יום חמישי, 6 ביוני 2019

ז'ול – דידייה ואן קולארט

ז'ול – דידייה ואן קולארט
תרגום: דורית דליות
הוצא' אריה ניר. 2019. 246 עמ'






















רומן קטן, שבו דידייה ואן קולארט כותב על שני אנשים שמחפשים את עצמם ושהמפגש ביניהם קורה באמצעות כלב לברדור נחמד. תחת עלילה פשוטה למדי מסתתרים נושאים די מורכבים כמו התעללות בבעלי חיים, כוחות על-חושיים של כלבים, חרדת  נטישה , תגליות מדעיות בתחומים מסוימים וכמובן אהבה.
הסיפור מתרחש בצרפת, ומספר על אליס, זיבל  וז'ול. על צירופי מקרים וסיבות, כאשר ז'ול הוא הקשר בין הדמויות הראשיות.

אליס, בת 30, קריינית רדיו יפהפיה, התעוורה בגיל 17,  ועומדת לטוס לניס כדי לעבור ניתוח חדשני להשתלת קרנית שישיב לה את מאור עיניה. במהלך השנים היא נעזרת בז'ול כלב הנחייה שלה.

זיבל, בן 42,  הינו בחור ממוצא סורי שהתגלה כתינוק בפח זבל.  הוא אומץ על ידי משפחה צרפתית, זכה לחיים טובים הוא מהנדס ביוכימי ואסטרופיסיקאי מבריק, אך נסיבות מסוימות הביאו אותו להיות מוכר עוגיות מקארון בשדה התעופה אורלי. זיבל אוהב חיות ואוהב אשה שאינה רואה...

 ז'ול הוא כלב לברדור מיוחד מאוד , חביב ומלא אמפתיה שאוהב את אליס, הבעלים שלו.

אליס עוצרת בשדה התעופה בדוכן של זיבל לקנות מקארון. לפני העלייה למטוס, הפקחים מתנגדים שז'ול יעלה למחלקת הנוסעים, ומנסים להפריד בינה ובין ז'ול , ולכפות על אליס לשלוח את ז'ול לתא המטען. זיבל מתערב ומצליח לעזור לה וז'ול מצטרף לטיסה איתה. אליס מאד מוצאת חן בעיניו והוא חושב רק עליה.

כאשר הניתוח של אליס מצליח היא נאלצת להיפרד מז'ול ולהעביר אותו לעיוור אחר.

ז'ול אינו מרוצה. מבחינתו, מדובר באסון. הוא רגיל לתת שירות, להיות הצד הדומיננטי ביחסים עם בעליו שסובל מקושי. אך אליס מחויבת להיפרד ממנו ולהפקיד אותו בידי אדם שנזקק לשירותיו. הוא מאבד את תפקידו ומעמדו. הוא נכנס לדיכאון.

הבעלים החדש מתנהג אל ז'ול באלימות וז'ול אינו מרוצה ממנו,  ובורח כדי למצוא את אליס. ולמרות שעברו מספר שבועות מאז הארוע בשדה התעופה, ז'ול בורח לשדה התעופה אל זיבל כי הוא מרגיש שזיבל אוהב את אליס והוא מקווה שבעזרתו הוא יצליח למצוא אותה.  בתוך פחות מעשרים וארבע שעות, גורם כלב הלברדור לחייו של זיבל להשתנות מהקצה אל הקצה. הוא הופך להיות הסיוט הגרוע ביותר שלו...הוא גורם לזיבל לאבד את מקום עבודתו, את ביתו ואת כל מה שהשיג עד כה,  ומאחר ולא נותר לו מה לאבד יותר, יוצא זיבל עם ז'ול האובססיבי, למסע משותף לחיפוש אליס.

וכך נרקם בין השלושה סיפור מרגש של לידה מחדש ואהבה ללא תנאי בניצוחו של כלב הנחייה הערמומי והמקסים ביותר בעולם, שהופך לשדכן.

הספר כתוב בקלילות, העלילה מתקדמת מהר, ללא תיאורים מיותרים, מסופרת בשני קולות ונעה לסירוגין בין אליס וזיבל. יש מצבים קומיים, הכלב מוצא פתרונות אך יש גם מצבים קשים עצובים. ומעל לכל יש גם מצבים שהם בלתי סבירים לחלוטין.

יחד עם זאת, הספור חסר יומרות ודי צפוי,  למרות המסע הרגשי, וחשבון הנפש שעושות הדמויות והתובנות אליהם הן מגיעות.

לאלה בינינו שהם אוהבי כלבים, הספור מוכיח שלפעמים הכלבים הרבה יותר חכמים  מאשר הבעלים שלהם. מצד שני ז'ול הוא דמות מרכזית שמושך כמעט את כל תשומת לבנו  ומצליח לממש את האימרה ש" ילדים וכלבים תמיד גונבים את ההצגה ".

זה בהחלט לא הספר של המאה אך זה ספר מאד אינפורמטיבי שמכיל מחווה אמיתית לעבודה שעושים כלבי הנחייה כדי לסייע לעיוורים ולחולי אפילפסיה ולנכים בחיי היומיום.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה