יום שני, 4 באוקטובר 2021

אדוארד היקר – אן נפוליטנו

אדוארד היקר – אן נפוליטנו

תרגום יובל אהרוני

הוצאת אריה ניר-מודן

אוגוסט 2021. 342 עמודים












התקציר בכריכה האחורית מספר על מטוס שעושה את דרכו משדה התעופה ניוארק ללוס אנג'לס ומתרסק, וכל נוסעיו נהרגו למעט אדוארד אדלר בן ה -12.

 

קשה להבין באמת מה ההרגשה וכמה צער עובר על מי שאיבד את כל משפחתו, על אחת כמה וכמה בגיל שתים עשרה, ונותר מאחור  כניצול היחיד. המחשבה שֶׁנִּשְׁאַרְתָּ לבד בעולם, פצוע פיסית ונפשית כשאין מי שיעזור לך להחלים, למצוא את הדרך לצאת מהטראומה ולהתאושש מהאובדן, היא נוראית.

 

אן נפוליטנו  קבלה השראה לכתיבת סיפרה  בעקבות התרסקות מטוס אמיתית שאירעה בשנת 2010, כשמטוס יצא  מדרום אפריקה ללונדון, התרסק וכל נוסעיו נהרגו למעט ילד אחד בן 9. "אדוארד היקר" לא עוסק בהתרסקות הזו, אבל האירוע הנ"ל היה ההשראה שהובילה אותה לכתוב את הסיפור הזה.

 

אדוארד מתעורר בבית החולים כשהוא פצוע פיסית ונפשית. הפציעה הדומיננטית ביותר, באחת מרגליו, גורמת לו לשהות שבועות רבים בבית החולים וחודשי טיפול רבים עד שהוא משתקם פיסית. קשה יותר לשקם את המחשבות וכאב הלב, כשהוא נאלץ להמתמודד עם צער משתק ורגשות אשמה לאחר שהוא מאבד את החיים שהוא מכיר יחד עם אובדן הוריו ואחיו הבכור, ג'ורדן, בהתרסקות.

אדוארד הוא הניצול היחיד. כולם חושבים שהוא בר מזל על שניצל. הם לא מבינים את הכאב בלהיות זה שנשאר.


איך ממשיכים הלאה כאשר מאבדים הכל, כולל את עצמך, את האדם שהיית לפני האובדן?

 

למזלו של אדוארד יש לו  את דודה לייסי ודוד ג'ון שדואגים לו מאוד. אדוארד מרגיש קרוב אל לייסי אחותה של אימו, שחווה גם היא את האובדן, ואל בעלה ג'ון, שנחוש להגן עליו מפני אלה שאולי ירצו לנצל אותו. ולשניהם יש  חלק בלתי נפרד בסיוע להחלמתו.

הוא מתקרב אל שי, השכנה הצעירה בת בגילו, שהופכת מקור נחמה עבורו, והיא מעניקה לו את תמיכתה, יושרה ואהבתה ללא תנאי. שי הופכת  להיות הסלע של אדוארד בכל כך הרבה דרכים, והקשר ביניהם לא ניתן לשבירה.

יש לו פסיכולוג נפלא, דר' מייק, שיודע לכוון את אדוארד בעדינות רבה אל הדרך שתוביל אותו לרפא את עצמו. מנהל בית הספר מבקש מאדוארד לסייע לו לטפל בשרכים האהובים עליו במשרדו. כמי שלמד בלימוד בייתי, ההסתגלות לבית הספר, לתלמידים ולכללים קשה לו במיוחד, ומעל לכל התקשורת והפירסום מקשים על שלוות נפשו.

זהו סיפור קורע לב ומכמיר על אדוארד שמתאבל על אובדן משפחתו, במיוחד ברגעים בהם הוא חושב על אחיו הגדול ג'ורדן, שאיתו חלק קשר מיוחד. העצב שהרגשתי לא היה רק ​​אל משפחתו, אלא גם לנוסעים האחרים שהיו על אותה טיסה, אלה שסיפורם האישי נחשף, ובהמשך אנו מקבלים הצצה לאבל של יקיריהם.

הדמויות, יחד עם אלה שהוזכרו לעיל, מפותחות היטב כולל אלה שנמצאות במטוס.  יש חייל בדרך הביתה, רווקה בהריון שמקווה שהחבר שלה יציע לה נישואים, טייקון גוסס ואישה חופשית שנמלטת מבעלה הנוכחי בתקווה להתחיל חיים חדשים בקליפורניה.

מאבקיו הרגשיים של אדוארד בעקבות אובדן משפחתו האהובה, תחושת האשמה על היותו הניצול, כמו גם הפירסום שזכה בו שלא מרצונו, מטופלים בחמלה ובתחושה אותנטית כשהם מעבירים את המסר שלעולם לא מתגברים על אובדן, ואין  "סגירה" של האבל אבל יש חיים אחרי אובדן, ואלה חיים אחרים.

 

הרומן מסופר בשני צירי זמן ועובר הלוך ושוב בין המתרחש במהלך הטיסה לבין חייו של אדוארד לאחר מכן. העלילה זורמת בצורה חלקה ושני צירי הזמן מעניינים.

 

"אדוארד היקר" הוא ספר מעורר מחשבה, המתאר את המסע העצוב של ילד צעיר המתמודד עם האבל, האובדן והטראומה שהוא חווה,  אבל בסופו של דבר זה סיפור של תקווה והוא מלא השראה, אמונה ברוח האדם, אהבה ידידות ואיכפתיות.  מסעו של אדוארד ארוך, איטי וכואב, אך הוא מוצא את הכוח והתמיכה בעזרתם הוא בונה את החוסן הנפשי והרגשי שלו , למרות האבל העמוק שמלווה אותו.

ללא ספק הוא גרם לי לחשוב על הילדים, ניצולי השואה, שאיבדו את כל יקיריהם ונותרו לבד בעולם,  ובהחלט על הארוע הטראגי שארע בשנה האחרונה בסטרזה שבאיטליה כאשר קרונית רכבל התנתקה, התרסקה לאדמה ומשפחה שלמה נהרגה ונותר ניצול אחד, איתן בירן בן ה-5.

מומלץ מאד!



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה