יום שני, 29 במאי 2023

הג'ירף שגירד לו באף - דוד טל-ריבלין

הג'ירף שגירד לו באף - דוד טל-ריבלין

איור: רותם להב

הוצאת אגם

2023. 38 עמודים












"הג'ירף שגירד לו באף " הוא ספר על אהבה, על בעלי חיים ומה שמאפיין אותם, על חברות, על נתינה, ועל עזרה לזולת. סיפור מתוק, משעשע ונוגע ללב, המתרחש על מדף הבובות בחדרו של יואב הקטן.

 

הסיפור מספר על בובת ג'ירף שמגרד לו באף.

 

"בֹּקֶר אֶחָד הִתְעוֹרֵר הַגִּ'ירָף

ו.. אוֹי וַאֲבוֹי! גֵּרֵד לוֹ בָּאַף..

הוּא הִתְעַטֵּשׁ, אֲבָל זֶה לֹא עָזַר,

הָגֵּרוּד לֹא פָּסַק, הָגֵּרוּד לֹא עָבַר."

 

אחרי מחשבה מחליט הג'ירף למצוא פתרון אצל חבריו למדף.  

הוא פונה ראשון אל הקוף, מציג בפניו את התכונה המשותפת לשניהם ומבקש את עזרתו. הקוף מקשיב בהיסוס ולאחר מחשבה מסרב בנימוס. הג'ירף מאד עצוב,  אך אינו מתייאש ולא מוותר ופונה אל הבובות האחרות שעל המדף. אל הצבה, אל הקרנף, אל בת היענה ואל האיל אך לא זוכה להצלחה. לכל אחת הסיבות שלה מדוע אינה יכולה לסייע לו, ובכל פעם שאחת מהבובות מסרבת לעזור לו הוא מתעצב אך לא מוותר, ולא מרים ידיים, עד שלחדר נכנס יואב הקטן שישר מבין שצריך קצת יותר מאשר רק לגרד באף, ושיש פה גם כאב בלב, ופותר את המצוקה בעזרת חיבוק ונשיקה על האף.












ילדים רבים חווים מדי יום חויות של דחייה, שלעתים גורמות להם לותר לעצמם או לסגל התנהגויות שונות המסתירות את הקושי האמיתי שהם חווים. לאורך הסיפור לומדים הילדים את החשיבות של ההקשבה לאחר, הרצון לעזור גם אם קצת קשה. הסיפור על הג'ירף וחבריו למדף מאפשר להם להזדהות עם המצוקה של הג'ירף להכיר תכונה אחת המאפיינת כל אחד מבעלי החיים, להפנים את השיח המכבד ואת הדרך המנומסת שבה כל אחת מהבובות מנמקת את הסיבה לאי יכולתה לעזור, אך מצד שני הסיפור מאפשר לילדים להבין מה קורה לג'ירף כשחבריו מתנהגים בצורה לא חברית, בוחרים לא לעזור גם אם זה לא מתוך כוונה רעה, אבל התוצאה ממש לא נעימה לג'ירף שממשיך לסבול ולחפש מישהו שיעזור לו להתמודד עם  הבעיה שבה הוא נמצא.

 

בכתיבה קצבית, בשפה המתובלת בהומור דק ובחרוזים משובחים המחבר מעביר את המסר החשוב בצורה חויתית ומדייקת, ומסייע לילדים להבין שלא צריך להתבייש לבקש עזרה, ושחיבוק וטיפ טיפה אהבה עוזרים.

ספר מעשיר, מעודד לחשוב מחוץ לקופסא ולזרום עם הדמיון. 

ספור על רגעים בחיים שבהם דברים לא קורים כפי שמצפים שיקרו, ועל אהבה שתמיד מנצחת.

 

ממליצה מאד

 


****

הסיפור נכתב בעקבות סיפור ילדותו של דוד.

כילד הוא ואחותו סבלו מלקות דיבור שהובילה להתנכלויות, עלבונות וחרמות בבית הספר היסודי.

הסביבה הקרובה הסבירה את הלקות בהסברים שרק בילבלו את שניהם עוד יותר ולהוריו לא הייתה את ההבנה שיש צורך בטיפול, ולא את המשאבים לטיפול שכזה.

לפני העליה לחטיבה דוד חשש מאוד, הוא לא רצה שגם שם יהיו תקופות קשות. הוא רצה להיות פשוט ילד רגיל.

ואז קרה דבר נפלא:

יום אחד בחופש הגדול שלפני כיתה ז', ציפי שביט הופיעה בתוכנית טלוויזיה של דודו טופז, ושרה את "הילד הכי קטן בכיתה" של יהונתן גפן ז"ל. היא הקדישה את השיר לכל הילדים הקטנים והגדולים, השמנים והרזים, אך במיוחד הקדישה אותו לדבריה: "לכל הילדים שמדברים מהצ'ד" תוך כדי שהיא מחקה את הצליל שדוד ואחותו היו עושים. באותו רגע, עצר עולמו של דוד מלכת - הוא נדהם, בפעם הראשונה בחייו הוא קיבל הסבר מדוע הוא מדבר ככה - דיבור צידי, הוא הבין שכדי לדבר נכון עליו להעביר את האותיות קדימה. במשך כמה שבועות הוא תרגל ללא הפסקה את העברת האותיות האלו לקדמת הפה - הלקות הסתיימה.

 

ציפי שביט שינתה לו את החיים!

 

הסיפור על הג'ירף נכתב בהשראת הסיפור הזה, כאשר הג'ירף הסובל הוא למעשה דוד שלא מוצא מזור בסביבתו הקרובה ויואב שמגיע בהפתעה ופותר את הבעיה הוא למעשה ציפי שביט, שבמשפט אחד שינתה לדוד את החיים.

 

הכנסותיו של דוד מן המהדורה נתרמות כולם לאגודת מרכז תמר שמטפלת בין השאר בילדים עם לקות דיבור.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה