יום שלישי, 14 באפריל 2020

סירות הדרקון – אריאל בר

סירות הדרקון – אריאל בר
הוצאת ידיעות ספרים
מרץ. 2020
עותק דיגיטלי GetBooks





















הכריכה היפה ושמו של הספר "סירות הדרקון" הובילה אותי לחפש מידע, עוד לפני שהתחלתי לקרוא,  לגבי צמד המילים הזה. מתברר, שפסטיבל "סירות הדרקון" הוא חג מסורתי שחוגגים בסין, בהונג קונג ובמדינות אסיאתיות נוספות. החג נחגג  לזכר המשורר הסיני צ'ו יואן שעל פי המסורת התאבד בשנת 278 לפנה"ס, כשקפץ לנהר במחאה על השחיתות בחצר המלך.  תושבי המקום יצאו לחפש את גופתו שנסחפה, והשתמשו בסירות בצורת דרקון על מנת להפחיד את הדגים ומאוחר יותר הם זרקו לנהר כופתאות אורז כדי שהדגים לא יאכלו את גופת המשורר הנערץ. הקשר של סירות הדרקון לספר התברר במספר  איזכורים. האחד, בפרק 5 כשנטליה נזכרת בפחד שעוררו בה סירות הדרקון הצבעוניות ששטו בנהר ביום החג, כשהלכה עם אביה לדוג בנהר ,פעם שניה בפרק 16 בהקשר לבוריס, פעם נוספת בפרק 18 ואת האחרות  תגלו לבד...

"סירות הדרקון"  הוא ספור אהבה שמשולב ברומן היסטורי ורומן משפחתי, המבוסס על אירועים אמיתיים הקשורים לקורות משפחתו של הסופר.

הסופר משלב את סיפור חייו של אביו שהיה כנר מחונן כמו נטליה, ואת קורותיה של העיר  והקהילה בחרבין, שעד לקריאת הספר הרבה לא ידעתי עליה, פרט לעובדה שהיא מארחת מידי שנה את פסטיבל החורף המוקדש לקרח, אירוע שהפך לאחד מאירועי הקרח הגדולים בעולם, הודות לפסלי הקרח והשלג המרהיבים המוצגים בו.

חרבין שבספר, שוכנת בסין על גבול רוסיה, ונמצאת תחת שלטונם של הרוסים, היפנים והסינים והסיפור מתמקד בשנות השלשים של המאה הקודמת, אך יש גם תאור נרחב של השנים שקדמו להן, שמבהירות כיצד הגיעו היהודים לחרבין, מערכות היחסים בכל אחת מהמשפחות המדוברות, תפקידים בקהילה, טינות, בגידות,תחרות, ועוד.

במרכז העלילה סיפורם של נטליה ובוריס, צעירים יהודים, מוזיקאים מוכשרים ומחוננים שהקשר ביניהם מתחיל בשנות ילדותם ונמשך עם עליות ומורדות עד הארוע המטלטל שעובר עליהם בשנות העשרים לחייהם. בוריס קפלן, נחטף בידי חוליגנים רוסיים, מוחזק בשבי בכפר סיני נידח, ואלה דורשים עבורו סכום עתק ככופר, אך אביו שהפרוטה מצויה בכיסו בשפע , מסרב לשלם את הסכום שאמור לשחררו, ומנסה לנהל משא ומתן עם החוטפים כדי לגלות היכן הם מתחבאים עם בוריס. נטליה הופכת עולמות בנסיון להציל את בוריס ובסופו של דבר יוצאת למסע חיפושים אחריו. היא מצטרפת לצוות חילוץ מטעם הקונסוליה הצרפתית שפועלת לאיתורו.

במהלך הקריאה ניתן לשמוע באופן דומיננטי את קולו של המספר, לצד השימוש בשפה גבוהה ועושר לשוני שלא נהוגים בשימוש יומיומי, אך אלה אינם פוגמים בקריאה והיא זורמת ומרתקת. ברור לי גם מאין נבע הצורך להרבות בפרטים ובתיאורים ההיסטוריים, למרות שלא אחת הם העיקו .

כמו כן, ניתן לומר שיש חלוקה של הספר לחלקים למרות שזו אינה חלוקה רשמית לחלק א' חלק ב' וכד'. אך די ברור שהחלק הראשון של הספר מספר על דור ההורים,על נטליה,על האובססיה של אמה, בינה, להפוך את נטליה לכנרת מושלמת כבר בגיל 4 על האימונים המפרכים, על הזיקה לציונות שבאה לביטוי באיזכורים תכופים של טרומפלדור, הרצל וז'בוטינסקי או יאשה חפץ, על המפגש הראשון בילדות עם בוריס וכנ"ל לגבי בוריס והוריו, כשרונו יוצא הדופן, השמיעה האבסולוטית שלו, אימוני הנגינה אצל המורים הטובים ביותר, סיפור אהבתם רצוף העליות והמורדות, עד לרגע החטיפה ואילך. מושגים ושמות  מעולם המוסיקה מוטמעים בו על כל צעד ושעל והישכלתי רבות גם בתחום הזה.

החלק השני של הספר מתמקד בקהילה הקטנה שבחרבין בתקופת מלחמת העולם השנייה, ולאחריה, כמו גם בנטליה ובקורות אותה לאחר שמסתיים ארוע החטיפה, ובחלק מהדמויות שבסיפור שהיגרו מחרבין לאזורים שונים בעולם כולל לישראל. יתכן והיה ראוי לקצר את הספר ולסיימו ב"תום" חלקו הראשון, אך בעיני הוא היה מעניין ולא פחות חשוב בזכות היותו עדות היסטורית לתקופה ולקהילה באותם ימים, ופתר קצוות פרומים בסיפור.

בסוף הספר יש נספח "האמת והבדיה" שמבהיר מה אמת בתיאורים ובאירועים המתוארים ומה לא. מורגש שהסופר עשה מחקר מעמיק ושילב עובדות מחיי הקהילה בחרבין לצד תולדות משפחתו.


ואם אתם סקרנים לקרוא מה עובר על נטליה, על בוריס ועל הקהילה היהודית, קראו את הספר וגלו.

אני שמחה שלא ויתרתי. בהחלט ספר מעולה, מעניין ומעשיר.


***  


ד"ר אריאל בר  הוא מנתח עיניים, לשעבר מפקד הרפואה הפיקודי של פיקוד העורף, מוביל משלחות הצלה לאסונות ברחבי העולם וסופר.

לאחר רעידת האדמה בהאיטי פרסם את הרומן הדוקומנטארי "כשהאדמה רעדה" בהוצאת ידיעות ספרים, ואף הוזמן להרצות מטעם צה"ל על פועלה של משלחת ההצלה בכנס איפא"ק בארצות הברית בשנת 2010. ד"ר בר ייסד ועמד בראש כנס בינלאומי לקידום תחום רפואת החירום והאסונות, כנס ה-IPRED הראשון והשני.
בשנת 2011 מונה לעוזר מנכ"ל אסותא לתחום בטיחות החולה.
 בשנת 2013 יצא לאור ספרו השלישי, רומן תנכי בשם ״יותם״ בהוצאת ״רימונים״.
בשנת 2014 החל ד"ר בר להגיש תוכנית רדיו בתחום בריאות בשם "רבע ל-גוף ונפש" בגלי צה"ל.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה