יום חמישי, 30 במאי 2019

החיים היפים האלה - קייטי מארש

החיים היפים האלה - קייטי מארש
תרגום: אבירם כנען שולמית
כנרת זמורה-דביר . מאי 2019 . 368 עמ'






















לאחר שנה של התמודדות עם סרטן המעי הגס, כימותרפיה, בחילות ושאר תופעות לוואי קשות, אבי מקבלת את החדשות המדהימות על כך שהיא בהפוגה. חשוב לציין כבר מההתחלה שהספר לא מתמקד במצבה הרפואי כשלעצמו, אלא בהתמודדות עם חיי היומיום של אבי והסובבים אותה.

העתיד שחשבה שאיבדה, חוזר אליה, והרגעים המפחידים שבהם חשבה שלא תזכה לראות את בנה סב מסיים את בית הספר ועושה את דרכו בחיים אמנם חלפו, אך הרצון  לאסוף את עצמה ולהחזיר את חייה למה שהיה עד המחלה, מתגלה כלא פשוט. נראה שלחיים יש דרך מוזרה לבעוט באדם לא רק כשהוא בשפל , אלא גם כאשר הוא אוסף את כוחותיו מחדש.

"החיים היפים האלה" מספר על איך מחלה קשה מביאה משפחה שלמה לחוות מינעד של רגשות ואיך היא משפיעה על כל מי שמקורב לחולה. וכשהחדשות הטובות מגיעות, העולם אינו מתמלא בקשת בענן , אלא באה המציאות וטופחת על הפנים. גם אם נדמה שהחיים חוזרים למסלולם מסתבר שזה לא ממש  כך . אבי מגלה שדברים השתנו במשפחה שלה, דברים שהיא לא היתה מודעת אליהם ועכשיו הם לא נותנים מנוח, ומעלים את השאלה : האם הדברים ירגעו ויחזרו למסלולם הקודם?

במהלך השנה האחרונה, כולם התמקדו בסרטן של אבי.  גם ג'ון וגם סב נלחמו בדברים שהסתירו מאבי כדי לגונן עליה וכאשר מתגלים דברים מסוימים, עולמם מתהפך. בעלה נאלץ להתמודד עם החלטות כלכליות שלקח בזמן מחלתה, וסב, לא רק שהוא נאלץ להתמודד עם האתגרים של מחלת אמו, אלא יש לו בנוסף התמודדות עם השדים הפנימיים שלו.

אבי תמיד התגאתה ביחסיה החזקים עם בעלה ועם בנה  ועם העובדה שהם יכולים לדבר זה עם זה על כל דבר. אבל עכשיו יש מתח  בינה לבין בעלה ג'ון, ועושה רושם שבנה היקר סב איבד את דרכו בחיים.
מה יקרה למשפחה,שהתקשורת בבעיה  ונראה כי כמעט ולא נותר משהו שראוי להיאבק למענו?


קייטי מארש לוקחת אנשים רגילים שחיים חיים רגילים  ובודקת את ההשפעה של אירועים משני חיים עליהם.   

הכתיבה יוצאת הדופן של מארש מוכיחה שכל אחד מאיתנו יכול היה להיות הגיבור בספור ולכל אחד מאיתנו יכולים לקרות האירועים האלה.  מלאה באנושיות,  בחמימות ובכנות,  היא בוחנת בריאליזם מדהים את עוצמת האהבה,  ומראה כי בעוד הכוח של הביחד הוא גדול,  הוא גם מאד שביר ושיש צורך לטפח אותו כדי לשרוד,  ושפתיחות ויושר הם המפתח לכל מערכת יחסים .

הסיפור מסופר מנקודת המבט של אבי  ומנקודת המבט של בנה סב,  בפרקים לסירוגין.  זה מוסיף פרספקטיבה  שמאפשרת לכל אחד לבטא את הרגשות והמחשבות שלו עצמו ולא רק להבין את הדמות עפי מה שהיה לאחר להגיד.  

בין הפרקים מופיעים שירים מתוך רשימות ההשמעה(פלייליסט) של אבי. שירים שהיא בחרה מסיבה מסוימת עבור כל אחד מיקיריה,  שישמעו לאחר מותה.  הפלייליסט של השירים שמשולב בסיפור כרקע, הוא רעיון נפלא בעל משמעות רבה. הוא מגלה בחוכמה ובחמלה את הסיפור של אבי שנוגע ללב ומכמיר לב בו זמנית.  היכולת להקשיב לפסקול חייה של אבי מוסיף עומק ויופי, והמילים המסבירות את המשמעות מאחורי כל בחירה מדהימות.

"החיים היפים האלה" הוא  ספר נפלא, נפלא. מאד אמוציונאלי, עצוב וגם מצחיק.
יש בו אהבה, הישרדות סליחה והבנה וגם מוזיקה טובה.
זהו ספר בלתי נשכח, עם דמויות בלתי נשכחות, ולמרות שהוא נוגע בנושאים קשים, יש בו גם רגעים מרוממים ומבטיחים. הצער שסובב את המשפחה בעקבות המחלה הקשה, הצער שבהתמודדות, ומה שאחרי, מגיע עם מסר מרומם של תקווה, אהבה וחשיבותה של המשפחה.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה