יום חמישי, 10 בנובמבר 2022

צעירים ללא גבולות - אמנדה לי

צעירים ללא גבולות - אמנדה לי

איור: איימי בלקוול

תרגום: חנה לבנת

הוצאת אגם

2022. 128 עמודים











"האם יש משהו שתמיד חלמתם לעשות אבל חששתם שלא תצליחו? האם שאלתם את עצמכם פעם איך תתמודדו אם תיקלעו למצב של סכנה?" (מתוך ההקדמה )

 

הספר "צעירים ללא גבולות" כשמו כן הוא.

הוא מספר את סיפוריהם האמיתיים של נערות ונערים מרחבי העולם ואת האתגרים יוצאי הדופן איתם הם התמודדו בדרכים מעוררות התפעלות עד שהתגברו עליהם.

הספר כולל 29 סיפורים על נערות ונערים צעירים שנאבקו למען הגשמת חלומותיהם, למען מימוש זכויותיהם, ולמען פתרון בעיות האקלים והחברה בעולם.

חלקם התמודדו עם סכנות של ממש, חלקם נאלצו להתגבר על מגבלות קשות וכל אחד מהם נזקק לכושר המצאה, אומץ ומחויבות, להתמדה, נחישות וגבורה יוצאות דופן עד שהם השיגו את הבלתי נתפס, מהישרדות ממטוס שהתרסק בג'ונגל, הפלגה לבד מסביב לעולם, תקיפה של כריש, היחלצות ממפולת שלגים, ועד לפעילות למען הסביבה ויצירת דעת קהל עולמית שנרתמה למאבק למען שינויי האקלים. יש סיפורים של ניצחון על מחלות ופציעות, וסיפורים של התגברות על בריונות.

 

כל סיפור מסופר בסגנון מרגש ומרתק ומלווה באיורים מרהיבים של איימי בלקוול. כל סיפור משולב עם סיפורי משנה הכוללים כמה עובדות הקשורות בסיפורה של הדמות, ועצות לקורא שיעזרו לו אם יתקל בסיטואציה דומה. לכל אחד מ-29 הילדים מוקדשים ארבעה עמודים צבעוניים (ללא תמונות) הכוללים את סיפורם האישי ומתארים מה הוא/היא עשה כדי להיות "יוצא דופן", ומידע הקשור לסיפורם לדוגמה, בסיפור על הריקוד הדרמטי של ג'ואל קיוקו, מקניה  יש עמוד נוסף המסביר "איך לבצע פירואט בלי לקבל סחרחורת" ו"איך לפתח את הכוח ואת הכושר שלכם" .

בחלק מהסיפורים יש גם אינפורמציה המספרת על "איפה הוא או היא כיום?"

הספר לא התמקד רק בשמות מוכרים או ידועים אלא כלל הרבה אנשים שלא שמעתי עליהם או כאלה שידעתי עליהם רק מעט. הוא כלל מגוון רחב של לאומים ותחומי עשייה.

הסיפורים היו על הילדים שניסו להשיג משהו חשוב כמו גרטה תונברג משודיה שנאבקה למען האקלים, ויליאם קמקוומבה ממלאווי שמצא דרך לייצר חשמל, בויאן סלאט מהולנד שמצא דרך לשמור על נקיון האוקינוס ולהילחם בפלסטיק שמושלך לים, דזמונד דוס מארה"ב שהציל חיים ועשה את הבלתי יאומן , או כאלה שנקלעו לנסיבות יוצאות דופן ,למשל יוליאנה קפקה מגרמניה שניצלה מהתרסקות מטוס. היו גם סיפורים על כמה ילדים שהתגברו על מכשולים של עוני ונאבקו להגשים את החלום שלהם כמו הסיפור של  ג'ואל קיוקו מקניה שלא ויתר על חלומו להיות רקדן בלט, או פיונה מוטסי מאוגנדה שלא ידעה קרוא וכתוב והפכה לשחקנית שחמט.

 

"צעירים ללא גבולות" הוא ספר מתנה מושלם לכל ילד וילדה. הסיפורים המרגשים שבו מתארים את האתגרים שהילדים הצליחו לגבור עליהם, ובעזרתם הקוראים שואבים השראה שעשויה לעודד אותם לחיות חיים משמעותיים יותר. בכל אחד מהם מסר מיוחד, אך המסר החשוב הוא, שלא משנה מי אתה, בן כמה אתה ומה אתה עושה, אם רוצים יכולים לעמוד בפני כל אתגר, ולהצליח.

 


מרתק, מרגש ומעורר השראה. נהדר לילדים אבל גם שובה לב למבוגרים.

 

לגילאי 9-12. לא מנוקד.


 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה