יום רביעי, 18 בספטמבר 2024

פיטנגו בחצר – הדס קפלן

פיטנגו בחצר – הדס קפלן

הוצאה: הדס קפלן

מרץ 2023. 303 עמודים


ספרה השני של הדס קפלן עוסק במערכת היחסים במשפחתה של עמליה, באלימות פיסית ונפשית מצד הוריה, בבריחה הבלתי מוסברת ומושתקת של שתי אחיותיה הגדולות, סופי ורונה, ובניסיון של עמליה להתרחק מהמשפחה הרעילה אליה נולדה ובה גדלה וכל כך סבלה.


עמליה עוזבת את ביתה בגיל צעיר, ואחרי נישואיה לרן, ולידת בתה הבכורה נינה, הם עוזבים לארה"ב. בתחילה גרו בשיקאגו ואחר כך עברו לקנטאקי. כבר ארבע שנים הם שם, במהלכן נולדה נוגה, בתם השניה, והקשר עם שורשיה המשפחתיים שבישראל, נותק. אף אחד לא מחפש אותה אף אחד לא יוצר איתה קשר, והיא נעלמת מחייהם, מנסה לבנות את חייה מחדש, לבנות בית חם לבנותיה ולשקם את עצמה הרחק מזכרונות העבר.

 

בעקבות שיחת טלפון מאחותה הצעירה אפרת, היא מתבשרת על מות אביהן.  אין בה שום תחושת צער על כך שאביה נפטר, והיא לא רוצה להגיע להלוויה. היא מתלבטת בינה לבין עצמה וביחד עם בעלה, ומתנגדת לנסיעה גם לאור מצבם הכלכלי הלא מזהיר, וגם בגלל המעמסה הרגשית הכרוכה במיפגש עם המשפחה הקרובה והמורחבת, ונדהמת לגלות שרן קנה ארבעה כרטיסים מבלי להתחשב בדעתה, וממניעיו שלו, ועמליה נאלצת לטוס בניגוד לרצונה, לישראל, לזמן קצר.  

במהלך שני ימי השהות בבית ילדותה היא נאלצת להתמודד עם העבר שניסתה להשאיר מאחור.

המציאות מערערת אותה, והחרדה מציפה אותה מחדש. מפגש עם אחותה הגדולה סופי מסתיים רע, ועמליה רק רוצה לברוח חזרה לביתה שבקנטאקי. אך יד הגורל מתערבת, והדרך חזרה מתמהמהת, ובלית ברירה עמליה, בעלה ובנותיהם נאלצים לחזור לבית הוריה, ולשהות עוד מספר ימים, במהלכם נפרשים ומתחברים לאט לאט החלקים, כמו בפאזל. כל סודות העבר, צפים ונשזרים בעלילה שמתרחשת בהווה.

 

עמליה נכנסה ללב מהרגע הראשון. בעלה ובנותיה הם העוגן שלה גם אם לא אחת כעסתי על ההחלטות שרן לקח ושגרמו לעמליה מועקה קשה. אך גם אם רב הנסתר על הגלוי, אי אפשר היה להפסיק לקרוא, כי הרצון להבין מה בדיוק קרה בעבר, מה הסיפור של כל אחת מהאחיות, איך כל אחת מהן זוכרת את ארועי העבר, מה הביא לנתק ולהתרחקות, ומה יהיה בסוף, חזק מאד.

הכתיבה אמינה, רגישה ונוגעת ללב, העלילה זורמת, הדינמיקה המשפחתית לא נחה לרגע, והקורא כל הזמן נמצא על הקצה, שואל את עצמו הרבה שאלות כמו

מה היה המעשה הנוראי של האבא שהביא לניתוק ממנו?

מדוע מירה, האם, היתה כל כך עוינת וביקורתית כלפי עמליה?

מדוע המשפחה הרחיקה בין האחיות במקום לקרב ולאחד ביניהן?

מה הסיפור של האחיות?

האם הקרע יתוקן ויסלח?

 

"פיטנגו בחצר" הוא סיפור כואב, המספר על הפצעים, הסודות והגילויים במשפחה שכלפי חוץ הכל נראה בה טוב, אבל בפנים בדיוק ההפך. הספר עוסק ביחסי אם ובת, בכאב הבלתי נסבל של הניתוק, ברצון העז לאהבה ולהכרה, ובנחישות ליצור מציאות חדשה מתוך השבר הגדול בנפש. סיפור  על הרצון להשתייך, על יחסי אחיות, על הורות רעילה, ובעיקר על המסע שעוברת עמליה שחוזרת לארצה ולביתה המוכר והמנוכר, וההתמודדות שלה עם הזכרונות הכואבים מהעבר.

ספר עוצמתי ומרגש שבו אנו מלווים את עמליה כילדה, כבת זוג, כאם וכאחות.

ומי שסקרן לדעת האם תהיה כאן סגירת מעגל יצטרך לקרוא את הספר הנפלא הזה.

 

מומלץ מאד.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה