יום רביעי, 17 במאי 2023

ימים של חול - רעיה ג'קסון זלקינד

ימים של חול - רעיה ג'קסון זלקינד

הוצאת שתים

ינואר 2023

203 עמ'

נקרא כעותק דיגיטלי באפליקציה עברית











ידין ומוריה כבר הרבה שנים "ביחד".  המגורים של ההורים בשכנות בהתנחלות הדתית הקטנה, החברות הקרובה מאד של האמהות, הובילו לחברות צמודה ביניהם מילדות ושניהם עוברים כברת דרך משותפת עד שמשפחתו של ידין עוזבת את היישוב ועוברת לעיר.


המרחק הפיסי עושה את שלו, גם תחומי העניין משתנים אך הקשר ביניהם נשמר "און אנד אוף" עד שהחליטו להישאר ולחיות יחד. אבל כבר בפרק הראשון של הספר, כשמתברר שמוריה עוברת הפלה ומנסה להמשיך בחייה כרגיל, מבלי לספר לאף אחד, כולל לידין, ברור שהזוג יאלץ להתמודד עם משבר גדול. כשידין מגלה על ההפלה אחרי שלושה שבועות הוא מתרחק ממוריה ומהבית, פגוע וכועס, והם עוברים את מסע האובדן בנפרד כשמוריה נשארת לבד ומדברת את ליבה אל מיגל, העובר שאיבדה, ומספרת לו על הוריו.  



הסדקים בזוגיות קיימים לאורך כל הדרך. מוריה מתלבטת ללא הפסק בשאלה האם הבחירה בידין כבן זוגה לחיים נעשתה מרצונה או שהם נועדו זה לזה כבר בילדותם. מה הוביל אותה לחיבור איתו? הרי שניהם היו בזוגיות רצינית עם אחרים... מהיותו מדריך טיולים ידין נעדר מהבית ימים ולילות ומוריה נשארת לבד. מתברר שהיא מאד אוהבת את הלבד שלה. לכן, העובדה שלא שיתפה את ידין באובדן היקר לשניהם, הפתיע ולא הפתיע. הפתיע כי איך אפשר להסתיר, הפתיע כי מוריה באופן מודע מנכסת את האובדן, הצער והכאב רק לעצמה ולא הפתיע כי הזוגיות שלהם היתה בסימן  נוכחת- נעדרת.

 


העלילה עוקבת אחרי האירוע המטלטל את חייה של מוריה, אך היא הרבה יותר מורכבת. ההתעסקות באובדן העובר, וההתנהלות של מוריה בעקבות האובדן, מעמתים אותה עם שאלות הנוגעות לקשר הזוגי עם ידין, וגורמות לה לתהות על מקומה והשפעותיה של הילדות בחייה ועל קשריה עם אחיותיה ומותה של  אמה, הנפש הקרובה אליה ביותר. אין ספק שההפלה ותחושת האובדן שהיא חווה קשורים לאובדן של אמה, והרבה שאלות ומחשבות מציפות את חייה וגוררות אותה להתעסק בעצמה כאישה וכאדם, כחלק מהוויתה כמי שהיתה שייכת לקהילה דתית ביישוב קטן על כל המשתמע מכך, למצב הביטחוני בשטחים, לפיגועים בדרכים, זריקת אבנים על אוטובוסים, תמיכת הקהילה בשעת משבר, ועל קבלת השונה ביישוב, על חיים במשפחה מרובת ילדים, על חילוניות,  נטישת הדת, חזרה בשאלה, ועוד.

 

 

קריא. זורם. מומלץ.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה