יום רביעי, 7 בדצמבר 2022

שיעורים בכימיה – בוני גרמוס

שיעורים בכימיה – בוני גרמוס

תרגום: הדסה הנדלר

הוצאת תכלת

אוגוסט 2022. 412 עמ' מודפסים

נקרא כעותק דיגיטל


















הגיבורה של "שיעורים בכימיה"  היא אליזבת זוט והסיפור מתרחש בשנות ה-60.

שנות ה-60 שייכות לגברים. הם שולטים בכל תחום. באקדמיה, ברפואה, במחקר המדעי, בעסקים, בתכניות הטלויזיה, בספורט ובחינוך, וכשהם נאלצים להשלים עם קיומה של אליזבת, שהיא פמיניסטית ללא בושה, כימאית מדהימה,המצטיינת במחקר ופולשת לעולמם, הם לא מוכנים לקבל אותה. היא מהווה איום עבורם. 

והם לא עושים לה חיים קלים.

אליזבט היא אישה חזקה, דעתנית, אנרגטית שלא מתפשרת ולא מוותרת על ערכיה כדי לטפס בסולם הקריירה. היא לא מצליחה להכיל את העובדה שהגברים בעבודתה לא לוקחים אותה ברצינות, ואינה מסכימה עם הדעה הנפוצה, כשהם אומרים לה באילו תפקידים נשים יכולות לעבוד, ובעיקר שמקומן בבית. רק אדם אחד, קלווין אוונס המבריק, מתאהב במוחה. כאשר אליזבת זוט פוגשת את קלווין אוונס, הכימיה ביניהם אינטנסיבית וברור שהם נועדו זה לזה. קלווין, חוקר מפורסם, מבריק ומגושם חברתית, חולק עם אליזבת את התשוקה לכימיה, אוהב אותה ומרגיש שהם נפשות תאומות, וביחד איתה ועם הכלב שהם אימצו, "שש וחצי", הם חיים יחד בהרמוניה ללא נישואים. ארוע דרמטי קוטע את אהבתם, ומציאות חייה של אליזבת משתנה שלא בהתאם לתכניותיה, והיא מוצאת את עצמה, אם חד הורית שגרה בפרברים, עם בתה המבריקה מדליין.

כאשר לאליזבת מוצעת עבודה כמנחת תוכנית בישול, המיועדת לעקרות בית, היא נעלבת. היא נענית בחוסר רצון ומחוסר ברירה להצעת העבודה ומתחילה להנחות את התוכנית בשעות הערב המוקדמות, אבל, בדיוק כמו אליזבת עצמה, "ארוחת ערב בשש" היא לא מופע רגיל. אליזבת הופכת את הלימון ללימונדה. היא משלבת מושגים מעולם הכימיה בטכניקות הבישול שלה, ומלמדת, מעודדת ומעוררת השראה בקהל הנשי לא רק להכין מנות קולינריות טעימות, מורכבות ומזינות, אלא להעריך ולהאמין בערך העצמי שלהן, במטבח ומחוצה לו, לחלום בגדול ולתעדף את עצמן.

 

שיעורים בכימיה מספר את סיפורו של מוח מדעי מבריק בשנות ה-60. הבעיה היחידה היא שהמוח המבריק הזה נמצא בגוף אישה. לא סתם אישה, אלא אישה לא טיפוסית שאין לה עניין בנישואים או בשאר המאפיינים המסורתיים של חיי הבית. אבל חבורת המדענים הרופסת במכון בו היא עובדת אינה מעריכה את המוח המבריק שלה, מתנכלת לה ואינה מאפשרת לה להתקדם במחקר יוצא הדופן בו היא עוסקת, ויותר מכך, ללא בושה הם גונבים את המחקר שלה ומנכסים לעצמם את הקרדיט.


הסופרת הצליחה לשלב את רוח התקופה והנורמות של שנות ה-60 בצורה מבריקה. היא חושפת את הקוראים לסקסיזם באותן שנים, לזילזול בנשים, ומרככת את הדברים באמצעות נימה הומוריסטית וסרקסטית. אליזבת דרשה לא פחות מאשר שוויון מגדרי והיא עמדה בגבורה וללא לאות על שלה ונלחמה כדי לקבל את אותן זכויות כמו של הגברים בכל שלב בחייה.  היא לא ויתרה למרות המכשולים שהציבו בדרכה רוב הגברים שבהם פגשה, וגם כמה נשים, גם אם הם גרמו לכך שהיא תיחשב מוזרה, מתווכחת ומפריעה.

קולה של אליזבת היה רענן ומרתק מההתחלה, ולמרות שהדעות שלה היו די מודרניות לשנת 1962, אהבתי אותה. אהבתי גם את רופא הנשים, שרתם אותה לחתירה, את הארייט שכנתה התומכת, את הכומר שהיה חברו לעט של קלווין ואת שש וחצי הכלב המכוער אך האינטיליגנטי ביותר, שמספר חלק מהסיפור.

"שיעורים בכימיה" הוא רומן ייחודי מבריק, רהוט, יפה וכתוב בחמלה. סיפור פמיניסטי לא מתנצל, מצחיק ומלא באהבה. יש בו רגעי עצב והוא עוסק בנושאים רציניים מאוד, בין היתר בתקיפה מינית, אפליה מיגדרית, גניבת מחקרים, זלזול בנשים ובאינטלגנציה שלהן.


ספר מענג ומעורר מחשבה!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה