונית


סורושי, בחורה אמריקאית, מגיעה לטהרן בעקבות אהבתה לג'סטין הכריזמטי, שמציע הצעה שאינה יכולה לסרב לה, אך בהגיעם לטהרן הוא משנה את עורו ומביא אותה לאחוזה איראנית שם היא נכלאת כנגד רצונה  לצד בנות נוספות, הופכת לשיפחת מין ועוברת התעללות פיסית ונפשית.

בתוך כל הרוע בו היא נמצאת היא לא מאבדת עשתונות, לא מאבדת את התקווה שיבוא יום והיא תצא משם, והיא מתכננת את בריחתה מהמקום.

בתחילת ספטמבר 1978, ביום שישי השחור באיראן, סורושי מנצלת את הבלגן ברחובות ומצליחה להימלט מהבית שבו חיה חמש שנים נוראות.

עטופה בצ'אדור, לבדה, מבוהלת, שבורה בגופה ובנפשה, היא נמלטת מתוך כוונה להגיע לשגרירות האמריקאית, אך הרחובות הולכים ומתמלאים המון אדם זועם. הצפיפות והדוחק סוגרים עליה והיא מבינה שאם תמשיך, תכניתה תיכשל.


היא מתחמקת אל תוך המבנה הראשון שהיא מוצאת, מסתתרת בפינה חשוכה ,שם מוצאים אותה רוסתאם, מתאגרף איראני, אלוף לשעבר, ואימו. תחילה רוסתאם כועס על מסיגת הגבול הזרה, אך אז הוא רואה את הצלקות העמוקות המכסות את גופה ונשימתו נעצרת

סורושי מוצאת בביתם של רוסתאם ואימו האלמנה רודאבה מקום מפלט, והודות לחמלה שלו ושל אימו, היא עוברת לאט לאט תהליך החלמה, מקווה להתגבר ולבנות לעצמה עתיד מאושר.  היא לומדת לבטוח, בעיקר בעצמה. אך כל פעם שנדמה שהיא התגברה על אירועי השנים הקשות, השדים מעברה מרימים ראש והשלווה והמשפחתיות החמימה מופרים מחדש.

האם יש לרוסתאם וסורושי תקווה לעתיד של אושר?

דמותה של סורושי ממש משכה אותי פנימה.

העלילה זורמת, מובאת בגוף ראשון, ומשתרעת על פני כעשר שנים. יש תחושת עומס בעקבות הירידה לפרטי פרטים, אך ללא ספק המצב הפוליטי המתואר נחקר לעומק והונגש יפה ואוירת הפחד ברחובות היתה מוחשית לכל אורך הספר. אהבתי את תיאורי המאכלים מהמטבח הפרסי, את דרך הכנתם, את הנופים היפים, את השימוש שנעשה במילים פרסיות, ואת קרן האור בקצה המינהרה שהיו רוסטאם ואימו עבור סורושי. 


"עוגת אהבה פרסית" הוא ספר ביכורים המספר על כאב, התמודדות, תקווה ואהבה מרפאת.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה