יום חמישי, 20 ביוני 2024

השידוך - איב האריס

 השידוך   -איב האריס

תרגום: נעה בן פורת

הוצא' ידיעות ספרים

יוני 2015. 381 עמודים

חני קאופמן בת ה-19 היא הבת החמישית מתוך שמונה בנות במשפחה יהודית חרדית בגולדרס גרין שבצפון לונדון. 

היא הגיעה לפרקה. 

מעולם לא היה לה מגע פיזי עם גבר, אבל היא חייבת להינשא לאדם זר.

כאחות הדעתנית מבין שמונה אחיותיה, אין לה לא ייחוס מרשים ולא נדוניה גדולה, והיא מהווה אתגר של ממש עבור השדכנית הנמרצת של הקהילה.

חני קאופמן לכודה בין חובות הדת, המשפחה והמעמד החברתי. היא צעירה תוססת ואנרגטית, שמוכנה לעמוד על שלה גם כשאחרים אומרים לה לא. היא עתידה להתחתן עם ברוך, בחור שהיא בקושי מכירה, שבחר בה אחרי שהציץ בה בחתונה אחרת, ורדף אחריה לפי הפרוטוקול החרדי, בקומץ דייטים מביכים למהדרין, ללא נגיעה.

גם הוא, ממש כמו חני, חש חרדה מהנישואים, מההתאמה ביניהם ובעיקר מצוקה מכל הקשור לליל הכלולות.

חני אובדת עצות: כיצד היא אמורה להכריע, על סמך מבטים חטופים ופגישות מגומגמות, מי יהיה הגבר שאיתו תבלה את שארית חייה?

כמו ברוך גם היא חוששת מליל הכלולות... נושא שלא מדברים עליו אפילו בסתר.

בספקותיה היא מעזה לשתף רק את הרבנית רבקה זילברמן, רעייתו של הרב. כמי שאמורה להדריך את חני מה זה אומר להיות אישה יהודייה ואיך עליה להתנהג כאשת איש, כך שנישואיה יהיו נישואים מאושרים, נסמכת הרבנית על ניסיונה האישי ועל אמונתה. אלא שבימים אלה הרבנית עוברת משבר ויש לה שאלות משלה.

 

ללא ספק הדמות המסקרנת ביותר ברומן היא הרבנית. האריס חושפת את הקורא לשנים כשהרבנית הייתה רק רבקה, נערה ממנצ'סטר שמצאה את דרכה לאמונה בטיול לישראל, נישואיה לחיים ההולך ומתחרד, המעבר ללונדון בעקבות טרגדיה, והחיים בקהילה הדתית הסגורה. בעיותיה של הרבנית בהווה ונסיונותיה להתמודד איתן, מציפים ארועים מהעבר, ומתעצמים בעקבות גילוי על מה שקורה לבנם אברומי, שמתאהב בבחורה בריטית שחורה שהוא פוגש באוניברסיטה.  כל אלה מוציאים החוצה את ההתפכחות המתמשכת שלה מהדת. שני היסודות הגדולים עליהם נסמכה הרבנית מתערערים, ונדמה שהיא זקוקה בעצמה למורה נבוכים.


הסיפור מתרכז סביב שני זוגות, חני וברוך, שעומדים להתחיל את חייהם המשותפים, והרב והרבנית שמלווים אותם במהלך אירוסיהם. הניגוד בין זוג שזה עתה מתחיל חיים משותפים לזוג שנשוי עשרות שנים בולט ואינו מעורר הרבה תקווה עבור הזוג הטרי. העלילה מתחילה ונסגרת בטקס הנישואין של חני וברוך, והיא מדלגת קדימה ואחורה בזמן, כאשר תוך כדי תאור החיזור בן ששת החודשים, מסופר סיפורם של הרב והרבנית, לאורך עשרות השנים שהם ביחד והוא מדגיש אירועים מעברם המשפחתי, וחושף מניעים, סודות ושקרים.


הספר שהיה מועמד לפרס בוקר היוקרתי, הוא רומן מרתק וסוחף שנותן הצצה אל העולם המבודד של העדה החרדית. הוא מספר על קהילה סגורה שהקונפליקטים הטבועים בה הם בראש ובראשונה אוניברסליים: החיפוש אחר אהבה, ההתמודדות עם אובדן, והכורח, לעתים, לקבל החלטות אמיצות ומשנות חיים. גיבוריה מלאי חיים, והמסע שהם עוברים מרתק ומלא חמלה.

מצד אחד, מצאתי את התיאור של אורח החיים בקהילה היהודית-אורתודוקסית מעניינים ונוקשים עד זרא, אבל מצד שני, הכעיסה אותי מאד העובדה שהנשים סובלות הכי הרבה מההגבלות והכללים הדתיים, עד קצה גבול היכולת. לכן, מאוד אהבתי איך כל אחת מהדמויות נאבקת בדרכה להגדיר את עצמה בתוך המבנה של הקהילה הדתית. הרבנית שהצליחה אחרי עשרות שנים של דיכוי (גם אם נכנסה לזה מרצונה) לעשות את מה שעשתה, ואת העובדה שחני פקפקה באורח החיים שהושרש בה מינקות, עמדה על דעתה ולא היתה מוכנה לקבל הכל בהכנעה.

 

ספר חם, כתוב יפה ומסופר בהרבה הומור וסרקזם.

לפעמים עצוב, לפעמים מצחיק.

לרגע לא משעמם.

 

מאד אהבתי

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה