יום ראשון, 14 בנובמבר 2021

ריימי נייטינגייל – קייט די-קמילו

ריימי נייטינגייל – קייט די-קמילו

תרגום: שהם סמיט ואמנון כץ

הוצאת זמורה

יוני 2021. 205 עמודים











ספר נפלא.

סיפור על שלוש בנות שכל אחת מוטרדת מאוד מהמצב המשפחתי שלה וכל אחת מתמודדת אתו  בדרכה.

ריימי, שאביה ברח מהבית עם אשה אחרת, מחפשת את הדרך הטובה ביותר להחזיר אותו הבייתה. היא חושבת שהתכנית הכי בטוחה להשלמת המשימה תהיה להשתתף בתחרות מיס צמיגי מרכז פלורידה הצעירה. כשתנצח, תמונתה תופיע בעיתון ותלכוד את תשומת ליבו של אביה שיבין עד כמה המשפחה שלו חשובה לו, יעזוב את האשה איתה ברח, ויחזור הביתה. במהלך שיעור שרביטנות, היא פוגשת שתי מתמודדות : לואיזיאנה אלפנטה ובוורלי טפינסקי. בוורלי הנמרצת, שונאת את העולם ושונאת את חייה ורק רוצה לחבל בתחרות כאקט של מרד, ולואיזיאנה המתוקה התמימה והדי טפשה אך מלאת תקווה, חייבת לנצח כדי להציל את החתול שלה.

ריימי עצובה, לואיזיאנה מפוחדת ובוורלי כועסת. יחד הן מתמודדות עם פחדים ואמיתות כואבות ותומכות זו בזו. למרות השוני ביניהן, באופן בלתי צפוי ובלתי סביר, נרקמת ביניהן ידידות שמעניקה לכל אחת מהן את הכוח לו היא זקוקה כדי להתגבר על הקושי בחייה,ולהמשיך הלאה.

בסידרה של הרפתקאות הכוללות דמויות מבוגרות מצחיקות והרבה שיעורים לחיים, צומחת חברות בין שלוש הבנות.

 

האם ריימי תנצח בתחרות ותחזיר את אביה הביתה?

האם היא תמצא תשובה לכל השאלות?

 

"ריימי נייטינגייל"  הוא ספר נפלא. אמנם הסיפור פשוט מאוד, אבל בזה כוחו. סיפור עמוס בדמויות מורכבות, מסופר בבהירות.

קצת עצוב, קצת מצחיק, גם קצת שמח. אך בעיקר מרגש ומחמם לב, המסופר מנקודת המבט של ריימי, על שלוש בנות מבתים שבורים שנפגעות ומתמודדות עם בעיות אמיתיות כמו רעב, אובדן, הזנחה והתעללות בילדים ומוצאות זו את זו בקיץ של שנת 1975. הספר עוסק באהבה, בחברות, בקשרים שאנחנו יוצרים כילדים, ובמקביל נוגע בנושאים כבדים יותר כמו מוות ומשמעות החיים.

זהו ספר על התבגרות ולמידה של כמה אמיתות קשות על החיים ועל הכוח ששלוש בנות מעניקות אחת לשנייה. קייט די-קמילו מעידה בסוף הספר שהעלילה מבוססת "קצת" על ילדותה, הצליחה ליצור דמויות מעניינות ומורכבות ולהאיר נושאים חשובים, שמסופרים בהרבה טקט כדי לא להפחיד את הקוראים הצעירים.

זה, ללא ספק, אחד מספרי הנוער העצובים ביותר שקראתי, אבל אהבתי אותו מאוד. את משחקי המילים, את הדמויות ואת הרקע. יש בו תערובת של בדיה היסטורית והרפתקאות. סיפור שמראה כיצד הדמויות הנשיות, צעירות ומבוגרות, וביניהן ריימי, שסובלות ונפצעות מאובדן, עוני, התעללות ונטישה בחיי היומיום, זקוקות לסוג של פלורנס נייטינגייל בחייהן, שכמו שהיא חיפשה את הפצועים עם פנס בשדה הקרב, כך הן צריכות לחפש ולמצוא את האור  ואת הסיבה לקיומן בתוך עצמן, ואת הכוח כדי לרפא את פצעי הנטישה שלהן.

 

מומלץ לגילאי 9-12.

 

******* 

 

קתרינה אליזבת "קייט" די-קמילו היא סופרת אמריקאית עטורת פרסים של ספרי ילדים. היא אחת מששת הסופרים שזכו פעמיים במדליית ניוברי לספרות ילדים אמריקאית בזכות ספריה "סיפורו של דספרו" (שנכתב בשנת 2003) והספר "פלורה ויוליסס" (שכתבה בשנת 2013). ספריה המוכרים ביותר הם סדרת ספרי "מרסי ווטסון" אשר מאוירת על ידי כריס וון דוסן.

 

רבים מספריה תורגמו לעברית.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה