יום שלישי, 9 בינואר 2024

סיכוי קטן לאושר - אוֹרֶלִי וָאלוֹן

סיכוי קטן לאושר - אוֹרֶלִי וָאלוֹן

תרגום: יעל ינאי

הוצאת כנרת זמורה דביר

יולי 2023. 256 עמודים

 

יש ספרים שאתה בוחר ויש ספרים שבוחרים אותך...


עלילת הספר מספרת על ז'אן בן ה-6 שאמא שלו השאירה אותו לילה אחד בבית סבתו, לוּסֶט. היא ברחה מעבודתה הבינונית כמלצרית ומבן זוגה הדייג, שאהב את הבר יותר מאשר אותה, ומבטיחה לחזור ולקחת אותו.

לא קל לסבתא לוסט. יש לה דעה על הכל, תשובה להכל, וכמי שגידלה 7 ילדים, היא לא יודעת אם היא באמת רוצה לגדל ילד שמיני. אלא שמארי, בתה, לא באמת משאירה לה ברירה. מארי זקוקה לזמן לבד, ללא האחריות לטיפול בבנה, כדי  למצוא דירה בפריז,לשקם את חייה ולבנות אותם מחדש.

גם לז'אן הקטן לא קל. ימים חולפים, אחר כך שבועות וחודשים ונראה שאמו לא חוזרת לקחת אותו. כאשר ההלם הראשוני נרגע, הוא מגלה שלמרות ההגבלות והכללים הרבים של סבתא, יש לה לב של דבש ובעצם בכלל לא רע לו. הוא התרגל לחיות איתה, לדאוג לה, לעזור לה ולאט לאט מבין שהדברים הקטנים שבחיים, ההנאות והמחוות הקטנות מביאים לו אושר גדול .

ז'אן ולוסט מתקוטטים זה עם זה, מנסים לאלף זה את זה ואוהבים זה את זה. ז'אן מביא שמחה והומור לחיים העצובים והמשמימים של סבתו, שחייה מתרכזים סביב ביקורים שבועיים בכנסיה ובבית הקברות, וכל אחד מהם משמש סוג של חבל הצלה עבור השני. בהיותו ילד קטן וסקרן  יש לו המון שאלות והוא מפטפט בלי הפסקה אל מול שתיקותיה של סבתו שעפ"ר משתיקה אותו, אך הוא לומד לנווט את חייו בין בדידות לאהבת משפחתו וחבריו.


הספר עוסק במספר נושאים, בעדינות יוצאת דופן. העיקרית שבהן היא שאלת האמהות, שמוצגת דרך דמות אימהית נעדרת, וסבתא שלוקחת על עצמה את התפקיד הזה באופן זמני. 

כקוראת, הרגשתי מצד אחד כעס לצד רצון להבין. איך אמא מסוגלת לנטוש את ילדה?

אך מצד שני היה מאד מרגש לראות את מערכת היחסים של סבתא-נכד מתפתחת עם השנים, ולמרות שמדובר על נטישת ילד, יש הרבה רוך ואמפתיה בהתייחסות לכך.

ככל שמתקדמים בקריאה מבינים שזה לא שחור או לבן. מבינים את הכעס ואת חוסר ההבנה של ז'אן, אבל משתדלים להבין את הבחירה של מארי, שמוצגת במידה מסוימת, כקורבן של זמנה, כי ברור לכולם שאמהות פירושה לחשוב על טובת הילדים שלך, להקריב ולוותר על הכל למענם, מבלי להתחשב ב"אני" של האמא, בצורך לתת מענה לצרכים שלה, וגם אם קשה להישאר,קשה יותר לעזוב, וכן, לפעמים מקבלים החלטות שהן לא תמיד מובנות או מקובלות.


האם ז'אן יזכה לפגוש את אימו?

אם כן, האם הקשר שהיה ביניהם יהיה אותו קשר כפי שהיה לפני שנטשה אותו בבית סבתו?

האם הוא יצליח לחיות רחוק מסבתו שגידלה אותו?

 

"סיכוי קטן לאושר" הוא רומן קטן ויפהפה שאי אפשר להניח מהיד! סיפור אהבה משפחתי בין ילד קטן נטוש לבין סבתו האוהבת מאד שללא ספק יתאים לאמהות ובנות. לאבות ובנים. לכולם. כי בכל אחד מאיתנו חבוי תמיד אותו ילד.ה  קטנ.ה שהיינו מלפני שנים, שזוכר.ת את תקופת הילדות כטובה יותר או פחות, בבגרותנו אנחנו מבינים שזו תקופה שבה האושר שלנו היה תלוי באחרים, באלה שהולידו אותנו או קבלו את האחריות על החיים שלנו.

הפרקים הקצרים, כתובים בעדינות, בפשטות, בהרבה רגשות אהבה ורוך, דרך עיניו של ילד בן 6, שלפעמים נראה מאוד בוגר לגילו, בהשוואה לאימו,  והעלילה מתרחשת כשברקע חיי היומיום של סוף שנות ה-60 ותחילת שנות ה-70, עם מכנסי פעמון(פאדלפון), ברים מעושנים, אבל גם אמצעי מניעה והפלות שעדיין נחשבות לא חוקיות.

 

סיפורם של ז'אן ולוסט נגע לליבי והוא מסע מחמם לב אל העבר.

אהבתי


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה