יום חמישי, 9 באפריל 2020

נטע זר -שרית פליין

נטע זר -שרית פליין
הפקה עצמית, רימונים הוצאה לאור. 2020
עותק דיגיטלי אתר E-vrit























רומן הביכורים של שרית פליין מתאר את קורות חייהן של שלוש נשים סבתא רבא קאדן, סבתא בקי ונטע שכאילו רובצת עליהן קללה כאשר דור אחרי דור הנשים מתקשות להרות וללדת יותר מילד אחד. 

הספור נע בין צירי הזמן, השפה והמקום של כל אחת מהנשים, לסירוגין, מתאר את מציאות החיים של כל אחת מהן. בטורקיה,על רקע אנטישמיות גוברת, ובישראל, בשנים הראשונות והמאוחרות, כשעקירה מחיים שהכירו וחבלי קליטה במקום חדש מנציחים את התחושה של להיות נטע זר, והכל מתובל בניחוחות תבשילים שעוברים מדור לדור, לאדינו, טורקית, קצת צרפתית ועברית.

"נטע זר" הוא סיפור של כאב ועצב שזור בזכרונות עבר של שלש נשים, שלשה דורות של אותה משפחה. סבתא,אם ובת. מתוך הזכרונות עולה אהבה גדולה לדורות שאינם, לחיים שהיו ואינם, ולאלה שכאן ועכשיו. יחסי אחיות, יחסי ילדים-הורים, יחסי בעל - אשה וההשפעה של מערכות היחסים האלה על ילדיהם, שמתוארות מנקודת המבט הן של האם ובעיקר של כל בת בתורה, באותה המשפחה, שמתבוננת בשקט, בולעת בעיניים, מקשיבה לכל מה שנאמר ולא נאמר והכל נצרב בזכרון שמלווה אותה כל ימי חייה.

את הספור מספרת נטע, מטפלת רגשית שחייה האישיים הם סבך של בעיות וסודות לא פתורים, שבמהלך הספור מסייעת לשני מטופליה להתגבר על המחסומים שבחייהם, ותוך כדי כך מתמודדת עם השדים של חייה.

כל הדמויות בסיפור מתבוננות בדור שהזדקן או נעלם, מושפעות ממערכות היחסים של הוריהם והתפקיד שמערכות אלה מילאו בחייהן. הן מחפשות את מקומם בחיים, חוקרות, בודקות, נופלות, קמות וממשיכות.

סיפור שמשלב אלמנטים של רומן היסטורי לצד רומן משפחתי ושוזר אהבה וחמלה שלא אחת העלו דמעה בעיני כמו בקטעים המתארים את היחסים בין קאדן ואינס שרק רציתי לחבק,  או הפרדה של בקי מהוריה על הספינה.

סיפור שמושך את הקורא לצלול לתוכו, כבר מהתבוננות בכריכה היפה.


הספר נקרא באפליקציית "עברית". לקריאת פרק ראשון לחצו כאן:




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה