יום שישי, 31 במאי 2019

עץ משפחתי - סוזן ויגס

עץ משפחתי - סוזן ויגס
תרגום: קטיה בנוביץ'
הוצאת הכורסא. מאי 2019 .  359 עמ'





















-מה היית עושה אם היית צריך להתחיל את חייך מחדש?
-איך היית מרגיש אם חייך היו נלקחים  ממך ואין לך שום זכרון איך זה קרה?

כל השאלות האלה עוברות על אנני רש-הרלו, גיבורת "עץ משפחתי".

זהו סיפור מעורר מחשבה על המסע שעוברת אישה אחת להחזיר את חלומותיה, את לבה ואת חייה.

החיים מלאים בהחלטות שגויות, בהזדמנויות שהוחמצו, ובאירועים גורליים שמשבשים  את כל התוכניות שלנו, גם את אלו שמתוכננות לפרטי פרטים, ולא משאירות מקום לְטָעוּת. עם זאת, לפעמים אלה טעויות, הסחות בדרך, שעשויות להוביל בחזרה אל הנתיב בו התחלנו ויש את הרגע הזה שבו  אנחנו  מבינים שלמרות הכל אנחנו נמצאים בדיוק איפה שאנחנו צריכים להיות, איפה שאנחנו רוצים להיות, במקום שהיינו שייכים אליו תמיד, ועם האדם שהיינו אמורים להיות. זה נקרא -  שיעור בחיים.

אבל כדי לזכות בהכל מחדש ולסגור מעגל צריך לעבוד קשה, ולעשות הכל כדי שזה יקרה, מה שדורש הרבה חשבונות נפש ובהחלט הרבה פשרות.


אנני רש מסוויצ'בק, ורמונט,  ידעה מה היא רוצה לעשות, מה היא רוצה להיות, כבר מגיל צעיר מאוד. אהבתה לבישול נובעת מקשר קרוב לסבתה. במטבח של סבתה נולדה התשוקה שלה עוד כשהיתה צעירה מכדי לקרוא או לכתוב.  עכשיו סבתא כבר איננה אבל אנני מתגעגעת אליה ושומרת בלב את כל הזיכרונות ממנה. תמיד ידעה, שעבודת חייה תתפתח סביב אוכל ובישול, בדרך זו או אחרת.

כאשר אביה, שלא היה להוט לנהל חוות סירופ מייפל, עוזב את משפחתו כדי לצאת להרפתקה משלו, אנני בת 10 ולהחלטה הזו יש השפעה עמוקה עליה. אבל, היא מתגברת כי יש לה את אמא שלה, את אחיה, ואת סבתה האהובה, וגם את פלטשר, הילד החדש בעיר.

פלטשר עובד אצל אחיה של אנני בתקופה הכי בוערת בשנה במטעים ובהפקת סירופ המייפל. הוא חדש בסוויצ'בק,בחור נאה ושקט שרוע לב ורכילות של אחת האימהות משום מדביקה לו שם של "ילד רע", מה שגורם לאמא של אנני להיות מודאגת מאוד ביחס לקשר החזק שנרקם בין אנני לבינו.

לאנני היו תכניות לפרוש כנפיים מהעיירה ולצאת אל העולם הגדול, ללמוד קולנוע ותקשורת צילומית הקשורה בקולינאריה, אך היא רוצה לוותר על המילגה שקבלה ללימודים באוני' ניו יורק, ומבקשת להישאר בסוויצ'בק עם פלטשר. אמא שלה מפצירה בה לצאת ולקדם את עצמה ולהיות מישהי, לא לתת ללב להשפיע על קבלת החלטות בגילה הצעיר,  ואנני מבינה מה מסתתר מאחורי דברי אמה, מכבדת את רצונה, וביחד עם ברכת הדרך של פלצ'ר ועידודו, היא יוצאת לשם מתוך כוונה לחזור.

הגורל, כפי שכולנו יודעים, יכול להיות הפכפך, והוא מחליט להעמיד בפני אנני ופלטשר כמה פיתולים אכזריים.

אנני מכירה את מרטין הנאה בניו יורק עוד בימים שהיתה לו עגלת אוכל ניידת ואחרי שנותק הקשר עם פלטשר, היא מתאהבת במרטין ואחרי שנתיים ביחד נישאת לו. הוא הופך להיות שף מפורסם, הם גרים בלוס אנג'לס בבית נפלא והיא עושה עבודה שהיא אוהבת. היא המפיקה של מופע בישול מוצלח מאוד, בכיכובו של בעלה, מרטין.

כשמסתכלים מבחוץ נראה שלאנני יש הכל.

כשהיא מגלה שהיא עומדת להיות אמא היא ממהרת אל הסט כדי לספר את החדשות המרגשות למרטין.  אך אז היא נאלצת להתמודד עם גילוי של אמת נוראה, ומיד לאחר מכן, היא מעורבת בתאונה נוראה שמשאירה אותה בתרדמת ומוחקת שנה שלמה מחייה.

אבל אנני שורדת. היא מתעוררת ומגלה שהיא נמצאת בסוויצ'בק, ושהחיים שהיו לה אינם.  
ושהעולם המשיך בלעדיה.

היא צריכה לעבור שיקום ממושך, ללמוד מחדש את כל הדברים שאנחנו לוקחים כמובן מאליו, איך לתפקד, לדבר, ללכת ולחיות שוב. היא  זקוקה לזמן רב כדי לבצע אותם באופן שיהפכו להיות שוב חלק משיגרת חייה היומיומית. תהליך ההחלמה שלה מביא אותה להתבונן בחייה, במערכות היחסים שלה ובהחלטות שקבלה בעבר. היא מתחילה לראות מה קרה, מה עשתה נכון היכן שגתה , לאן נסחפה, ואיפה היא איבדה את דרכה. זה מוביל  למפגש עם אביה, חזרה אל שורשיה,  תהליך שמעמיד את האהבות הראשונות שלה בפרספקטיבה: אהבתה לפלטשר, שמעולם לא התגבר עליה ואהבתה לאוכל ולבישול. וכשהיא מוקפת ונתמכת במשפחתה, וגם באהבתה הראשונה זיכרונות רבים שנעלמו והשאירו פערים ענקיים, מתחילים לצוץ גם אם הם עדיין חמקמקים והדרך להחלמה ארוכה מאד. אבל אנני לא נשברת. היא אופטימית וחיובית, גם אם סרקסטית. היא כבר לא אותו אדם. היא צריכה להחליט כמה מאותו אדם שהיא נהגה להיות,היא רוצה לשלב באדם שהיא הפכה להיות.

בסופו של דבר אנני מוצאת איך להתחבר מחדש לעבר שלה ולחלומות הישנים שלה.

"הגיע הזמן לשחרר את האדם שהייתי, לנסות לזהות את האדם החדש שעולה מכל זה".

סוזן ויגס לוקחת את הקוראים בחזרה לחיים של אנני . אל שנות העשרה ועד להווה, על ציר זמן של פעם ועכשיו . תוך כדי סיפור צצים ועולים פלאשבקים בעזרתם אנחנו לומדים כיצד חייה של אנני היו עד לנקודה שבה ארעה התאונה, ואחריה.  איך המשפחה שלה עיצבה אותה ואיך ההרפתקאות שעברו עליה בזמן שלמדה בקולג', הפכו להזדמנויות שהתגשמו מעבר לחלומותיה הפרועים ביותר.

-האם אנני תאמץ גישה חדשה לחיים או שהיא תחזור שוב על  אותן טעויות?
-האם הגורל יאפשר לכוכבים להסתדר כך שהפעם הדברים יצליחו ותהיה לאנני ולפלטשר הזדמנות לאהוב שוב?


ל"עץ משפחתי" היה כל מה שאני מחפשת בספרות נשים; דמות מובילה נפלאה, סיפור קסום  שנע על הציר שבין עבר והוה, תיאורים מעוררי תיאבון של מזון שכל מה שיכולתי לחשוב עליו היה מה אני רוצה לאכול..ועכשיו! ולא נשכח את הכריכה היפהפיה...

סיפור שמתרחש ביערות של ורמונט, שגורם לך לרצות לצאת לעלי הסתיו העשירים של ניו אינגלנד, לנוף היפה של בתי חווה, להרים ולשלג, לאוויר הצח הצונן ולסיידר תפוחים.

העלילה זורמת ושוזרת בתוכה קולות וגעגועים נוסטלגיים של העבר עם חיי היום יום  בהווה, ניצחון על טרגדיה, אובדן, משפחה , גילוי מחדש, ומסע של אישה המנסה להשלים עם המציאות החדשה של חייה.

מה עוד אפשר לבקש ? אולי קורטוב של רומנטיקה?  

לא לדאוג, יש גם מזה.

"עץ משפחתי" כתוב כל כך יפה. הוא סיפור דינאמי ,משכנע, רגיש, טעים ואמיתי גם אם די צפוי .
הוא מלמד אותנו שכשמאבדים חבר, בן זוג או אהבה, אין למהר ולמצוא לו תחליף. צריך להתבונן במרחב שנוצר, לתת ללב לחוש את החוסר ורק אז להיפתח לאפשרות חדשה, לאדם חדש, לאהבה חדשה או לחדש אהבה ישנה.

אני אהבתי.
ממליצה!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה