יום שני, 3 ביוני 2019

אהבה בשני קולות - מיכאל חוברה



אהבה בשני קולות - מיכאל חוברה
הוצאת ספרי צמרת .פברואר 2019. 298 עמ'




“אהבה בשני קולות” הוא סיפורם של ענת ויובל, זוג נשוי בשנות הארבעים שמנהלים לכאורה חיי זוגיות מספקים ותקינים, מגדלים את שתי בנותיהם המתבגרות באהבה.
יובל, אל”מ וטייס קרב בהכשרתו, פרש לגימלאות ופתח חברת סטארט-אפ בתחום אבטחת מידע לטלפונים סלולריים. הוא בעל מסור, נאמן ותומך בענת שהיא אהבת חייו לוקח על עצמו מטלות בבית מתוך אמונה שנישואים וניהול בית זה לחלוק ולהשתתף, לא מפריע לו שהיא המנחה, המעצבת, והמתכננת והוא איש הביצוע של כל גחמותיה. הוא  אב מסור וקשוב לבנותיו והן אוהבות וקשורות אליו מאד.
ענת, היא רואת חשבון במקצועה, עובדת בכירה במשרד מבוסס של רואי חשבון, עבודה שמכלה את כל זמנה. קרייריסטית שנהנית להיות בעבודה יותר מאשר בבית. זוכה להערכה רבה  מצד הבוסים, הלקוחות ושאר העובדים. הריק הרגשי שלדעתה היא חווה בבית מוביל אותה לחלום על אהבה סוערת, יצרית,  ולא עובר זמן והיא נענית לחזוריו של אחד הלקוחות הגדולים שמתעקש על כך שרק היא תטפל בענייניו. לאט לאט היא נסחפת לפרשת אהבים וחיה בפנטזיה אחת גדולה לגביו.
“נדמה שהאהבה המטורפת שלנו התפוגגה והפכה לשגרה, לנוחות, לחיים על טייס אוטומטי.
אין לנו ריגושים כמו שהיו לנו כשהכרנו, אין גילןיים חדשים, רק זיכרון קלוש של מה שהיה פעם…”

החיים היומיומיים שהפכו לשגרה חופנים בקרבם קצר תקשורתי בין ענת ויובל. כל אחד מהם עסוק במטלות היומיום, עסוק בעבודה ומטבע הדברים  בסופו של יום העייפות מכריעה אותם לא נמצא זמן לרומנטיקה, וכל אחד שומר לעצמו את מחשבותיו ורגשותיו, התנהלות שמדגישה ביתר שאת את העובדה שלא כל מה שנוצץ זהב הוא. לזוג הזה יש הכל ואין להם כלום,  אך הם לא עושים כלום כדי לשנות את המצב ביניהם וחיים ככה מיום ליום…
באחד הימים מגלה יובל באקראי כי ענת מנהלת רומן עם אחד מלקוחותיה ונקלע עקב כך למשבר רגשי עמוק.
יובל שכל חייו כטייס קרב הכשירו אותו לשלוט בתחושותיו, לא להחצין רגשות, לא להיכשל, לא לגלות חולשות שינוצלו על ידי אחרים מרגיש חלש, מרוסק, כאילו הוא נופל לתהום עמוקה. הוא מקבל את עצתו של יאיר, שותפו לעסק, לקחת אויר, לנהוג במתינות מתוך מחשבה ולא בפזיזות, הצעה שמובילה אותו להתנהג כאילו כלום לא קרה כאילו אין הוא יודע דבר. יובל בוחן את הדברים בינו לבין עצמו ומקבל החלטה לנהוג כאילו עליו לנהל מבצע צבאי.  החלטה שתמציתה לאסוף מודיעין=ראיות, להעריך את המידע שישיג, לתכנן מה לעשות עם המידע ולבחון איזו מבין האפשרויות הכי מתאימה כדי לפעול, ואז לבצע את ההחלטה שיקבל. וכך בשקט ומבלי להסגיר את מה שהוא עושה “מאחורי הקלעים”  או את התוהו ובוהו שבנפשו הוא מתנהל בבית, בעבודה ועם בני המשפחה ומתנהג  כרגיל ולקורא נדמה שכל מה  שהוא רוצה זה לשקם את יחסיו עם ענת. הוא מרעיף עליה תשומת לב, מפנק אותה במתנות , בילויים וחופשות בארץ ובחו”ל כובש את ליבה של רעייתו,  וענת שלמרות מעשיה אוהבת אותו באמת ובתמים מתלבטת ומתחבטת ומתייסרת ומחפשת הצדקה בליבה לנפילתה החד פעמית ,חיה מתוךחשש תמידי  שמא יובל יגלה דבר מה, ולא מעלה בדעתה בדל חשד ולא מפנימה שעשוי להיות  ”שכר ועונש” למעשיה.
הספור מתאר את המאבק הנפשי וההישרדותי שיובל חווה, למרות משבר האמון העמוק כשהוא בוחר להיאבק על אהבתה של אשתו. דמותו לא חפה בעיני מפגמים. אמנם הוא הצד הפגוע בספור אבל לא אחת כעסתי גם עליו, על התנהלותו, בעיקר על דו פרצופיות מצידו.
מבחינתה של ענת, הספור מתאר את התהליכים ואת התחושות שהובילו אותה לוותר לרגע על נאמנותה כדי לחוות חופש יצרי, את ההחלטות שהיא מקבלת, את החיים הכפולים שהיא מנהלת ואת המחיר שהיא משלמת.
הסיפור מתמקד בהשפעה של הארועים על בני הזוג, בקריסה, בנסיונות השיקום ובמצבים החדשים הנוצרים כתוצאה מכך. האירועים מתוארים בשני קולות ושניהם בגוף ראשון. כל אחד מתאר מנקודת מבטו את מה שהוא חווה, כשיח שנוצר בינם לבין עצמם ובינם לסביבתם, ההשלכה שיש לארועים על ההתנהלות ביניהם ותפיסתם המחודשת את המצבים שהם נקלעים אליהם.
זהו ספרו הראשון של מיכאל חוברה  שאני קוראת ובהחלט התרשמתי לטובה.  הסופר הפתיע אותי לחלוטין. ציפיתי לסיפור בנאלי בסגנון הרומנים המוכרים שבמרכזם בגידה והשלכותיה  וקיבלתי ספר איכותי על בחירות בחיים , מערכות יחסים והרצון של כולנו להיות נאהבים.  הדמויות בספר אנושיות גם אם מורכבות,  והספור סובב סביבן, כשכל אחת מהן אומללה בדרכה היא, ומקלף שכבה אחר שכבה מחיי השקר שלהן וכך מוביל את הקורא יחד עם הדמויות  וחושף אותו אליהן ללא מסכות, עד להתפקחות מלאה.
הספר כבד וקל בו זמנית, לעתים מרגיש קצת “חופר”. הזדהיתי עם יובל, אך כעסתי עליו,ולא אחת לא אהבתי את הדרך שבה בחר להתנהל. כעסתי על ענת ולמרות מעשיה חשתי חמלה כלפיה. נדמה ש”מים גנובים ימתקו” אך לא כך הוא. אהבה אסורה כואבת, מענה את הנפש, והספור נע בין מגוון רגשות, נוגע בנושאים כבדים כבגידה, דינמיקה משפחתית, אהבה ומיניות, רגשות עזים, אמיתות חזקות, התלבטויות והתחבטויות נפשיות , חוסן נפשי ודילמות מוסריות.
כל אלה יצרו סיפור זורם, שכתוב בכתיבה קולחת , בשפה עשירה, בשני קולות המשלימים את המידע ואת נקודת המבט על האירועים אשר בשורה התחתונה מעמידים את האהבה במבחן.
ואיזה טוויסט מפתיע המתין לי לקראת סופו.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה