יום שני, 10 בינואר 2022

ביי ביי ג'ני - ריקי שולמן

ביי ביי ג'ני - ריקי שולמן

הוצאת כנרת זמורה-דביר

ספטמבר 2021. 236 עמודים











שרגא וחנה, סיגל ואילן, צביקה לילי ומייקי, הם גיבורי הרומן המשפחתי "ביי ביי ג'ני". לכאורה משפחה ישראלית נורמטיבית, אלא כשמגרדים את פני השטח ובודקים קצת יותר לעומק נחשפים היחסים הסבוכים וכל הכשלים של מערכות היחסים שלהם, ואלה שבינם לבין עצמם.

העלילה כוללת סודות ושקרים, זוגיות כושלת, מחלות, בעיות מיגדר, זיקנה, יחסי הורים-ילדים, לצד הרעות החולות שהפכו לחלק מהחיים בעידן המיחשוב, כמו התמכרות לקניות, צפייה בסרטי פורנו, שיחות סקייפ ועוד כהנה וכהנה והכל מונגש בהרבה הומור ציני.


"לרגע אחד הרשתה לעצמה חנה לחשוב שהכול יהיה בסדר. הנה הבת שלה — שנראה שתישאר רווקה לנצח — הודיעה שהיא מתחתנת. אמנם עם בחור הנמוך ממנה בראש, בוק ועם הורים מהגיהינום, אבל עדיין — מתחתנת. עושה רושם שהבן שלה ואשתו — שעד לאחרונה נראו לה אבודים — מאושרים יחד, מגדלים בשלווה את הבן שלהם, שמעדיף ללבוש שמלות, להתאפר ולשחק בבובות, ומשמינים מנחת. אפילו החיים שלה עם שרגא הפכו נסבלים יותר. הוא אמנם כבר לא החתיך שהיה פעם, אבל גם חנה כבר לא בדיוק ליז טיילור" (כריכה אחורית)


אבל הרגע הזה חולף במהרה. 


חנה, שכל חייה עסוקה בדאגה למשפחתה ולמיזעור נזקים אותם היא סוחבת מיום נישואיה לשרגא המפונק, גבר חסר רגישות, זמר עבר שהסינגל היחיד שלו "הפרש הבודד" הוא שיא הקריירה הלא מפוארת שבצילה הוא חי, מבינה שכלום לא בסדר ושהמשפחה שלה, זו שעבדה קשה כדי שתיראה נורמלית ויציבה, מתפרקת לה מול העיניים. הפה הגדול של שרגא מפיק פנינים ללא מחשבה ולא פוסח על אף אחד מהקרובים אליו קירבה ראשונה באותה מידה כמו לזרים. הגישה המבטלת שלו כלפי קרובים ורחוקים, כולל שארי בשרו, או ההתעלמות ממייקי, הנכד שלהם שלובש שמלות ומשחק בבובות, או ההתייחסות שלו אל עודף המשקל של בנו וכלתו או הנתק בינו ובין בתו הלא נשואה לצד אובדן אחותה האהובה, מאלצים אותה לבחון את מערכות היחסים שבנתה, את הזוגיות שלה עם שרגא, ובעיקר להתבונן לתוך עצמה, ואלה, מובילים למצבים משעשעים, לתובנות כואבות, אל צירופי מקרים קיצוניים ואי הבנות, וכל אלה בונות דמויות די אבסורדיות.


העלילה מסופרת מנקודת המבט המתחלפת של כל אחת מהדמויות. ולצד הצחוק, הכעס, כאב האובדן, אהבה ובדידות, אי אפשר היה שלא להנות מהספר שהיה משעשע וקולח והשאיר אותי עם חיוך על השפתיים.


בשורה התחתונה:

ל"ביי ביי ג'ני"  עלילה פשוטה ומציאותית שכתיבה טובה, הופכת אותה לסיפור  מהנה ומעניין.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה