יום ראשון, 30 ביוני 2024

ליל הברווזים – שירז אפיק

ליל הברווזים – שירז אפיק

הוצאת שממית

מאי 2024. 184 עמודים.

 

אליענה דרורי היא אישה פעילה מאד. היא פסיכולוגית מוערכת שעובדת בקליניקה מצליחה עם ילדים ונוער. יש לה תוכנית ברדיו בשם ״מטפלים בזה״ וגם טור בעיתון. היא נשואה ליובל שנמצא הרבה בנסיעות לחו"ל ולכן הוא נוכח - נפקד, ויש לה בן, איתן. האמנם?

היא אינטליגנטית ומודעת לעצמה ולסביבתה,  אלא שלמרות התספורת המושלמת והתדמית החיצונית המושלמת לא הכל נוצץ בחייה. משהו מרגיש לא תקין במאה אחוז. 

 

מפגש עם שָני בן ה-11, המטופל החדש שלה, מחזיר אותה שנים לאחור לזמן שבו שירתה כחיילת תחת פיקודו של גיגי. לאט לאט נחשפים חייה של אליענה בעבר ובהווה, ומתברר שהם מורכבים, ויש את החיים שמעל פני השטח ואת אלה שמתחת, והדבר שהיא אינה יכולה לדבר עליו, שב ומציף אותה, ומאיים להרוס את כל מה שהשיגה. מתחת לחזותה הנוקשה מסתתרת רגישות ופגיעות נוגעות ללב.  


הרבה שנים מחזיקה אליענה סוד אפל בבטן. לעיתים קרובות היא נוהגת לשנן קבוצות מילים  כמו מנטרה.

לדוגמא:

"משי.קטיפה.תחרה.אורגנזה.פלנל.שיפון.קורדרוי.טול.טפטה.דנים." (פרק ראשון)


או

"פודל.לברדור.דוברמן.רועהגרמני.פינצ'ר.בוקסר.האסקי סיבירי.אמסטף.פיטבול.דוגו ארגנטינו. שנאוצר."  (פרק חמישי)

 

כשהתגייסה לצבא ויצאה אל החיים, מותירה מאחור את כאבי הילדות, הורים מנוכרים, היתה מבואסת מהשיבוץ שקיבלה. מה שקרה לה שם בערב אחד, הפך את חייה על פיהם וה"חוויה" ההרסנית הזו הפכה לארוע שמגדיר חיים שלמים.

כשהיא עוזבת את הצבא, היא מוצאת עבודה בסלון כלות. אדל, בעלת הסלון קולטת את אליענה בחושיה החדים,  ולמעשה משנה את מהלך חייה של אליענה. היא נותנת לה עצות לחיים, מחזקת אותה ובעיקר דוחפת אותה להתקדם וללמוד כך שתעסוק בתחום הטיפולי עם ילדים.

 

רוני שובל, מעריצה גדולה של אליענה, התקבלה כעובדת חדשה בקליניקה, לאחר פיטוריה של נעמה. רוני היא טיפוס של רוטווילר. כשהיא נתפסת למשהו היא לא מרפה. היא מרגישה שמשהו לא תקין בהתנהלותה של אליענה, מסרבת להתעלם מפעמוני האזהרה, ומתחילה לחטט בחייה.

מה היא תגלה?

איך תגיב אליענה לחקירותיה של רוני?

האם אליענה תשבור את השתיקה שמכרסמת בה?

מיהו שָני בן ה-11, המטופל החדש של אליענה?

ומה הקשר בין אליענה לברווזים?

לכל השאלות ולעוד רבות אחרות יש תשובה.

קראו את הספר וגלו.

 

"ליל הברווזים" הוא מעין סיפור מתח שרותקתי אליו ממש מההתחלה. הוא נקרא במהירות, אינו מסובך או מורכב מידי, הדמויות מעוררות אמפטיה ורוגז לסירוגין. אהבתי את הכתיבה המדויקת ואת הדרך שבה שירז אפיק מוליכה את הקורא בין העבר להווה, ואיך היא מצליחה ביד אומן לסקרן, לחשוף בהדרגה את ההתפתחויות, ולהעביר את מצבי הרוח ואת פרטי הרגע, ובכך להפוך אותם לתמונות חיות שגרמו לי להרגיש כאילו אני נוכחת שם, בחייה של אליענה.

זהו סיפור מעורר מחשבה על עוצמת הטראומה המשפיעה על הנפש ומלווה את הנפגע כל החיים.  זה סיפור על התופת הרוחשת מאחורי הקלעים של אשה שרק מתחזה להיות שפויה . זה סיפור על מערכות יחסים בין מטפל- מטופל, בין אחיות, בין הורים-ילדים, סיפור על פגיעה מינית, על כאב וזכרון לא פשוט, תוך שמירת סודות ושתיקות. סיפור על חיים שהמשיכו בצל מה שקרה ובעיקר סיפור על הדרך הארוכה שעשתה אליענה כדי לסגור מעגל ולהמשיך בחייה.

אני אהבתי. ממליצה מאד!



 

יום חמישי, 20 ביוני 2024

השידוך - איב האריס

 השידוך   -איב האריס

תרגום: נעה בן פורת

הוצא' ידיעות ספרים

יוני 2015. 381 עמודים

חני קאופמן בת ה-19 היא הבת החמישית מתוך שמונה בנות במשפחה יהודית חרדית בגולדרס גרין שבצפון לונדון. 

היא הגיעה לפרקה. 

מעולם לא היה לה מגע פיזי עם גבר, אבל היא חייבת להינשא לאדם זר.

כאחות הדעתנית מבין שמונה אחיותיה, אין לה לא ייחוס מרשים ולא נדוניה גדולה, והיא מהווה אתגר של ממש עבור השדכנית הנמרצת של הקהילה.

חני קאופמן לכודה בין חובות הדת, המשפחה והמעמד החברתי. היא צעירה תוססת ואנרגטית, שמוכנה לעמוד על שלה גם כשאחרים אומרים לה לא. היא עתידה להתחתן עם ברוך, בחור שהיא בקושי מכירה, שבחר בה אחרי שהציץ בה בחתונה אחרת, ורדף אחריה לפי הפרוטוקול החרדי, בקומץ דייטים מביכים למהדרין, ללא נגיעה.

גם הוא, ממש כמו חני, חש חרדה מהנישואים, מההתאמה ביניהם ובעיקר מצוקה מכל הקשור לליל הכלולות.

חני אובדת עצות: כיצד היא אמורה להכריע, על סמך מבטים חטופים ופגישות מגומגמות, מי יהיה הגבר שאיתו תבלה את שארית חייה?

כמו ברוך גם היא חוששת מליל הכלולות... נושא שלא מדברים עליו אפילו בסתר.

בספקותיה היא מעזה לשתף רק את הרבנית רבקה זילברמן, רעייתו של הרב. כמי שאמורה להדריך את חני מה זה אומר להיות אישה יהודייה ואיך עליה להתנהג כאשת איש, כך שנישואיה יהיו נישואים מאושרים, נסמכת הרבנית על ניסיונה האישי ועל אמונתה. אלא שבימים אלה הרבנית עוברת משבר ויש לה שאלות משלה.

 

ללא ספק הדמות המסקרנת ביותר ברומן היא הרבנית. האריס חושפת את הקורא לשנים כשהרבנית הייתה רק רבקה, נערה ממנצ'סטר שמצאה את דרכה לאמונה בטיול לישראל, נישואיה לחיים ההולך ומתחרד, המעבר ללונדון בעקבות טרגדיה, והחיים בקהילה הדתית הסגורה. בעיותיה של הרבנית בהווה ונסיונותיה להתמודד איתן, מציפים ארועים מהעבר, ומתעצמים בעקבות גילוי על מה שקורה לבנם אברומי, שמתאהב בבחורה בריטית שחורה שהוא פוגש באוניברסיטה.  כל אלה מוציאים החוצה את ההתפכחות המתמשכת שלה מהדת. שני היסודות הגדולים עליהם נסמכה הרבנית מתערערים, ונדמה שהיא זקוקה בעצמה למורה נבוכים.


הסיפור מתרכז סביב שני זוגות, חני וברוך, שעומדים להתחיל את חייהם המשותפים, והרב והרבנית שמלווים אותם במהלך אירוסיהם. הניגוד בין זוג שזה עתה מתחיל חיים משותפים לזוג שנשוי עשרות שנים בולט ואינו מעורר הרבה תקווה עבור הזוג הטרי. העלילה מתחילה ונסגרת בטקס הנישואין של חני וברוך, והיא מדלגת קדימה ואחורה בזמן, כאשר תוך כדי תאור החיזור בן ששת החודשים, מסופר סיפורם של הרב והרבנית, לאורך עשרות השנים שהם ביחד והוא מדגיש אירועים מעברם המשפחתי, וחושף מניעים, סודות ושקרים.


הספר שהיה מועמד לפרס בוקר היוקרתי, הוא רומן מרתק וסוחף שנותן הצצה אל העולם המבודד של העדה החרדית. הוא מספר על קהילה סגורה שהקונפליקטים הטבועים בה הם בראש ובראשונה אוניברסליים: החיפוש אחר אהבה, ההתמודדות עם אובדן, והכורח, לעתים, לקבל החלטות אמיצות ומשנות חיים. גיבוריה מלאי חיים, והמסע שהם עוברים מרתק ומלא חמלה.

מצד אחד, מצאתי את התיאור של אורח החיים בקהילה היהודית-אורתודוקסית מעניינים ונוקשים עד זרא, אבל מצד שני, הכעיסה אותי מאד העובדה שהנשים סובלות הכי הרבה מההגבלות והכללים הדתיים, עד קצה גבול היכולת. לכן, מאוד אהבתי איך כל אחת מהדמויות נאבקת בדרכה להגדיר את עצמה בתוך המבנה של הקהילה הדתית. הרבנית שהצליחה אחרי עשרות שנים של דיכוי (גם אם נכנסה לזה מרצונה) לעשות את מה שעשתה, ואת העובדה שחני פקפקה באורח החיים שהושרש בה מינקות, עמדה על דעתה ולא היתה מוכנה לקבל הכל בהכנעה.

 

ספר חם, כתוב יפה ומסופר בהרבה הומור וסרקזם.

לפעמים עצוב, לפעמים מצחיק.

לרגע לא משעמם.

 

מאד אהבתי

 


יום שלישי, 18 ביוני 2024

אהבת חורף – איזבל איינדה

אהבת חורף – איזבל איינדה

תרגום: אביבה ברושי

הוצאה: ידיעות ספרים

מרץ 2022. 305 עמודים


עלילת הספר  "אהבת חורף" מפגישה בין שלושה אנשים המתמודדים עם טרגדיות אישיות במהלך סערת שלגים בניו יורק. העיר כמעט ומשותקת  ורחובותיה כמעט בלתי עבירים


ריצ'רד באומסטר, פרופסור לזכויות אדם באוניברסיטת ניו יורק, בן 60, נאלץ לצאת אל הוטרינר. אחד מחתוליו הורעל, לאחר ששתה נוזל נגד קפיאת מים. בדרכו חזרה לדירתו בברוקלין הוא מחליק על השלג ופוגע בחלק האחורי של לקסוס לבנה וגורם נזק קל. במכונית נוהגת אוולין אורטגה, צעירה היספנית שברירה למראה וחסרת מסמכים בת עשרים ומשהו מגואטמלה, שעובדת כמטפלת עבור בנו של גנגסטר ניו יורקי. היא בקושי דוברת אנגלית. מספר מילים בלבד. ריצ'רד נותן לה את כרטיס הביקור שלו ואומר לה ליצור איתו קשר. הוא מבטיח לה שהביטוח שלו ידאג להכל. אבל שום ביטוח לא יכול לכסות את מה שעומד לקרות. 

להפתעתו ולצערו, התאונה מקבלת תפנית רצינית כבר באותו ערב. אוולין הצעירה דופקת על דלת ביתו. היא מגמגמת ונראית מזועזעת למדי. בטענה ליכולותיו המוגבלות בהבנת ספרדית, ועל מנת לסייע לאוולין להיחלץ מהבעיה שנוצרה בעקבות התאונה, הוא נעזר בדיירת שלו, לוסיה מראס, בת ה-62, פרופסור אורחת צ'יליאנית באוניברסיטת ניו יורק, ששוכבת בדירת המרתף הקפואה אותה שכרה מריצ'ארד, תחת ערימת שמיכות. שום דבר לא יוציא אותה החוצה בסופה הזו. ריצ'ארד שמרגיש לא בנוח להתמודד עם אוולין הצעירה וזקוק לחוכמה ולניסיון של אישה לטינית, פונה אליה, והיא מתרצה לעזור לו.


בפרקים לסירוגין, ובפירוט רב, כל דמות חולקת אירועים מהעבר שלה. כל אחד מהם חווה אובדן וטרגדיה. כל אחד מהם נושא על כתפיו משא כבד, וכל אחד מהם זקוק למישהו שיעזור לו לשאת את המטען.   ריצ'רד ולוסיה מצליחים להבין את מלוא המצב של אוולין ומסכימים לעזור לה. למחרת השלושה נוסעים יחד לצפון מדינת ניו יורק בניסיון לפתור את הבעיה של אוולין, ובמהלך הנסיעה נחשפים סיפורי הרקע של כל אחד מהשלושה, והם לוקחים את הקורא לגואטמלה, צ'ילה וברזיל.

לוסיה גדלה בצ'ילה. היא למדה בתיכון בסוף שנות השישים כאשר אחיה הצטרף לקבוצה שתומכת במועמדות המפלגה הסוציאליסטית של סלבדור איינדה לנשיאות. היא הייתה קצת רדיקלית בעצמה. בתוך הכאוס שלאחר מותו של איינדה, היא ברחה מצ'ילה. היא מכירה את ריצ'רד יותר מעשור, עכשיו הוא גם הבוס שלה באוניברסיטה, והיא קיוותה לפתח איתו מערכת יחסים אך זה לא קורה, והקשר ביניהם מתבסס על היותו המשכיר של הדירה בה היא שוהה.

ריצ'רד באומסטר צעיר מלוסיה רק ​​במעט. כעת הוא אלמן. הוא התחתן עם אישה ברזילאית וגר בברזיל כדי שתוכל להיות בקרבת משפחתה. הוא איש מופנם, נמנע מקשרים אישיים, ולמרות שהוא מכיר את לוסיה כעשור הוא נמנע מכל קשר איתה. הוא חוקר זכויות אדם, חי חיים בודדים, בברוקלין. יש לו כיב קיבה שעושה לו צרות ויש לו הרבה מוזרויות. לרוב הוא אינו מסוגל לסלוח לעצמו על טעויות העבר שלו ורואה את עצמו בלתי אהוב.

אוולין היא מהגרת לא חוקית מגואטמלה. נכון לעכשיו, היא עובדת כאומנת לילד צעיר עם שיתוק מוחין. הלקסוס שנפגעה בתאונה שייכת למעסיקה שלה. בעבר, כשחיה בגווטאמלה, אוולין סבלה מזוועות שאין מילים לתאר אותן. אבל עכשיו,היא כאן, על מפתן דלתו של ריצ'רד כדי לחשוף את המשקל הכבד של סוד אפל נוסף. בתא המטען של הלקסוס בה נהגה יש גופה מתה

אוולין נראית כמו בובה שבורה, עד ששומעים את הסיפור שלה. אז מבינים עד כמה הצעירה הזו חזקה באמת. היא גדלה על ידי סבתה בכפר עני וזעיר בגואטמלה. לאחר שעברה מסע ייסורים נוראי, הכומר המקומי הצליח להבריח אותה לארה"ב כדי להתאחד עם המשפחה. מאז שהיא הגיעה לניו יורק, היא עובדת כמטפלת עבור ילד עם שיתוק מוחין. אביו של הילד, דוחה אותו, מתעלם ממנו. הוא מכה את אשתו. האם, אוהבת את בנה, אך מתאמנת ללא הרף ושותה כדי להימלט מעינויי נישואיה.


"אהבת חורף"  דן באירועים אקטואליים כמו הגירה, סחר בבני אדם, הזכות של הנכים להתייחסות כאנשים שלמים והזדקנות דור הבייבי בום. הוא משלב הומור, טרגדיה, דיכאון ואהבה. סיפורי העבר של כל אחד משלושת הגיבורים הם טרגיים, אבל במהלך הזמן שבו הם מבלים יחד, אנו לומדים על כל אחד מהם, מה הוא או היא עברו ומה מחזק כל אחד מהם. 

הרומן אינפורמטיבי וחושפני, ובו בזמן נותן תקווה, שמשהו טוב יבוא, אחרי שהדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות, קרה. בסופו של דבר, סיפור אהבה מתפתח בין ריצ'רד ללוסיה, ששניהם התייאשו מלמצוא אהבה בגילם.

 

מי שיתקשה לקרוא פרטים קשים על החיים במרכז ודרום אמריקה או על מהגרים שחוצים את הגבול ומסתגלים לחיים באמריקה, אולי יוותר על קריאת הספר הזה.

 

מומלץ מאד.


יום חמישי, 13 ביוני 2024

קצוות שרופים – מיכל קרייטלר

קצוות שרופים – מיכל קרייטלר

הוצאת שתים

אפריל 2023. 207 עמודים.

 


16 שנים חלפו מאז שמישהו גנב לאתי בבית חולים את התינוקת שזה עתה ילדה.

אבל עכשיו, יום שני בצהריים, אתי ביום חופש מהמיספרה שבבעלותה, עושה ספונג'ה בביתה, כשהטלפון מצלצל.

על הקו: דגנית ממשטרת ישראל.

היא אומרת לאתי להגיע לתחנה בדחיפות.

זה בקשר לתלונה שהגישה לפני שש־עשרה שנים, על גניבת תינוקת.

מיה, נערה בת 16 הגיעה לתחנה ואומרת שהאשה שגידלה אותה באיטליה, התוודתה באוזניה ביום הולדתה ה-16 על כך שהיא חטפה אותה, ושבעצם היא לא אמה הביולוגית. הנערה בורחת מהבית בו גדלה, עולה לבדה על הטיסה הראשונה לישראל.


כדור השלג מתחיל להתגלגל וצובר תאוצה וכך גם המחשבות, הרגשות, הפחדים והחששות של אתי.

האם זאת באמת היא?

ואם היא חזרה – האם גם תישאר?

ומה היא תגיד לבתה אם היא תשאל אותה איך גנבו אותה?



"קצוות שרופים" הוא ספר סוחף המספר סיפור משפחתי מהחיים, כתוב בשפת דיבור עממית פשוטה, לא תמיד תקינה, אבל בה טמון קסמו של הסיפור, כי זה קולה של אתי.  הקול שלה כל כך טבעי, כל כך נכון עד שאי אפשר שלא להתאהב בה. היא לא מתכוונת להקסים את הקורא, היא לא מחפשת להתחבב על הקורא אבל הסגנון החשוף והישיר של הדיבור שלה נכנס ללב ואי אפשר לעמוד בפניו.

אתי, אמא לשני בנים בגיל העשרה לא שוכחת לרגע את התינוקת שנחטפה ולא נותנת לאף אחד במשפחה לשכוח. אפילו חדר נשמר עבורה בבית, והתקווה שיום אחד הילדה תשוב לא עוזב אותה לרגע.  כולם חיים בצל אותו ארוע נוראי.  

אתי היא אמא בכל רמ"ח איבריה. היא אשה עצמאית, חזקה, שנונה, כנה, איכפתית, חמה, שמוצאת את חצי הכוס המלאה בכל דבר. היא מתחזקת גירושים ידידותיים והורות משותפת עם אבי בניה, שמתעלף בעת משבר. היא נלחמת כלביאה למען איחוד משפחתה ומתמודדת עם הבירוקרטיה הישראלית שמציבה קשיים, והממשלה האיטלקית שדורשת את החזרת הקטינה. היא מתמודדת עם פחדיה, שהתרבו עם כל שנה שחלפה וחרדה שמא האיחוד לא יצלח.

"קצוות שרופים" הוא סיפור מסע מטלטל על אימהות, הורות, המסופר ברגישות ובחוכמה עממית.

כתוב היטב, לפעמים מצחיק, לפעמים עמוק, לפעמים עדין, לפעמים קשה


מומלץ מאד 



יום ראשון, 9 ביוני 2024

המאפיה המדהימה של פרדי – האריט ויטהורן

המאפיה המדהימה של פרדי – האריט ויטהורן

תעלומת החתולה עוגיונת

איורים: אלכס ג' מגריפיתס

תרגום: גליה אלוני-דגן

הוצאת מטר

2024. 118 עמודים

 


"המאפיה המדהימה של פרדי – תעלומת החתולה עוגיונת" הוא הספר השני בסידרה.

פרדי בון בון הוא האופה המדהים ביותר בעיירה.

הוא לא האופה היחיד בעיירה. יש לו יריב עסקי, ברנרד מקרון, שחורש מזימות ומנסה להתחרות איתו. ברנרד סקרן לדעת למה העוגות של פרדי כל כך מבוקשות ולמה מחוץ למאפיה של פרדי משתרך תמיד תור ארוך של אנשים. הוא תמיד חורש מזימות...

באחד הסיבובים של פרדי לחלוקת העוגות שלו, נעלמות העוגות. מישהו גנב  אותן!

מי יכול היה לעשות דבר כזה?

פרדי מסתובב בעיר על אופניו יחד עם פלאנג'ק כלבו, ומחלק את העוגות שהוזמנו ממנו. הוא תמיד נתקל  בברכה ובשמחה בידידים ומכרים. בספר השני הוא מביא עוגות לחתולה עוגיונת היפה, ולפוזי, הבעלים שלה, אך כשהחתולה הכוכבת עוגיונת נעלמת, נראה שיש תעלומה של ממש בעיירה.

המשטרה נכנסת לפעולה ומתחילה לחקור את שתי התעלומות שמתרחשות בהפרש זמן קצר אחת מהשנייה.

האם כלבו הקטן של פרדי, פלאפג'ק, יהיה זה שיפתור אותה?

 

פרדי הוא חבר טוב וכיף לקרוא על כל יצירות האפייה שלו. הוא דמות חביבה וחיובית שמקדמת את הרעיון שלא צריך כוחות על או קסם כדי להצליח, צריך רק להתאמץ ולעשות את המיטב.

זהו סיפור מתוק, מנוקד וקל לקריאה, הודות לפרקים הקצרים, לטקסט הפשוט ולקו העלילה שמצליח לסקרן ולמשוך את תשומת הלב לעקוב אחרי התעלומות המתוארות בו.

הספר מספק מסר חיובי  על נדיבות לב, עזרה לזולת, שיתוף פעולה, יצירתיות, והצלחה שנובעת מעבודה קשה ומאמץ.

בתחילת הספר מצורפת מפה של העיירה בלוויל, ואפשר באמצעותה לעקוב אחר העלילה.

בסוף הספר מצורף מילון מונחים ומתכון נהדר של פרדי להכנת  "עוגיות טביעת אצבע", עוגיות טעימות עם מלית שוקולד שאפשר להכין עם הילדים.

מתאים לגילאי  5-9, ראשית קריאה


♥מומלץ

יום שישי, 7 ביוני 2024

כשפילון שומע לא – דזל נג

כשפילון שומע לא – דזל נג

איור: איסטרלה לורנצו

תרגום: נעמי בן-גור

הוצאת מטר

יוני 2924. 30 עמודים


כשפיל שומע את המילה לא, עלול לבוא בעקבותיה התקף זעם, וכאשר פיל מתרגז, רוקע ברגליים עד שהוא כמעט מתפוצץ, ברור שהוא הופך להיות בעיה גדולה.

הספר בא ללמד את מה שכל פיל קטן חייב להבין: למילה לא יש מגוון גדול של משמעויות, ולהורים שאומרים לא יש מיגוון סיבות לומר אותה, והם לא אומרים אותה סתם ככה.

הכל תלוי בהקשר שהיא נאמרת.

זה יכול לקרות כשאמא במקלחת, או כמילת הפתעה כשצופים בקסם מדהים, כשניצבים בפני סכנה ועשויים להיפגע.יחד עם זאת,  למילה לא, יש גם פן חיובי. יש לה כוח עצום להילחם למען עולם טוב יותר, כמו לא לכרות עצים, לא לשרוף עצים, לא לזהם את הסביבה וכד'.

 

הספר מסביר בצורה ברורה ובהומור איך פיל צעיר לומד את המשמעויות הרבות מאחורי המילה לא. עבור ילדים קטנים  למילה לא יש משמעות שלילית, והספר מראה שזה לא תמיד המקרה. יש לא שמחים,  יש לא עצובים, יש לא במשמעות של עדיין לא, או תיזהר, והקוראים הצעירים לומדים שלא משנה מול איזה לא ניצב הפיל, במקום להגיב בהתקף זעם, בתיסכול, בכעס, באוזניים מתנפנפות, ובעשן מהחדק , כדאי להתאזר בסבלנות, בהגיון, ולנסות להבין למה נאמרה המילה...

 

הטקסט משתלב בצורה מושלמת עם האיורים הצבעוניים ומלאי החיים המתארים את המקרים הרבים והשונים שבהם פיל קטן עשוי לשמוע את המילה לא והם מראים את הרגשות לפני שהיא נאמרת ואחרי שהיא נאמרת,  וכך להבין ולעבד רגשות ותחושות של דחייה, עצב וכעס,  בצורה חיובית ותומכת.


מומלץ♥

 


יום חמישי, 6 ביוני 2024

עוגת אהבה פרסית - צליל קשת

עוגת אהבה פרסית - צליל קשת

הוצאת אוריון

מאי 2023. 294 עמודים

 


 

הסיפור מתרחש בטהרן בימי המהפכה האיראנית העתידה להפוך את המדינה המודרנית והחופשית לדיקטטורה דתית קיצונית


סורושי, בחורה אמריקאית, מגיעה לטהרן בעקבות אהבתה לג'סטין הכריזמטי, שמציע הצעה שאינה יכולה לסרב לה, אך בהגיעם לטהרן הוא משנה את עורו ומביא אותה לאחוזה איראנית שם היא נכלאת כנגד רצונה  לצד בנות נוספות, הופכת לשיפחת מין ועוברת התעללות פיסית ונפשית.

בתוך כל הרוע בו היא נמצאת היא לא מאבדת עשתונות, לא מאבדת את התקווה שיבוא יום והיא תצא משם, והיא מתכננת את בריחתה מהמקום.

בתחילת ספטמבר 1978, ביום שישי השחור באיראן, סורושי מנצלת את הבלגן ברחובות ומצליחה להימלט מהבית שבו חיה חמש שנים נוראות.

עטופה בצ'אדור, לבדה, מבוהלת, שבורה בגופה ובנפשה, היא נמלטת מתוך כוונה להגיע לשגרירות האמריקאית, אך הרחובות הולכים ומתמלאים המון אדם זועם. הצפיפות והדוחק סוגרים עליה והיא מבינה שאם תמשיך, תכניתה תיכשל.


היא מתחמקת אל תוך המבנה הראשון שהיא מוצאת, מסתתרת בפינה חשוכה ,שם מוצאים אותה רוסתאם, מתאגרף איראני, אלוף לשעבר, ואימו. תחילה רוסתאם כועס על מסיגת הגבול הזרה, אך אז הוא רואה את הצלקות העמוקות המכסות את גופה ונשימתו נעצרת

סורושי מוצאת בביתם של רוסתאם ואימו האלמנה רודאבה מקום מפלט, והודות לחמלה שלו ושל אימו, היא עוברת לאט לאט תהליך החלמה, מקווה להתגבר ולבנות לעצמה עתיד מאושר.  היא לומדת לבטוח, בעיקר בעצמה. אך כל פעם שנדמה שהיא התגברה על אירועי השנים הקשות, השדים מעברה מרימים ראש והשלווה והמשפחתיות החמימה מופרים מחדש.

האם יש לרוסתאם וסורושי תקווה לעתיד של אושר?

דמותה של סורושי ממש משכה אותי פנימה.

העלילה זורמת, מובאת בגוף ראשון, ומשתרעת על פני כעשר שנים. יש תחושת עומס בעקבות הירידה לפרטי פרטים, אך ללא ספק המצב הפוליטי המתואר נחקר לעומק והונגש יפה ואוירת הפחד ברחובות היתה מוחשית לכל אורך הספר. אהבתי את תיאורי המאכלים מהמטבח הפרסי, את דרך הכנתם, את הנופים היפים, את השימוש שנעשה במילים פרסיות, ואת קרן האור בקצה המינהרה שהיו רוסטאם ואימו עבור סורושי. 


"עוגת אהבה פרסית" הוא ספר ביכורים המספר על כאב, התמודדות, תקווה ואהבה מרפאת.