יום רביעי, 11 במרץ 2020

כלת הים - לילי מילת

כלת הים - לילי מילת
הוצאת מטאור
פברואר 2020.
עותק דיגיטלי אפליקצית הליקון.





















הספר “כלת הים” מחולק לשלשה חלקים כאשר שני החלקים הראשונים מתארים את קורות חייהן של 2 משפחות יהודיות, בשנות ה 30 וה-40 של המאה שעברה, החיות במדינות ערב שונות.  חלק אחד מוקדש למשפחתו של שוקור החיה בבגדד שבעיראק, והחלק השני, למשפחתה של בדר החיה בחאלב שבסוריה.
החלק השלישי מתאר את חייהם של שוקור ובדר שהפכו להיות אהרון ונורית, בחיפה, במדינת ישראל, אחרי שעלו לארץ עם משפחותיהם בשנות ה 50 וה 60.

שתי המשפחות שומרות מסורת, מנהלות אורח חיים יהודי והחיים מתנהלים פחות או יותר על מי מנוחות, עם המוסלמים שמסביבם, עם הקהילה היהודית, ובין בני המשפחה הקרובה והמורחבת. הקורא לומד על המסורת, המנהגים, על הדרך שבה ציינו את חגי היהודים, וגם על הדו־קיום המסויג שהתקיים בעיראק ובסוריה עד שהמאבק בדרך להקמת מדינת ישראל  מעורר את גל האנטישמיות.  השיא היה בפרוץ הפרעות בשנת 1941 “הפרהוד”. ההמון הוסת ויצא לרחובות  וביצע טבח, בזיזת רכוש והטלת אימה ופחד על היהודים , במיוחד יהודי בגדד.

ההתנכלויות והפרעות מזעזעות את עולמן של שתי המשפחות. הן חוות סבל וכאב עד כדי הפקרת חייהם, והן מחליטות לעשות מעשה ולעלות לארץ ישראל. תלאות הדרך שעוברות עליהן לא פשוטות והמחיר שהן משלמות עבור הרצון לחיות בין בני עמם כבד מכל בחינה.

משפחתו של שוקור היא משפחה חמה ואוהבת. הקשר בינו ובין אביו חזק ביותר. שוקור מתגלה כילד נבון ומוכשר, אהבת הספרים טבועה בו מקטנות ומשפחתו תומכת ומעודדת אותו לרכוש השכלה.

במשפחתה של בדר, המצב שונה. האם לא מצליחה להתגבר על אכזבתה מכך שבדר נולדה בת ולא בן, והיא מונעת ממנה חום ואהבה. אביה נגרר אחרי האם ולמרות הקשר הטוב שהיה לו איתה הוא ממש מתנכל לה. בדר חיה כאחרונת המשרתות בבית הוריה. את כל משכורתה היא מעבירה להם. הכל ניתן לאחיה הזכרים. גם לרכוש השכלה מונעים ממנה. אך בדר לא מוותרת. היא קוראת בכל רגע פנוי  וחולמת על חיים טובים יותר.

החלק השלישי מתאר את חייהם של שוקור ובדר בארץ ישראל, בשנות השישים. כאן הם הפכו לאהרון ונורית, והם חיים בחיפה.

חבלי הקליטה היו קשים. מעברות, מצוקת ההורים, חוסר מקורות פרנסה, אי ידיעת השפה, קשיי ההשתלבות החברתית. אך למרות כל הקשיים, מפעם בהם הרצון להתערות, ואהרון ונורית עוברים את התקופה הקשה. סיפור ההיכרות שלהם מרגש, הם כבר בוגרים, עצמאים, ועושים הכל כדי לא לחזור על החיים שחוו בילדותם ונערותם. הרצון לאהבה, להיות שייך, יכולות ההכלה וההבנה נוגעות ללב.

הסיפור מסופר מנקודת המבט של שוקור ובדר ונוסף אליהם קולו של המספר שלאורך הספר לא ידוע מיהו, אך הוא תמיד שותל רמזים לגבי העתיד לקרות. בסוף מתגלה גם מיהו וגם מה הקשר שלו לספור.

הכתיבה קולחת, אך במהלך הקריאה היתה תחושה כאילו כל פרק עומד כסיפור  בפני עצמו, גם אם בסופו של דבר כל הפרקים נשזרים בעלילה הרחבה העוסקת בקורותיה של אותה משפחה.

באמצעות הסיפורים המשפחתיים מתוארת הדינמיקה של אותה משפחה עם בני המשפחה ועם הסביבה, ומצליחה להעביר את ההווייה, התרבות, המאכלים, הריחות  והשרשים של הקהילה היהודית בעיראק ובסוריה, ולתאר את תקופת ההסתגלות לחיים בארץ ישראל, וההיטמעות בה שבאה לידי ביטוי בחיים של אהרון ונורית

ספר מרתק, נוגע ללב שבכתיבה נהדרת.פותח צוהר לימים של פעם

ממליצה!



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה