יום שלישי, 11 באפריל 2017

אור בין האוקינוסים – מ.ל. סטדמן

אור בין האוקינוסים – מ.ל. סטדמן

תרגום: ברוריה בן ברוך

הוצאת כתר

2012. 393 עמ'



















כשחזר טום שֶרבּורן ממלחמת העולם הראשונה, הוא היה אדם מרוסק נפשית. הוא היה גיבור מלחמה מעוטר, ובכל זאת מעולם לא רצה לפגוע במישהו בחייו. הוא היה זקוק למקום שקט כדי לאסוף את שבריו, להרגיע את עצמו, מכיוון שהוא האמין שהוא לא היה צריך לשרוד את המלחמה, כאשר חבריו לא שרדו אותה. כל מה שרצה היה להתרחק מבני אדם, להתרחק מהזיכרון, בתקווה שהזמן יעשה את שלו.

במשך השנים הבאות הוא עשה את עבודתו, כשומר מגדלור יחד עם אחרים עד שקיבל את תפקידו של שומר המגדלור באי הקטן והנידח, סחוף הרוחות והמבודד ג'אנוּס רוֹק, שהיה הסימן האחרון של אוסטרליה כמסמן הנתיב לספינות בין האוקיינוס ההודי לאוקיינוס הדרומי

העיירה הקטנה פוינט פרטג'ז הייתה המקום בו טום שהה במהלך השבוע לפני שיצא לג'אנוס רוק, ובה הוא פגש את איזבל. בחודשים הבאים התנהל ביניהם חיזור שקט, באמצעות מכתבים שהועברו הלוך ושוב ע"י  ראלף ובלואי, שהיו מגיעים בספינתם הקטנה אחת למספר חודשים אל האי ג'אנוס עם אספקה, ציוד, ודואר. איזבל הצעירה, נועזת ויפה יודעת מה היא רוצה. היא רוצה להתחתן עם טום ולהקים משפחה גדולה. גם אם היא מעולם לא שהתה באי ג'אנוס, היא לא חוששת לחיות בו עם טום למרות הבידוד הקשה.

 

לאחר נישואיהם, בשנת 1926, היא מצטרפתאל טום בג'אנוס רוק, ושניהם מאושרים, מרוצים ומבודדים משאר העולם. עם זאת, אושרם לא שלם, שכן איזבל סבלה מהפלות ודיכאון, וטום נאבק לנחם אותה.

בוקר אחד באפריל, כשהרוח נשבה בעוצמה, איזבל שעסקה בטיפוח קברו של הילד השלישי שאיבדה כתוצאה מלידה מוקדמת, שמעה בכי של תינוק. טום ואיזבל מגלים סירה שנשטפה לחוף האי, בתוכה מצאו גבר מת ותינוקת בוכה. איזבל מאמצת את התינוקת אל ליבה, מיניקה אותה וקוראת לה בשם לוסי. רגשות שמתעוררים ומחשבות מתעתעות מביאים אותם לקבל את ההחלטה לגדל את התינוקת כשלהם ולא לדווח ​​לרשויות על הסירה ומה שהיה בה וההשלכות של הבחירות שעשו באותו יום גורלי יילוו אותם לנצח,  ויובילו במהלך השנים הבאות לתוצאה הרסנית.

 

הסיפור כתוב בצורה מדהימה. הוא נע  הלוך ושוב בין השנים, ומביא מספר נקודות מבט של מספר דמויות. הוא קולח והעלילה ממוקדת למרות עלילות הביניים והכאוס שבחייהם של טום ואיזבל. הוא מאוד אמוציונלי, מורכב ומטלטל מבחינה מוסרית. אנו לומדים להכיר את המחשבות הפנימיות, הרגשות וההיסטוריה של רוב הדמויות

הסופרת מתארת איך אושרו של אדם אחד גורם סבל למישהו אחר. זהו נושא שמאלץ את הקוראים להרהר בו ולחשוב כיצד הם היו נוהגים. לבדוק האם להטיל ספק במעשה של טום ואיזבל מבחינה מוסרית גם אם ההחלטות שקבלו והאפשרויות שנבחרו  נעות בין נורא ואיום לאיום ונורא...

מה הדבר הנכון לעשות?

לתום ולאיזבל יש תשובות שונות לשאלה זו, ולהתנהגותם השלכות חמורות.

 

הנוף של  גבעת הטרשים בה נמצא המגדלור, וחיי הבדידות ללא נפש חיה סביבם כמו היופי הבלתי סלחני של הים, והקסם של עיירה אוסטרלית מנומנמת על שפת הים, מכתיבים את הקצב.

"אור בין אוקיינוסים" הוא סיפור עם דילמה אפלה ושנוייה במחלוקת. סיפור מסובך רגשית על אהבה, אובדן והקרבה. הוא קשור לבחירות שהחיים מעמידים אותנו בפניהם, לחולשות שמנהלות אותנו, לייסורים שמעיבים על שיקול דעתנו, וגם על התוצאות הנובעות מכך.

הסיפור קורע הלב ישבור את לבכם, הוא ממש משפט שלמה,  ואי אפשר להימנע מלשאול האם המעשה שנעשה היה נכון או לא נכון,  אך כל מי שמשתוקק לילד משלו ומתקשה להרות, או כל הורה שאבד את ילדו או שילדו נלקח ממנו לא יכול לשאת צער כזה ואין מצב שהלב לא ישבר עבור לוסי הקטנה ואמה הביולוגית, או איזבל, בין אם היתה לה זכות או לא, לעשות את מה שעשתה. אהבתם ללא תנאי של איזבל וטום מובילה אותם להחלטה שגויה, ממנה אין חזרה.

 

מומלץ בחום!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה