יום חמישי, 13 ביוני 2019

הנסיכה ההפוכה - נטעלי גבירץ

הנסיכה ההפוכה - נטעלי גבירץ
איורים: רעיה קרס
הוצא' הקיבוץ המאוחד - ספרית פועלים
2019. 151 עמ'






















ההורים של הילי מרבים לריב ומחליטים להתגרש.
הילי בת ה 11 ואחיה גבע שעדיין בגן, מרבים לצפות בטלויזיה בהצגה "עוץ לי גוץ לי" כי זו ההצגה שמתוכננת לסוף שנת הלימודים והילי רוצה מאד לקבל בה תפקיד. כשאמא ואבא רבים היא מדליקה את הטלויזיה מושיבה איתה את גבע, ומגבירה את עוצמת השמע חזק חזק וכך לא נשמעות המריבות של ההורים.

באותו ערב שבו מתחיל הסיפור מכנסים אמא ואבא את הילי וגבע לסלון, ואמא מספרת להם:

"יהיו פה כמה שינויים בתקופה הקרובה... הכי חשוב לי שתדעו קודם כל שזה לא בגללכם,וזה לא קשור אליכם...זה קשור אלי ואל אבא. אנחנו אוהבים אתכם בדיוק כמו קודם. מהבחינה הזו שום דבר לא משתנה כאן". (עמ' 10)

מה יהיו השינויים?
"ממש בקרוב יהיו לכם שני בתים במקום בית אחד" אבא ישאר לגור בדירה ואמא תעבור לדירה אחרת עם רהיטים אחרים וחלק מהזמן הם ישנו אצל אבא וחלק אצלה. וכדי להקל על הרידה אמא קנתה להילי יומן אישישבו תוכל לכתוב את כל מה שהיא מרגישה, וחושבת.אפילו דברים שלא נוח לה לספר לאמא או לאבא.

אבל הילי לא מתכוונת לכתוב על הגירושים שלהם. מה פתאום?! היא תעשה להם דווקא ותכתוב שם משהו אחר לגמרי: סיפור על נסיכה!


כך נבראת לוּאִיזָה אַנְדְּרוֹמֶדָה אַרְגֶּנְטִינָה מַרְגָּרִינָה קַסְטַנְיֶטָה השביעית, או בשם החיבה שלה "הנסיכה ההפוכה".  לואיזה יודעת לשיר את ההימנון של ממלכת פּוֹלִיפוֹנְיָה בגרעפסים, ובמקום חד קרן מחונך, כמו לשאר הנסיכות, יש לה פרה עם כתמים מלכלכים. היא נשלחת לאקדמיה למלוכה, שם ילַמדו אותה להיות נסיכה אמיתית.



הספר מסופר בשני קולות, לסירוגין: סיפורה של הילי, שכתוב בדפים צהבהבים בהם היא מתמודדת עם המציאות היומיומית של חייה, תפקיד בהצגת סוף השנה,הגירושין והמעבר לדירה החדשה של אמה, ובדפים התכולים  בהם היא כותבת בתור הנסיכה לואיזה. על נסיכה שלא עומדת בציפיות, שיש לה הורים מלכותיים שאינה רוצה לאכזב. היא עוברת ומעוללת הרפתקאות מסמרות שיער ובסוף מתברר שכולם מקבלים ואוהבים אותה כפי שהיא. וכך הילי, בעזרתה של הנסיכה ההפוכה צולחת את ההתמודדות הלא פשוטה עם פירוק של בית ולואיזה שמאבדת את הבית המוּכּר שלה, עוברת מסע הרפתקאות מצחיק ומרגש כדי למצוא אותו שוב.


פרידה של זוג היא אירוע קשה וכואב מאוד במיוחד כשבתמונה יש גם ילדים.  קשה להסביר לילדים קטנים, וגם גדולים - מה בדיוק קרה, מה הסיבה, מה עומד לקרות מעכשיו וקשה להקל עליהם את הסבל שהם חשים כשמשפחתם מתפרקת וכשהבית שלהם מתפצל לשני בתים.

רוב הילדים אינם רוצים שהוריהם יתגרשו גם כשהם רואים אותם רבים וכועסים לעיתים קרובות, וכשהם נחשפים למריבות ולויכוחים הם מרגישים כאב, כעס, בושה, רגשי אשם וקונפליקטים פנימיים עקב נאמנות כפולה.התחושות, הכעסים והעצב שחשים הילדים לא תמיד מובנים להם ולא תמיד הם מסוגלים להתמודד איתם בצורה הנכונה. תוכנו של הספר והמסר שבו מאפשרים לקורא להזדהות עם גיבורי הספר (הילי,לואיזה) ובכך לעבד את הרגשות, להביע אותם, ולהתמודד טוב יותר עם הקושי כי בסיפור הכל יכול לקרות, ובסיפור מותר לדבר על הכל בעוד במציאות לעיתים אנחנו חוששים ולא רוצים לדבר על נושאים מסוימים

ספר רגיש המציג בעדינות וללא שיפוט את הפרידה בין הורים, ואיך הילדים לומדים להתמודד עם המשבר, להתגבר על הקשיים ולהסתגל למציאות החדשה.

הספר מלא בפנטזיה, מתח והומור.

האיורים בתחילת כל פרק בספר מייצגים את מה שיתרחש בפרק והם מאופיינים בקו נקי ונאיבי בצבע כחלחל, וכמו הטקסט הם יוצרים תחושת רוגע.


מאחר והטקסט אינו מנוקד הוא מתאים לבני 9-12



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה