יום ראשון, 24 באוקטובר 2021

כוכב בודד – פאולינה סיימונס

כוכב בודד – פאולינה סיימונס

תרגום נורית לוינסון

הוצאת מודן

ספטמבר 2015. 591 עמודים












מאיפה להתחיל ...

 

כוכב בודד' הוא רומן המתרחש בשנת 2002. זהו סיפור התבגרות יפהפה, שמספר את סיפורה של קבוצת חברים מתבגרים ממיין שיצאו להרפתקה אירופית לפני שהם מתחילים את לימודיהם במכללה.

הסיפור עוקב אחר קלואי דיווין, אחרי האנה, חברתה הטובה ביותר וחבריהם מייסון ובלייק, והוא מסופר ברובו מנקודת המבט של קלואי בגוף ראשון, אך גם בגוף שלישי מנקודות מבט של דמויות אחרות. לכל ארבעת החברים יש קולות ייחודיים ולכל אחת מהדמויות איפיון משלה: שני זוגות, שני אחים, שני חברים טובים. ילדה נמוכה, ילדה גבוהה ושני בחורים מחוספסים. יש בעלילה טוויסטים רבים והפתעות אבל יש בו הפתעה אחת מאד מאד גדולה הקשורה באחת הדמויות.

העלילה מתחילה עם קלואי בת ה+17 בת יחידה, אהובה ומוגנת יתר על המידה שגדלה בעיירה קטנה במיין, ארה"ב,ובחברתה האנה המתכננות לעזוב את הבית ולפרש כנפיים כדי להגשים את חלומן מזה שנים, להגיע לברצלונה, עיר שמגלמת עבורן את כל מה שחסר בעיר הולדתן המשעממת. התוכניות מסתבכות כאשר מייסון ובלייק,האחים שהם החברים שלהם מודיעים שהם מצטרפים אליהן. עבור קלואי זה יספק הזדמנות להתנתק מהוריה המגוננים, עבור בלייק המסע יספק חומר לכתיבת סיפור קצר שהוא מקווה לכתוב לתחרות כתיבה שתוכל לזכות אותו בסכום נכבד באמצעותו יוכל לרכוש משאית חדשה שתאפשר לו להקים עסק משלו, ועבור האנה הנסיעה היא אמצעי שיאפשר לה לנתק את הקשר הסודי עם גבר המבוגר ממנה ב-44 שנה שלא משחרר אותה. אבל  הוריה של קלואי מודאגים ומסרבים לחתום על טופס הבקשה לדרכון, וסבתה המדהימה מכינה תכנית "הצלה"  שבה החבורה מתחייבת לעבור במזרח אירופה, לבקר בלטביה את קרובי המשפחה שנותרו ולהניח פרחים בטרבלינקה, מחנה ההשמדה הנאצי בפולין, שם מתו הוריה של סבתה, ושם גם נמצא קברו של אהובה של סבתה, שנרצח על ידי הנאצים במלחמת העולם השנייה. למרות השינוי במסלול המתוכנן של הטיול, קלואי וחבריה מתלהבים מכך שסבתה מציעה לממן עבורם את הטיול, והם מסכימים לתנאי. בלייק אפילו חושב שזה יספק לו חומר נוסף לסיפור שיכתוב.

כבר בההתחלת הטיול נראה ששום דבר לא מסתדר.

כשהם עושים את דרכם ברכבת לריגה הם פוגשים את ג'וני ריינבו, מטייל אמריקאי בן 19, עם קול זהב ועבר מסתורי. ג'וני הוא הילד הרע הטיפוסי, בטוח בעצמו, שחצן וחתול רחוב, שחי את החיים. הוא מקסים נאה וכריזמטי שנראה כמומחה לאירופה. הוא מתפרנס מנגינה בגיטרה ושירה ודרכו חוצה שוב ושוב את דרכם של המטיילים הצעירים עד שהוא מצרף את עצמו לקבוצתם. בעוד קלואי, האנה ומייסון מתלהבים ממנו, בלייק מתעלם מג'וני ועושה כל שביכולתו להתנער ממנו. נוכחותו גורמת לקונפליקטים ואי הסכמה, והידידות רבת השנים בין הארבעה נעשית מתוחה.הם מתחילים לבחון מחדש את מערכות היחסים ביניהם, והם מוצאים את עצמם  מתקוטטים כאשר סודות עולים על פני השטח ומאיימים לערער את הקשר ביניהם.

 

מלבד הקסם והכריזמה המדהימים שלו, היה קשה להאמין שג'וני באמת  עשה את כל מה שהוא אומר שעשה. בגיל תשע עשרה, הוא היה בכל מקום, עשה הכל, יודע הכל, חווה הכל. הוא טייל בכל אירופה, הוא התקבל לכמה בתי ספר יוקרתיים מאוד, אבל הודח מהם. הייתה לו להקה והוא הופיע בארצות הברית. הוא היה שחקן רחוב ומדריך טיולים. אבל קלואי, לא רואה את הצדדים השליליים בג'וני ולא מבינה את ההרס שטיפוס כמוהו משאיר אחריו. היא מתאהבת בו בטירוף וחווה את הריגוש והייסורים של אהבה ראשונה, ואת גילוי המיניות שלה.

ג'וני הוא צרות, ולעומתו בלייק הוא החבר שתמיד אפשר לסמוך עליו. הוא אדיב ואחראי. בעיני הוא הגיבור האמיתי של הספר . הוא היחיד מביניהם שרואה את ג'וני האמיתי. ואהבתו של בלייק ותבונתו הם שנותנים עומק לסיפור, כמו גם קלואי שמנסה למעשה להבין מי היא, מי האישה שהיא רוצה להיות ומי אהובה האמיתי, כשהיא בוחנת את מה שהתרחש סביבה ולידה לפני ואחרי רומן האהבה שלה.

 

פאולינה סימונס, הידועה בעיקר בזכות הטרילוגיה של "פרש הברונזה", לא מכזיבה ב"כוכב בודד". אפשר לומר שהיא במיטבה. עם תובנה מעמיקה של נפש האדם והבנת הרגשות הסוערים של שנות העשרה, היא בונה לאט לאט את דמותו של כל אחד מהחברים, שכבה אחר שכבה, ומעניקה לכל אחד מהם את הקול הייחודי שלו. אהבתי איך היא מציגה נקודות מבט שונות לסיטואציות שבהן מתמודדים הצעירים במהלך המסע, ואיך כל אחד מהם רואה את אותו אירוע בעיניים אחרות. היא שוזרת את ההיסטוריה בעלילה,היא בוראת דמויות עגולות ומתארת ברגישות את חרדתם הקיומית. יש לה כישרון להפוך את התפל ליפה, ומעל הכל היא גורמת לקורא לחיות את סיפורי האהבה שעליהם היא כותבת עד שהוא מייחל שהלוואי והיה חווה אותם בעצמו, וכמו בספריה הקודמים גם ב"כוכב בודד" היא מתארת מערכת יחסים מרגשת בין קלואי וג'וני .

יש כאלה שיחשבו שהסיפור ארוך ומפורט מדי. ההתחלה די איטית אך מבלי להרגיש שוקעים בעלילה שתופסת תאוצה. סיימונס לוקחת את הזמן ופורשת את הדברים בפירוט: התפתחות הדמויות, ההיסטוריה, הדינמיקה המשפחתית, פירוט החיים היומיומיים של העיר הקטנה, ומערכות היחסים הרומנטיות. היא לא ממהרת לשום מקום והדרך שבה היא עושה את זה הופכת את הספר גם אם הוא ארוך לספר טוב. ובדיוק כמו ב"פרש הברונזה", הפכתי את הדף האחרון, ונשארתי בלי אויר, כשהעצב מתגנב ללבי. אין לי אפילו מילים לתאר את זה. אף אחד לא כותב אהבה כמוה. היא לא רק כותבת את זה, היא יוצרת אהבה כל כך חזקה שזה גורם לך להרגיש שהיא המציאה את המילה אהבה.

כל כך הרבה שנים הספר המתין לי על המדף, ומשום מה הוא נדחק שוב ושוב לתחתית הערימה. אני חייבת להודות ש"כוכב בודד" לא היה הספר שחשבתי שהוא עומד להיות. הוא היה הרבה הרבה יותר. הוא כולל דמויות צעירות אבל הוא ממש לא רק לצעירים. הוא עמוס בעובדות היסטוריות אבל הוא לא רק רומן היסטורי. הוא מלא במידע על טיולים אבל הוא הרבה יותר מסתם ספר טיולים. יש בו אהבה אבל הוא הרבה יותר מסיפור אהבה. זהו סיפור של חברות, של התבגרות, של מורשת של דורות קודמים שעדיין נוגעת בחיינו. אין הרבה ספרים שמסוגלים לעורר תגובה רגשית כה עמוקה וחרטה כזאת עד הדף האחרון.

מה שמתחיל כטיול חלומי לארבעה חברים לאחר סיום התיכון הופך למשהו שאף אחד מהם לא היה מוכן אליו והוא משנה את חייהם לנצח.

 

אהבתי לגמרי את הספר הזה והסקירה שלי לעולם לא תוכל לעשות איתו צדק.

 

ממליצה מאד!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה