יום רביעי, 15 במאי 2019

מסע אל החיים - גיום מוסו

מסע אל החיים - גיום מוסו
תרגום: אביגיל בורשטיין
כנרת זמורה-דביר , אפריל 2019 . 288 עמ'






















"מסע אל החיים"  מעביר את המסר, שאמור להזכיר לכל אחד מאיתנו, מהו סדר העדיפויות בחיים. הוא ספר שמדבר על מוות, אבל מזכיר לנו שיש חיים שצריך קודם כל לחיות אותם.
הספר מציב שאלות אולטימטיביות, פילוסופיות,  לא רק לגבי מה שיקרה אחרי המוות אלא גם על המשמעות האמיתית של החיים ,כמו :

" מה היית עושה אילו ידעת שאתה עומד למות?"
*האם אנחנו צריכים לחוות ארוע  מזעזע כדי לעצור ולהביט לאחור ולתהות איך הגענו לאן שהגענו?
* האם אנו מסוגלים ליהנות מהרגע ולהעריך את האנשים שסביבנו?
*האם כל מה ש"הרווחנו" במהלך חיינו  עולה על מה שהפסדנו בגלל החתירה להשגיות,  העושר וההצלחה הזו? האם זה משתווה ליחסים שנותקו? לבבות שנשברו?
*האם מה שיש לנו עכשיו הוא תחליף אמיתי ושווה ערך לרגעי האהבה שלא חיינו אותם או הרסנו?
*האם לעושר יש ערך אם הוא מוביל לבדידות אפלה?

נתן מגלה שאין תשובה נכונה או לא נכונה ואין פתרון קל. הוא מבין שצריך לזכור  שאי אפשר לדעת מה יביא המחר.

"המוות נמצא בכל פינה, אצל כל אדם. בכל שלב בחיים יש מתח בין כוחות החיים וכוחות המוות."
ולכן, צריך להעריך את מה שיש לנו לפני שאנחנו מאבדים אותו. אסור לנו לשכוח שאנחנו יכולים למות בכל רגע. אסור לנו לחכות לארוע שיהלום בנו כדי להעריך את מה שיש לנו. כל נשימה שננשום עשויה להיות האחרונה. חיים רק פעם אחת, אבל צריכים לחיות בטוב.

כי חרטה היא חסרת ערך כשהכל נגמר.

בגיל שמונה קפץ נתן לאגם להציל את חייה של חברתו מלורי, וטבע. הוא נכנס לדום לב, ראה אור בקצה המנהרה, ומותו נקבע. אלא שאז, כנגד כל הסיכויים, הוא חזר לחיים.

כעבור עשרים שנה נתן הוא עורך דין מצליח בניו יורק. הוא מצולק מגירושים ושקוע עד צוואר בעבודה. עדיין אוהב מאד את אשתו ובתו גם אם הם גרושים וחיים רחוק אחד מהשני. פתאום צץ בחייו ד"ר גורדיץ', רופא מסתורי, שנראה לו מוכר אך הוא לא מצליח להיזכר מאיפה או ממתי.

נתן, עורך הדין הטוב ביותר באמריקה שלא איבד מקרה אחד לאורך הקריירה שלו, התקדם במסלול המקצועי לדרגת שותף בכיר, הפך להיות מליונר עשיר ומפורסם, מבלי להבין שחייו הפרטיים התקדמו במסלול הנגדי ,תוך הקרבה של חיי המשפחה ושעות הפנאי שלו. העבודה הפכה למוקד חייו. כשהבין את גודל הנזק כבר היה מאוחר. כשהמציאות טפחה על פניו וסוף סוף הבין לאן הביאה אותו שאפתנותו הוא מפנים את העובדה  שגבר שישן לבד במיטה, ושלא ראה את בתו הקטנה פרק זמן של שלשה חודשים , אינו שולט בחייו, גם אם הוא מיליונר, ושהכסף זה לא הכל בחיים.

כל שנות נישואיו הוא לא הסכים עם דבריה של מלורי,רעייתו -גרושתו, שבאה ממשפחה עשירה ומיוחסת, שאמרה שכסף או מעמד חברתי מעולם לא היו מניע למעשיה. היא נהגה לומר שטיול ביער או על החוף אינם עולים סנט אבל נותנים המון. לעומתה, נתן, שהגיע ממשפחה קשת יום, אם חד הורית משכונת קווינס אמר 

"כמה קל לומר את זה כשמעולם לא חסר לך דבר".

חייו של נתן משתנים לחלוטין לאחר פגישתו עם ד"ר גודריץ '. לרופא הזה שהוא מומחה בעל שם עולמי, יש יכולת לצפות את מותם של אנשים מסוימים והוא משתדל להכין אותם לקראת מה שממתין להם.
נתן המזועזע שואל: "אתה כאן בשבילי, גודריץ',נכון? זה מה שאני צריך להבין? הגיעה השעה שלי?"
המפגש עם הרופא מטלטל את עולמו , מחזיר אותו לעבר, ומביא אותו להרהר בחייו, במעשיו ובהחלטותיו לטוב ולרע. הוא מבקש לתקן את מה שקלקל במשך כל חייו. הוא מתחיל להקדיש יותר זמן לבתו תוך נסיונות להתקרב לגרושתו. הוא מבין שכסף גורם לו לאושר אישי, אבל לחלוק אותו עם אחרים מביא יותר אושר ושמחה.

"מסע אל החיים" נכתב בעקבות ארוע אישי של הסופר.  זמן מה לאחר פרסום ספרו הראשון עבר מוסו תאונת דרכים קשה, בה כמעט נהרג. בהשפעת תוצאותיה של תאונה זו הוא כתב את "מסע אל החיים"  שראה אור   ב־2004, עובד לקולנוע , לסרט קנדי -אמריקאי ,דובר אנגלית בשם "Afterwards", בכיכובם של ג'ון מלקוביץ'  ואוונג'לין לילי.  בשנת 2009  יצאה לסרט גם גרסה צרפתית.

בסגנון קליל וזורם, נסחפתי ומצאתי את עצמי סקרנית לדעת מה יקרה בפרק הבא. הספר נקרא ברצף.  פשוט אי אפשר לעזוב אותו לפני שמגיעים לסוף. בכשרון הכתיבה המיוחד לו, גיום מוסו מערבב ביד אומן אהבה מסתורין מתח ובדיון ומצליח לדלג על שאלות כמו סבירות תופעה על טבעית או לבקש הגיון... וכך קרה שכשחשבתי שאני יודעת  איך נתן יסיים את חייו, גיליתי סוף שונה לגמרי.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה