יום חמישי, 30 באפריל 2020

שירת סרטני הנהר - דליה אוונס

שירת סרטני הנהר - דליה אוונס
תרגום:שאול לוין
הוצאה:כנרת זמורה-דביר
מרץ 2020. 368  עמ' מודפסים
 עותק דיגיטלי אתר E-vrit




















"שירת סרטני הנהר"  של דליה אוונס הוא רומן מהפנט ויפהפה המשלב ספור נטישה והתבגרות,דמויות ייחודיות, תעלומה, דרמה משפטית וסיפור אהבה.

הסיפור מתחיל בשנת 1969 כשמתגלה בביצה גופתו של צ'ייס אנדרוז וחקירת תעלומת הרצח, מתחילה. הגופה נמצאה באזור בו חיה קאיה והיא נחשדת בגלל טיב יחסיה איתו.  הסיפור חוזר לאחור לשנת 1952, ומשם ואילך מספר על חייה של קאיה, והעלילה מתמרנת בין שתי מסגרות הזמן ללא הפסקה, ומחברת את שני קווי הזמן והז'אנר השונים, עם התקדמותו של כל פרק.


קאיה קלרק " ילדת הביצות"  ננטשת על ידי אמה כשהיא בת 6 . גם אחיותיה הבוגרות ברחו מאביהם המתעלל והאלכוהוליסט עוד לפני שהאם נעלה את נעלי העור המזויפות ונעלמה. מספר ימים אחרי עזיבת האם עוזב גם האח האחרון, ג'ודי, הקרוב אליה. הוא לפחות מנסה להסביר ולהתנצל על נטישתה. קאיה נשארת לשבת על המדרגות שעות ארוכות, צופה אל השביל בתקווה לראות מישהו מהם חוזר. אמנם  אביה עדיין נמצא, אך הוא לא נוכח בחייה כהורה מתפקד, משאיר אותה לעיתים די קרובות לבד ונעלם למספר ימים, וכשהיא כמעט בת 10, הוא נעלם ולא חוזר.


קאיה גרה בברקלי קוב, כפר קטן בצפון קרוליינה, שיש בו הפרדה בין לבנים ו"צבעוניים". היא נאלצת ללמוד איך לשרוד לבדה בביצה, והיא זוכרת את האזהרה של אחיה להסתתר מזרים שאולי מייצגים את רשויות החינוך והסעד. היא לומדת להזין את עצמה, להניע את סירתו של אביה, לנהל סחר חליפין על דלק וכסף בתמורה לאוכל. מתחמקת מכולם, חוץ מקפוצי ומייבל, וצעיר מקומי ששמו טייט, חבר של אחיה, אותו היא זוכרת מילדות. היא גדלה ומתבגרת להיות צעירה יפהפיה, כלל לא מודעת לכך. קפוצי ורעייתו דואגים ומספקים לה תמיכה והכוונה, מפגינים כלפיה חמלה, התחשבות ורוך, ומטפחים אותה לבגרות. באופן דומה, טייט שמשגיח עליה כשהוא יכול, מבלה איתה בביצה ומלמד אותה לקרוא ולכתוב, ואהבתם המשותפת לטבע ולביצה מובילה את שניהם להמשיך ולחקור אותה. ככל שהזמן עובר, ולמרות החיבה המעמיקה ביניהם, טייט צריך ללכת לקולג', והוא עוזב אותה, ממש כמו כולם.  קאיה שבורת הלב, שידעה בחברתו רגעי אושר ותקווה מחכה לשובו כמו שחכתה לאחרים, וכשהיא מבינה שגם הוא נטש אותה היא ממשיכה לחקור ולתעד את הטבע סביבה וברבות השנים הופכת למומחית הביצות וצפרית מיומנת, על אף החוסר בלימוד פורמלי.

הקהילה מתייחסת אליה כאל מנודה, "ילדת ביצות", "זבל ביצות". אנו עוקבים אחריה בשנות ילדותה כשהיא מתגברת על ידי בריחה אל הביצות והתרחקות מבני אדם, על דיעות קדומות ושיפוטיות שהותירו בה צלקות עמוקות, וגם בהווה, כשהיא נאלצת להתמודד עם אתגר שונה, גורלה נתון בידי תושבי ברקלי קוב, אותם אנשים עם אותן דעות קדומות שהתעמרו בה, התנערו ממנה ושפטו אותה כל חייה.


"שירת סרטני הנהר" מתיחס לבריחה מחינוך קונבנציונאלי, לכישורי ההישרדות הדרושים כדי להתמודד עם הנוף הלא סלחני של הביצות, ובוחן חיים בשוליים, בגבול של החברה "הרגילה". הוא מתאר את הכאב של להיות מנודה וההשפעה של התעלמות ובדידות, תחילה על ידי המשפחה ואז החברה. באמצעות הסיפור רואים כיצד קאיה מצליחה להתגבר על האתגרים הגדולים ביותר של החיים בטבע. מתוך התבוננות בו ,בחי ובצומח, היא מפנימה ומשליכה על בני האדם. קאיה אינה חוששת מהטבע, הפחד הגדול שלה הוא מבני האדם. הקשר עם אנשים הביא לחייה אלימות, אכזבה וכאב, ומלמד אותה שהיא חייבת תמיד להגן על עצמה. עם זאת, אפילו היא נאלצת לקבל עזרה כשהיא נדרשת להגיב להאשמת הרצח. חבריה ובני משפחתה מפגינים חזית אחידה, כשהיא עומדת לדין בפני אותם האנשים ששללו ממנה את הכבוד והתמיכה.


יופיו של הספר בא לביטוי בתיאורי הטבע הנפלאים שלוקחים את הקורא למסע בביצות של צפון קרוליינה. הרקע המדעי של הסופרת עולה מכל דף והיא משלבת תובנות על יונקי ביצות החוף, הדגים, הציפורים, הצדפים, זרמי הים, גאות ושפל, עובדות והתנהגויות הרבייה, הצלילים והריחות שבביצה ועוד. היא שוזרת אותם בסיפור ומביאה הקבלות להתנהגות אנושית, ומוסיפה קטעי שירה שמתארים את המתחולל בנפשה. בכך היא הופכת את הביצה לאחת הדמויות החשובות בסיפור, ומושכת את הקורא לראות את היופי והבטחון שקאיה רואה מסביבה.


"שירת סרטני הנהר" הוא רומן מהפנט וקסום, תערובת נהדרת של תעלומת רצח לצד התבגרות, הישרדות, חוזק וחוסן נפשי שמקבל את כוחו מהטבע שמסביב. הוא משך אותי לתוכו מההתחלה, קרע את לבי למיליון חלקים, ולא הרפה ממני עד הסוף. המעקב אחרי צמיחתה ומאבקיה הבלתי פוסקים של קאיה, גרמו לי להרגיש כאילו אני על רכבת הרים אמוציונאלית. דמותה בלתי נשכחת ומעוררת אהדה. 

העלילה סוחפת ומתפתלת כמו המעברים בביצות ובתוכה מתארת הסופרת את היופי וההוד של הטבע למול משפחה לא מתפקדת, נטישה, התעללות, אלימות וסיפור הישרדות, לצד סיפור של חברות אמיתית, אהבה אמיתית, ומה זה באמת אומר להיות חופשי

הכל התחבר בצורה מושלמת, בהרמוניה, ליצירה נפלאה.


ולי לא נותר אלא להמליץ מאד,  ויפה שעה אחת קודם!


הספר נקרא באפליקציית "עברית", לקריאת פרק ראשון לחצו כאן:


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה