יום ראשון, 29 בספטמבר 2024

אש הכוכבים – אניטה שרב

אש הכוכבים – אניטה שרב

תרגום: דלית כהן

הוצאה: ידיעות ספרים

יולי 2022

282 עמ' מודפסים


אוקטובר 1947.

לאחר בצורת קשה, שריפות ענק מתלקחות לאורך חופי מיין, והורסות מאתיים אלף דונם ומוחקות תשע עיירות שלמות של בתים וקוטג'ים, ומותירה אלפי אנשים חסרי בית, רבים פצועים נפשית ופיסית. 

זו השריפה הגדולה ביותר בתולדות המדינה.

גרייס הולנד, אישה צעירה בשנות ה-20 המוקדמות לחייה, בהריון בחודש חמישי,  נמצאת לבדה בבית עם שני ילדיה הפעוטות, כאשר בעלה ג'ין מצטרף למתנדבים הנלחמים באש.

גרייס היא עמוד התווך של המשפחה. היא מטפלת בבית, דואגת שכולם יהיו מרוצים. עם זאת, נישואיה אינם המאושרים ביותר. היא מתמודדת עם בצורת מסוג אחר, ולוקח לה הרבה זמן להבין שחיי הנישואים שלה אינם אידיאליים. אמנם ג'ין חתיך, מפרנס טוב ומקסים עם ילדיהם, אבל הוא מאהב אכזרי, מגושם ומחוספס, גס רוח ומרוחק. הם בקושי מתראים, הם כמעט ולא מתקשרים או  מנהלים חיי אישות. בשיחותיה עם חברתה, רוזי, היא מבינה שיש נישואים אחרים, עם אהבה, תשוקה, התחשבות, ודאגה אחד לשני. גרייס לא מקנאה ברוזי ומקבלת בהשלמה את חייה, אבל האירוע הנורא של  האש המשתוללת במיין, הוא אירוע שישנה את חייה לנצח.

כשהאש מתקרבת לביתן של גרייס ורוזי הן מתבוננות בה באימה, וכמפלט אחרון הן בורחות לחוף הים כדי לתפוס מחסה.

הן מבלות שם את הלילה ועם עלות השחר, מגיעה עזרה, והן וילדיהם שורדים בנס, אבל חייהם משתנים. הן נותרו חסרות בית, חסרות פרוטה להתמודד עם עתיד לא ברור, בעיירה שאינה קיימת עוד.

כשהיא שואלת על ג'ין נודע לה שבפעם האחרונה שראו אותו, הוא נכנס לתוך קיר של להבות.

לעולם אל תטיל ספק באהבתה העזה של אמא לילדיה. 

אבל של אישה לבעלה? 

זה יכול להיות משהו אחר, במיוחד אם הבעל הוא כמו ג'ין. שאלת גורלו של ג'ין נותרת פתוחה בחלק גדול מהספר, מה שאומר הרבה על רצונה של גרייס למצוא אותו... אבל, בזמן שהיא ממתינה לחדשות על גורלו של בעלה, היא נאלצת להתמודד בעצמה, ולהתחיל מאפס. היא חייבת למצוא בית ועבודה כדי לפרנס את ילדיה. בעיצומו של האובדן ההרסני, גרייס מגלה עוצמות חדשות שמעולם לא ציפתה שיהיו בה לאור חייה הצרים עם ג'ין. היא עושה כמיטב יכולתה, לוקחת סיכונים, מנצלת מצבים, ונעזרת באנשים טובים ובחברים נפלאים לאורך כל הדרך. גם כשנדמה שהיא נופלת לתחתית, בלי שום מוצא מהאומללות שלה, היא קמה נחושה להתגבר על המצב אליו נקלעה.

ואז קורה הבלתי מתקבל על הדעת, ואומץ ליבה של גרייס נבחן כפי שלא היה מעולם.

 

"אש הכוכבים" הוא רומן היסטורי המבוסס על אירועי חיים אמיתיים, שריפה איומה שתפסה את מיין בשנת 1947. האירוע הנורא הזה הוא המסגרת לסיפור הראשי, סיפור של אובדן, תקווה, הישרדות והתחלות חדשות.

לפני השריפה, גרייס חושבת שהמשפחה שלה מושלמת. יש לה שני ילדים יפים, בעל שעובד קשה בעבודה שלו ולא מתנגד למטלות בבית. היא אסירת תודה על ביתה שקרוב  לים ועל בריאות משפחתה. היא מבקשת מעט ולא מתלוננת. ובכל זאת, היא מבינה שהחיים שלה מוגבלים וימשיכו להיות כאלה, שסביר להניח שלעולם לא תהיה לה עבודה או אפילו תלמד לנהוג במכונית. ולמרות שהיא יודעת בתוכה שיש לה פוטנציאל בלתי מנוצל ורצון לרומנטיקה, אין לה את ההשכלה או ההכנסה להגשים את חלומותיה. היא משלימה באומץ עם חייה וגם עם ה"צרות" בחדר השינה. לכן, כשהשריפות פורצות והורסות כל כך הרבה, הן גם משאירות מקום לצמיחה חדשה.

אהבתי איך גרייס משתנה, איך היא צומחת מהאשה הכנועה בת ה-23 כעקרת בית חסרת חשיבות, לאישה חזקה ובטוחה, לשורדת עצמאית, מלאת אתגרים, שיוצרת חיים טובים יותר מאלה שהיו לה. אנחנו תמיד מודעים למחשבות שלה, גם כשהן מאירות אותה באור פחות חיובי, ובגלל זה, היא מרגישה אנושית, מעוררת השראה, הנחושה לחיות את החיים בתנאים שלה, ומסרבת לאפשר למוסכמות להכתיב את גורלה.

 

עלילת הרומן מספרת את סיפור השריפות הגדולות של מיין מנקודת המבט של גרייס. העלילה מרתקת, ואי אפשר לעצור את הקריאה. גרייס נאלצת להתמודד עם מצב קטסטרופלי, ואניטה שרב בוחנת אותה באמצעות שאלות חברתיות ומוסריות, רוע מאיים וסודות מהעבר. דמותה של גרייס והתנהלותה מצליחים להעביר מסרים נהדרים, כמו חשיבות ההבנה בנישואים, הצורך לסמוך אחד על השני בזמנים של אסון, מהי אהבה, אמהות, המשמעות להיות אישה באותן שנים, ואיך אדם גדל בזמנים הקשים ביותר.

 

מאד אהבתי .

ממליצה בחום.


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה