יום ראשון, 21 באפריל 2024

זריחה במליבו – טיילור ג'נקינס ריד

זריחה במליבו – טיילור ג'נקינס ריד

תרגום: דנה אלעזר הלוי

הוצאת כתר

ספטמבר 2023. 399 עמודים


ב -27 לאוגוסט, 1983, ארבעה אחים מפורסמים עורכים מסיבה כדי לחגוג את סוף הקיץ, ובמהלך עשרים וארבע שעות, חייהם ישתנו לנצח.

 

כולם רוצים להיות במסיבת סוף הקיץ השנתית של דוגמנית־העל והגולשת נינה ריוָוה הנערכת  באחוזה המפוארת שלה במליבו. כולם רוצים  להסתופף בצילם של נינה ואחיה המפורסמים: ג'יי והָאד, אחד גולש מקצועי זוכה פרסים, והאחר צלם נודע, וקיט, אחותם הקטנה אף היא גולשת מוכשרת שמחכה לבקוע מהקליפה. ארבעת האחים הידועים מעוררים בתושבי מליבו ובעולם כולו סקרנות רבה ,  בייחוד מפני שהם הצאצאים של הזמר האגדי מיק ריווה, זה שנטש את אמם כשהיו קטנים והשאיר אותה ואותם שבורי לב.

היחידה שאינה מצפה למסיבה היא נינה עצמה, שמעולם לא רצתה להיות במרכז תשומת הלב, ושרק לא מזמן ננטשה באורח פומבי על ידי בעלה, שחקן טניס מקצועי. גם האד די לחוץ לקראת הערב , עליו להתוודות על משהו באוזני אחיו, שהוא חברו הקרוב ביותר, והאדם שהכי ייפגע מהסוד שהוא מסתיר. ג'יי, לעומת זאת, סופר את השניות עד לרדת הערב, כי הבחורה שהוא לא מפסיק לחשוב עליה הבטיחה שתבוא. לקיט האחות הצעירה, יש כמה סודות משלה, כולל אורח שהיא הזמינה בלי להתייעץ עם אף אחד מאחיה.

בחצות המסיבה מאבדת שליטה, (כבר בפרק הראשון אומרים לקורא שהיא הולכת לעלות בלהבות תרתי משמע) ושעות ספורות אחר כך, הבית של נינה נשרף עד היסוד והאש מתפשטת לאורך קו החוף של מליבו, ושורפת את כל מה שבדרכה. אבל עוד לפני שהניצוץ הראשון נדלק, בשעות שלפני עלות השחר, האהבות והסודות שעיצבו את משפחת ריווה לאורך 30 שנה עולים ומבעבעים אל פני השטח.

 

לסיפור שני קווי עלילה עיקריים: האחד מספר על ההיסטוריה של משפחת ריווה החל מאמצע שנות ה-50 והשני עוסק בחייהם בהווה, ובהכנות למסיבה.

הפרקים כתובים כך שכל פרק מתאר שעה אחת בודדת במהלך 24 השעות המרכיבות את אותו יום באוגוסט 1983, החל משעה 7:00 של אותו בקר ועד למחרת באותה שעה. בין פרקי ההווה שזורים פרקים החושפים בפלשבאק את העבר של משפחת ריווה במהלך שלושים השנה האחרונות, ומתארים את מערכת היחסים הרעילה והעצובה של ג'ון ומיק, הוריהם של ארבעת האחים, איך הם נפגשו ובסופו של דבר נישאו והולידו ילדים, בעוד קריירת השירה של מיק ו"פינוקים אחרים", הרחיקו אותו ממשפחתו, ואת ההשלכות של אב נעדר על כל אחד מהם ובעיקר על אמם.

מנגד מתוארים החיים הלא קלים שיש לילדי ריווה, משפחה של אחים שדואגים אחד לשני, שאוהבים אחד את השני, שעומדים יחד מול כל צרה ומתמודדים איתה. הנאמנות והמסירות שלהם אחד לשני היתה מרגשת. הם מתמודדים עם בעיות העבר וסודות משפחתיים בצורה בוגרת ואחראית, כשעל הכל מנצחת נינה האחות הבכורה, שמקריבה את עצמה והופכת לאם לאחיה כדי שלא יופרדו על ידי הרשויות וישארו יחד.   ג'יי והאד עשו הכל כדי להיות גברים הגונים יותר מאבא שלהם, ולמרות שהתהילה שלו מלווה אותם כצל, הם זוכים להצלחה ולהכרה בזכות עצמם ומנהלים למעשה אורח חיים די צנוע.

 

המסיבה בביתה של נינה זוכה במהלך השנים למוניטין רב ומושכת אליה סלבריטאים וגם אנשים מקומיים. נינה פותחת את ביתה לאירוע סוף הקיץ השנתי הזה, ובכל שנה המסיבה נהיית קצת יותר גדולה, קצת יותר הוליוודית, קצת יותר פרועה, מאבדת יותר שליטה, עם סמים קשים יותר, סקס פרוע, והתנהגות גרועה יותר.

בעקבות עימות במהלך המסיבה נחשפים הסודות של כל אחד מהאחים, והם מנצלים אותו כדי לנסות ולצמוח מהמשבר, לבחור מה להשאיר מאחור ומה לשמור מהעבר שעיצב אותם, לעתיד.

 

"זריחה במליבו" הוא סיפור על לילה אחד בלתי נשכח בחייה של משפחה מפורסמת. העלילה עוסקת בנושאים של אהבה בין אשה לגבר, אהבת אם לילדיה, אהבת אחים, בגידה, הקרבה, התמכרות והוא מדגיש מה זה באמת אומר להיות משפחה, ומה זה אומר להיות אחראי. ספר שהוא רכבת הרים רגשית עם דמויות צבעוניות ותוססות.

 

יש משהו בכתיבה של טיילור ג'נקינס ריד שפשוט מושך פנימה. היא מספרת סיפור כך שמיד הרגשתי כאילו אני שם בקליפורניה עם השמש הזורחת וחול הים בין האצבעות. לבי יצא אל משפחת ריווה הצעירה. על פניו, אין משהו מיוחד ויוצא דופן בסיפור הזה, שעלילתו מתארת מערכות יחסים במשפחה שננטשת על ידי אב לא מתפקד, החיפוש אחר אהבה ושייכות, הצורך להניח בצד את התשוקות שלך למען מחויבויות משפחתיות, הדחף לאהוב מישהו שלא תמיד יכול להיות שם כשאתה צריך אותו. כבר כתבו על נושאים כאלה לא מעט, אלא שהכתיבה האיכותית של טיילור ג'נקינס ריד הופכת את הקריאה למרתקת מהמשפט הראשון ועד האחרון.

 

אני אהבתי ואני ממליצה בחום


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה