יום רביעי, 8 באפריל 2020

בזמן אחר - ג'יליאן קנטור

בזמן אחר - ג'יליאן קנטור
תרגום: ניצה פלד
הוצאה: ידיעות ספרים, סימנים
תאריך הוצאה:מרץ 2020
עותק דיגיטלי – E-vrit























"בזמן אחר"  מתמקד בגרמניה של לפני מלחמת העולם השנייה, בשנים 1931-1936  לאורך שנות התחזקותו ועלייתו לשלטון של היטלר, ובשנים שלאחר מלחמת העולם השניייה 1946- 1958, דרך סיפורם של האנה, מקס, ודמויות נוספות. הסיפור משקף את מה שקרה בגרמניה לפני המלחמה ואחריה, והשפעת האירועים על שני אנשים מאוהבים. אך יחד עם זאת נחסכים מהקוראים הפרטים המחרידים של המחנות, למעט זיכרון אחד.

מהרגע שמקס נכנס לאולם הלא נכון, באוניברסיטת ברלין ושומע את האנה מנגנת בכינור, הוא מתאהב בה. נחוש לזכות בלבה, הוא מחזר אחריה ומנסה לשכנע אותה להיפגש איתו. הוא לא מוותר עד שהיא נענית .
מקס אינו יהודי, אך האנה כן, וככל שיותר ויותר מגבלות מוטלות על היהודים מקס חושש לביטחונה של האנה ומבקש ממנה לעזוב הכל ולבוא איתו, אך האנה נחושה בדעתה להישאר ולמצוא את מקומה ולהגשים את חלומה ככנרת בתזמורת הסימפונית של ברלין. היא מתאהבת במקס בעל חנות הספרים הגוי, אך היא אוהבת את הכינור שלה הרבה יותר, והיא גם רואה את עצמה כגרמניה לכל דבר ומסרבת לקבל את העובדה שגרמניה משתנה גם כשהמציאות של שנאת היהודים מבעבעת באופן גלוי על פני השטח. ההתמסרות שלה לנגינה היא משהו מעורר התפעלות אך באותה מידה הופך אותה לעיוורת ותמימה למה שקורה מסביבה, גם אם בסופו של דבר הכינור שהיה חשוב לה יותר מחייה, הוא למעשה העוגן של חייה.

כשההסלמה בברלין מחריפה ומורגשת, אחותה של האנה ובעלה עוברים ללונדון והאנה נשארת לטפל באמא שלהן החולה. מקס מתחיל להיעלם לפרקי זמן קצרים וארוכים יותר, וכשהוא חוזר הוא מצליח לשכך את כעסה של האנה שלא מבינה לאן הוא נעלם ומדוע הוא נוטש אותה כל פעם, והם ממשיכים במערכת היחסים שלהם.

כבר מההתחלה ברור שמערכת היחסים ביניהם נדונה לכישלון לאור ההגבלות ואיסור קשר חברי או נישואים בין גרמנים ליהודים,  אבל הקורא שמתחיל להכיר את הדמויות מקווה שהם יתגברו על הקשיים ויהיו ביחד, בעיקר בעקבות העובדה שלמקס יש סוד שהוא מקווה להשתמש בו כדי לשמור על אהובתו בחיים.

האם הוא יוכל באמת לשמור על האנה?

מהו הסוד הזה?

בשנת 1946 האנה מתעוררת בשדה נטוש, הכינור בידיה,ואין לה שום זכרון לגבי מה שעבר עליה בעשר השנים שחלפו.

מה באמת קרה לה בשנים האבודות?

אחותה ממהרת להגיע לברלין ולוקחת אותה  לגור בלונדון עם משפחתה. האנה מנסה להתאושש ולהמשיך בחייה כשהכינור והתשוקה שלה לנגינה והרצון לדעת מה קרה למקס, מחזיקים אותה ומעניקים לה שלווה, תוכן ומעט שמחה.

הסיפור משלב אלמנטים של רומן היסטורי- מבט על ברלין ועל מצב היהודים בעיקר לפני מלחמת העולם השנייה ומעט אחריה. תוספת קלה של מסע בזמן, שאינו מפותח מספיק, אפילו מאולץ בעיני, שמשאיר שאלות רבות לא פתורות ומבחינתי ניתן היה לוותר עליו, הרבה אהבה למוזיקה, אהבה למשפחה וחברים, אהבה בין אוהבים צעירים שמשתרעת על פני שנים, ואובדן זכרון.
הספר נע קדימה ואחורה בין נקודת המבט של האנה לאחר המלחמה שמתארת את הזכרונות שלה ממקס, לבין נקודת המבט של מקס לפני המלחמה המבקש תמיד להציל את האנה. שתי נקודות מבט בשני צירי זמן שמתחלפים לסירוגין כשפעמים רבות הם ממלאים פרטים הנוגעים לאותם ארועים שקדמו לשנת 1946.

"בזמן אחר"  הוא ספר קריא. סיפור עם טוויסט עלילתי שלא הפתיע אותי במיוחד. סיפור על כוחם של ספרים, מוזיקה ואהבה ואיך הם יכולים לעזור לנו לשרוד גם בשעות החשוכות ביותר שלנו.

אני בטוחה שאוהבי רומן היסטורי או מסע בזמן יאהבו אותו. 
אני הגעתי אליו בעקבות המלצות לכן כנראה הציפייה היתה רבה. אפשר לומר שקצת התאכזבתי. 
בעיני הוא היה די שטוח, הרבה דברים קרו אבל שום דבר לא טופל לעומק ולדעתי נותרו הרבה חורים בעלילה. בין היתר, איפה מקס היה כל אותן שנים שהאנה הייתה באנגליה, פריז ואז אמריקה? 
הדמויות היו חד ממדיות, היתה תחושה שהן פשוט עברו את השנים מנקודה לנקודה, ואם לומר את האמת, קראתי סיפורי אהבה מרגשים הרבה יותר. לא יכולתי שלא לחוש מעט מוטרדת מהיעדר העומק בתיאור האירועים החשובים ביותר בהיסטוריה העולמית כמו שריפת הרייכסטאג ,או תיאור סוף המלחמה בברלין ולונדון. ובנוסף כל הנסיעות בזמן פשוט לא עבדו בעיני אולי בגלל הדרך שבה הן הוצגו.

אני מקווה שאם תקראו את הספר ,תאהבו אותו יותר ממני.



הספר נקרא באפליקציית "עברית", לקריאת פרק ראשון לחצו כאן:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה