יום שלישי, 8 בנובמבר 2022

סאל - מיק קיטסון

סאל -  מיק קיטסון

תרגום: שי סנדיק

הוצאה מירבל

ספטמבר 2022 . 270 עמ' מודפסים.

הספר נקרא באפליקציית עברית











אני אתחיל מהסוף. ספר ביכורים נהדר שליווה אותי במשך כמה ימים אחרי שסיימתי לקרוא אותו. זה כשלעצמו אחד מהסימנים המובהקים שקראתי ספר טוב, עמוק ומעורר מחשבה.

"סאל" הוא סיפור מרתק שמלווה את המסע של שתי אחיות צעירות כשהן לומדות לשרוד את הסכנות שנמצאות בשממה הסקוטית, כמו גם את אלה שבביתן.

 

ספר שמסופר מנקודת מבטה של ילדה בת 13,  שמתארת את עולמה בשפה ובמילים פשוטות ולעיתים עם שגיאות, אבל מילים שהתוכן שלהם מטריד, קורע לב ויחד עם זאת יפה בכל מה שקשור לאהבה בין שתי האחיות. הדקדוק והתחביר לא תמיד תקינים,  וקולה של סאל נשמע בהתחלה די מוזר,  אבל ככל שהסיפור מתפתח אנו לומדים להכיר אותה וברור שהקול שלה הוא חלק בלתי נפרד מקסמו של הסיפור, כי הוא כל כך טבעי וכל כך נכון עד שאי אפשר שלא להתאהב בה. היא לא מתכוונת להקסים את הקורא היא לא מחפשת להתחבב על הקורא אבל הסגנון החשוף והישיר של הדיבור שלה נכנס ללב ואי אפשר לעמוד בפניו.

 

סאל בת ה-13 עברה התעללות על ידי רוברט, בן הזוג של אמא שלה, במשך תקופה ארוכה. היא שותקת ולא מספרת לאף אחד על כך כי היא יודעת שאם תספר למישהו מה קורה, יש סיכוי טוב שרשויות הרווחה יכנסו לתמונה, היא ופפה יוצאו מהבית ויופרדו. לכן, כאשר פפה מגיעה לגיל עשר, היא יודעת שהזמן אוזל, ושהיא צריכה להגן על אחותה. אחרי הכל, זה היה הגיל שבו רוברט תקף אותה לראשונה.

אמה האלכוהוליסטית מתעלפת לעתים קרובות, עד כדי כך שהיא אפילו לא מודעת למה שעושה החבר האלכוהוליסט והמכור לסמים שלה. במאמץ להגן על אחותה מפניו, סאל לוקחת את הצדק לידיה ומכינה בזהירות תכנית שתבטיח את בריחתן.  במהלך שנה היא מתמקדת בלימוד מיומנויות הישרדות באמצעות סרטונים ביוטיוב ומתוך מדריך ההישרדות המפורסם שמלמד איך להדליק אש, איך לירות באקדח אוויר, איך להכין מלכודות לארנבות, איך להכין מחסה ביער, איך להשיג מזון ובעיקר איך לדאוג לכל צרכיה של פפה, ואיך להתמודד עם כל בעיה שעשויה לצוץ, וכשהיא מרגישה מוכנה הן נמלטות אל השממה הסקוטית, שם הן צריכות לשרוד בטבע הפראי. הצעד הזה, ההחלטה הזו של סאל משנה את חייהם של כל המעורבים ומתארת אהבת אחיות ללא תנאי. במהלך שהותן ביער הן פוגשות את "שכנתם" אינגריד, אימונולוגית מתבודדת שמתגוררת במחנה כפרי במרחק של כמה קילומטרים משם וצריכה להתמודד עם פצעים משלה. היא מלמדת אותן על אפיית לחם בתנור אבן, הכנת קערות מקליפת ליבנה, חשיבות הסליחה ועוד. המפגש שלהן עם אינגריד הוא בעל השפעה רבה בכל הנוגע לעתידן.

סאל מקריבה את עצמה למען אחותה פפה, ופפה מודה לה בכך שהיא סומכת עליה בעיניים עצומות, מסתכלת עליה ומקבלת אותה כפי שהיא. האינטראקציה בין שתי האחיות יוצרת דינמיקה טבעית ומערכת היחסים שלהן  מחממת את הלב. הרצינות של סאל מתאזנת הודות לפפה והרצון שלה לצחוק, ולמרות שכישורי ההישרדות של סאל יוצאי דופן והתושייה סותרת את שנותיה הרכות, מרתק לראות איך היא מתמודדת עם אתגר ההישרדות, ומגלה, טיפין טיפין, בדיוק מה דרבן אותה לברוח מלכתחילה.

אני חייבת לציין שהעמודים הראשונים היו מרובי  פרטים והרגשתי שהקצב איטי מדי. אך ברגע שהתחברתי לדמויות, מצאתי את עצמי משתוקקת לדעת את כל מה שקרה, קורה ויקרה...

רציתי לדעת איך היא למדה את כל מה שלמדה, רציתי לדעת מה קרה בבית, וכו' . פתאום כל הפרטים הקטנים התחילו להרגיש חשובים לסיפור.

הדמויות שנונות, פגיעות, נאמנות, מלאות תושייה וחביבות,  והעלילה היא סיפור קורע לב על אלכוהוליזם, התעללות מינית, עוני, התבגרות, תמימות, מוסר ואהבה חסרת אנוכיות.

"סאל" הוא סיפור מעורר השראה, שמדגיש את הדינמיקה המורכבת של מערכות יחסים בין אחיות,  מראה את ההשפעות של אלכוהוליזם והתעללות על משפחה, ולוכד רגעים קטנים של אהבה וחסד .


סיפור אמין ורגיש ונוגע ללב. הכריכה היפהפיה מצליחה להעביר את האווירה של הספר כולו, שבהחלט מצטרף לרשימת הספרים הטובים שקראתי לאחרונה.

מומלץ בחום.

 

קבלתי עותק דיגיטלי לקריאה מהוצאת "מירבל".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה