יום חמישי, 20 בינואר 2022

הבארשבעים - גיא עד

 הבארשבעים - גיא עד

הוצאת כנרת זמורה-דביר

שנת 2012.

208 עמודים מודפסים











אמנון גאוכמן (37) רופא בבית חולים סורוקה חי בבאר שבע, נשוי ללילי, ספרנית, ואב לאידו ודניאלה, נתקל באחד הימים בעותק ישן של "הפרוטה והירח" מאת סומרסט מוהם, ומתחיל לקרוא בו. סיפורו של הבריטי שנוטש יום אחד את משפחתו שבלונדון ועובר לפריז בלי להשאיר עקבות, מטלטל את עולמו המסודר. יש כאלה שחומקים באישון לילה ומשאירים מכתב, יש שנעלמים כשהאישה יוצאת לעבודה, אבל גאוכמן יוצא מחייו בדלת הקדמית.

באחד הבקרים, בשעה שהוא מכין לילדיו ארוחת בוקר, הוא מודיע להם שהוא עוזב לארה"ב. הוא רוצה לחיות לבד. ההלם של כולם, מכך שהאב עוזב בלי סיבה ומבלי לנמק, מקשה על הילדים להבין את המצב, והם,כמו אמם , מאמינים שזה עניין של זמן עד שישוב חזרה, כי איך אפשר לנטוש ככה משפחה שהכל בה היה  נורמטיבי? 

אך האב לא חוזר, והנטישה הזו משפיעה על כל אחד מבני המשפחה באופן שונה. 

האם עוברת משבר קשה, טסה להיפגש עם אמנון, עדיין בעלה, בארה"ב ומבינה שם שאין דרך חזרה. מאותו רגע היא מוחקת אותו מחייה.  אידו, הבן הבכור (13) מנתק את הקשר עם אביו כאילו הוא יתום מאב, ודניאלה בת הזקונים, ממשיכה להיות מוטרדת מהעזיבה במשך שנים ארוכות, ולא מפסיקה לקוות שאביה יתעשת והחיים יחזרו למסלולם, ולמעשה נשארת היחידה ששומרת אתו על קשר, גם אם קלוש, של מכתבים וטלפונים. שנים שהיא לא מפסיקה להתלבט בינה לבין עצמה לגבי יחסיה איתו.

עשרים שנה אחר כך, דניאלה, אשה בוגרת עוסקת בצילום, ומתגוררת בתל אביב. היא עומדת לחגוג את יום הולדתה השלושים. היא מגיעה לבאר שבע בעקבות הצעת עבודה שקבלה, לצלם כוכבת הצגת תיאטרון, וזו מתגלה כחברת ילדותה ורדה, שבגיל תשע שתיהן היו עדות למריבה פומבית של הוריה של ורדה במגרש הטניס, מריבה שהובילה לירידתם מהארץ, לאוסטרליה.

החזרה של דניאלה לבאר שבע, והמפגש עם אחיה הבכור אידו, בו נאחזה כדי לצלוח את ילדוּתם החבולה, מעוררים את זכרונות אותן שנים ומתארים את השפעתם גם בהווה, שנים בהן נעדר אביהם מחייהם, ואלה מתנקזים לתקווה של דניאלה שאולי לערב אחד יתאפשר איחוד משפחתי, בעקבות הידיעה שאביהם מגיע ארצה לביקור נדיר.

המפגש בארץ עם האב, חושף סודות מהעבר, סודות מההווה, ודניאלה שמשתמשת במצלמה ככלי באמצעותו היא מתבוננת וחושפת את מה שכולם מבקשים להסתיר, מבינה סוף סוף שלא כל מה שגלוי לעין הוא באמת, האמת.


האם התקיים מפגש משפחתי?


אילו סודות נחשפו לעיני דניאלה?


כל זאת ועוד הרבה תגלו כשתקראו.


 

"הבארשֶבעים" הוא רומן קצר, אנושי, מציאותי, כנה ונוגע ללב, על משפחה שחיה בבאר שבע של תחילת שנות התשעים. הספר מסופר בגוף ראשון מפיה של דניאלה, עשרים שנה אחרי העזיבה של אביה, לפני יום הולדתה השלושים. בשפה פשוטה ובכתיבה נוגעת ומרגשת, היא מתארת את השתלשלות חייה וחיי  אחיה ואמה, מרגע הנטישה, את ההתמודדות של כל אחד מהם, ביחד ולחוד, בילדותם, בבגרותם, ועד ההחלטה הנחושה של אימם לייצר חיים חדשים לתא המשפחתי שלהם.

יחסי אב-בת, יחסי אח-אחות, סודות, משפחות שבורות, ועוד מסופרים בכתיבה מרתקת ומעוררת הזדהות, הנעה בין הווה לעבר.

אני לא יודעת למה חיכיתי כל כך הרבה זמן לקרוא את הספר הזה, אבל ללא ספק הוא אחד הספרים הטובים שקראתי לאחרונה, והוא מצטרף לספריה האחרים של גיא עד ("הרימון", "ויקי ויקטוריה") שקראתי, ומאד אהבתי. 

מומלץ בחום!



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה