יום שישי, 14 ביוני 2019

נחובש - יונת רום

נחובש - יונת רום
כנרת זמורה-דביר. מאי 2019  192 עמ'





















קובץ סיפורים קצרים שכל אחד מהם הוא יצירה נפלאה בפני עצמה.

פירוש המילה "נחובש" הוא מתוקה ומקסימה ויש אומרים שמשמעותה "כפרה".

15 סיפורים בספר, רובם על נשים אך גם מקומם של הגברים לא נפקד, אנשים רגילים בשלל גילים ונסיבות שמתמודדים עם החיים עם זיכרונות ופחדים.

סיפוריה של יונת רום, לוקחים את הקורא אל מרחב ישראלי שגרתי ומוּכּר –  דירת שיכון, בסיס צבאי, מושב.
במבט ראשון נדמה שהגיבורים  שגרתיים– רופאה, אישה צעירה שזה מקרוב נישאה, קשיש שבע ימים. כל אלה מרכיבים סיפורים בעלי גוון מיוחד במינו,שמערבבים יחד בדיה ומציאות,ושמתקיים בהם שילוב בין הדמיון לשמחת הדברים הפשוטים על הגבול בין היומיומי לדמיון, היכן שהאמונות התפלות צומחות מתוך הפחד

מין עולם מוזר, אמיתי ויחד עם זאת פנטסטי לחלוטין, עם דמויות יומיומיות אך מוזרות , אפילו גרוטסקיות קצת.

בסיפור "כנפיים" הגיבורה פורשת כנפיים מעל צומת חולון, בסיפור "אף" הגיבורה מתעקשת לשמור בסטודיו שלה תנין מת .  בסיפור "עיניים",  הגיבורה רואה את המתרחש מאחורי דלתות סגורות בעזרת עיניים של לטאה , ובסיפור "צפורניים", מארגז החול ההומה ילדים בלבו של "גן אליהו" קם ועולה אליהו, מתמתח ועומד מלוא קומתו אל מול הילדים והגננות .

כשפים, השבעות ולחשים, מככבים ביצירותיה של יונת רום לצד זכרונות, חיפוש ותהיות, ומוסיפים לסיפורים המעודנים, הרגישים והיפהפיים נופך נוסף, מסעיר וצבעוני. גיבורי הסיפורים גדולים מדי או קטנים מדי, לפעמים  מוזרים , אך מתחת לפני השטח או בין השורות, מתוארת מציאות של פחד מפני מחלות, פחד מהזר ומהשונה לצד געגועים לדור שאיננו כבר, וככה הם  נכנסים ללב, והקורא מזדהה אתם גם כשהם מתמודדים עם מצבים קיצוניים של אובדן, מוות או פחד  וגם כשהם מתחבטים בשאלות הבסיסיות ביותר של זהות ותכלית .

כתיבתה של רום נפלאה, אמיצה ובעלת עושר לשוני.

כל סיפור קולח באופן טבעי והוא כמו כדור שנורה  "בול" אל תוך הלב.  הסיפורים מעניקים מבט על נושאים שונים, ויש בהם צחוק וחיוך לא פחות מעצב. בכישרון וכמו ללא מאמץ משתלבים יחד פשטות ומורכבות של עלילה שנעים בין מציאות לדמיון ושביחד עם שפה מיוחדת שמשלבת עברית ומרוקאית הופכים את הסיפורים לאותנטיים, מרתקים ומעוררי מחשבה, שמעודדים לזרום עם הדמיון.

כשאני קוראת ספרים עם סיפורים קצרים, תמיד יש בי את ההרגשה כאילו אני קוראת מספר ספרים בבת אחת. הם אמנם קצרים אך יש בהם הכל, התחלה, אמצע וגם סוף ואפילו תובנות ומחשבות.

"נחובש" הוא ספר נפלא עם כריכה יפהפיה, שהקריאה בו זורמת, מקסימה ומחממת לב, שלל הדמויות, חלקן פגומות, מספרות על מעשים ורגשות ,ואף על פי שחלקן בדויות הן הקסימו אותי,  ומרגע שהתחלתי לקרוא לא ניתן היה להניח את הספר מהידיים.


קובץ סיפורים מרתקים שאני בהחלט ממליצה לקרוא.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה