יום רביעי, 12 ביוני 2019

היונה שסבלה מפחד גבהים - סיגלית דיל

היונה שסבלה מפחד גבהים - סיגלית דיל

מאייר: איגור קוביאר
הוצא' עם עובד . 2019



האגדה נכתבה לזכר היונים הנודדות היחידות במינן שנכחדו מן העולם לפני כמאה שנה.

על צמרת עץ התות בקעו במזל טוב זו אחר זו שלש ביצים קטנות ומבעד לקליפות בצבצו ראשים צהבהבים. בשורה משמחת מאד לכל משפחת שחק.

ההורים דאגו לכל מחסורם, שרו להם שירי ערש, והגנו עליהם מפני נחשים, חתולים, אנשים וילדים מטרידים.
עד מהרה גדלו גוזלים והפכו ליונים צעירות. למדו לפרוש כנפיים ולעוף, להנות מהנוף ומהמרחבים הכחולים של השמיים.

רק יוני נותרה בקן.

אמא של יוני מנסה להבין מה מפחיד את יוני, מדוע אינה פורשת כנף כמו האחרים. האם היא מפחדת מהחתולים? אולי מבני אדם? אך יוני אומרת שהיא לא מפחדת לא מאלה ולא מאלה, וכשהיא מסתכלת למטה גופה מתאבן והיא עוצמת את עיניה בחוזקה.

יוני, שלא זזה מהקן הופכת להיות יונה כחלחלה שמנה, נבהלת לגלות שהיא עוף מוזר. שלא כמו בני משפחתה ויתר היונים ובעלי הכנף הנהנים לעוף, היא סובלת מפחד גבהים!

מהיום שבקעה מן הביצה היא פוחדת לפרוש כנפיים ולעוף מן הקן. יוני המבולבלת והנסערת שואלת את הוריה:
"מדוע אני שונה מכל הציפורים? לשם מה יש לי כנפיים אם אני פוחדת לעוף?"

האם מבטיחה שאין סיבה לדאגה ,הזמן יעשה את שלו ועד מהרה היא תתעופף כמו כל הצפורים. אך זה לא קורה, ויוני חושבת  שאולי היא בכלל בעל חיים אחר, אולי הביצה שממנה היא בקעה נפלה לקן בטעות...
אמא עדיין מעודדת את יוני ומציעה לה להיות מרוצה ממי שהיא! מסבירה לה את היתרונות שמעניקות הכנפיים ומנסה לשכנע אותה לעוף יחד . אך יוני רק רוצה ללכת על האדמה.

עונת החורף הסוערת מגיעה, והוריה, אחיה וכל בני מינה של יוני נאלצים להיפרד ממנה ולהתעופף לארץ חמה רחוקה. רק היא נותרת מאחור, עצובה ובודדה על צמרת עץ התות שכל עליו נשרו. היא חולה, רועדת מקור, סובלת מהרוחות העזות, מהצקות ילדים וחוששת אפילו לשלוח מבט אל האדמה הרחוקה והמושלגת.
למרות שעזבו את יוני מאחור ונדדו לארץ חמה ,ההורים המודאגים שולחים אליה מומחים מקצועיים בעלי כנף,  את ד"ר תור הפסיכולוג, ויון מורה הספורט, אולי הם יעזרו ליוני להתגבר על הפחד, אולם ידם קצרה מלהושיע.


מה יעלה בגורלה של יוני? 
האם יבוא היום והיא תירפא מפחד הגבהים ותצליח להתעופף ולהתאחד עם הוריה? 
ומי היא הפיה המסתורית המרחפת בין העצים ומגשימה משאלות?

על כך ועוד באגדה מרתקת ואופטימית זו המלמדת כמה חשוב לשמוח במה שיש ולא להצטער על מה שאין.

מדי יום ביומו מתמודדים ילדים בעלי מוגבלויות עם סביבתם. עפ"ר  לילד החריג יש קשיים רבים, והם נזקקים לעזרה כדי להשתלב בחברה, ולגלות שכל אחד מהם יכול להגיע להישגים, למרות המוגבלות שלו.
בספר החדש "היונה שסבלה מפחד גבהים", המסר גלוי וברור .יוני שסובלת מפחד גבהים, אינה אוהבת את הכנפיים שלה והיתה מעדיפה להיות בעל חיים אחר. היא מוכנה לסבול את הקור ,את הבדידות ואת הניתוק מבני מינה ומבני משפחתה ורק לא לנסות להתגבר על הפחד.אך בסופו של דבר היא נאלצת להתמודד עם הקושי שלה ובעזרת חברים חדשים ותומכים היא מגלה בתוכה כוחות שלא ידעה על קיומם, וגם לומדת לאהוב ולקבל את עצמה כמו שהיא.

דרך הסיפור הילד למד לשמוח במה שיש לו, לקבל את המראה שלו ולא לרצות להתחלף עם אף אחד.

סיפור מקסים ,מעמיק ומרגש עם מסר חינוכי חשוב על כוחות הנפש וכוח החברות והאחווה, התמודדות עם קושי ומגבלה וכמובן קבלת השונה והאחר.

האיורים הנפלאים מוסיפים, ומעבירים את תחושת הייאוש הפחד .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה