יום שלישי, 21 במאי 2019

סיפורי נֶמֶש (1)- ארנת גרובמן

סיפורי נֶמֶש (1)- ארנת גרובמן
איורים: אורה שורץ

הוצאת ג'י.או. גלריה לאומנות




















תרשו לי להתחיל מהסוף:

מי מבין קוראי סקירה זו שמחפש מתנה עם ערך מוסף לילדיו, נכדיו, אחייניו, או חבריו לא יתאכזב כשיחזיק בידיו את סדרת הספרים היפהפיה והמושקעת הזו. ספרים שמציגים ומלמדים דרך נכונה ומועילה להתמודדות עם פחדים, קשיים, קונפליקטים ומצבי משבר שונים באמצעות סיפור על כלב תחש בשם נֶמֶש.

סיפורי נֶמֶש נמכרים בשתי ערכות.  כל ערכה כוללת חמישה ספרים. אפשר לרכוש כל ערכה בנפרד אך לא ניתן לרכוש ספרים בודדים מתוך הערכה.

כל ספר בנוי במתכונת די קבועה. יש בעיה לפתור או קונפליקט שמטריד,סיפור המעשה, ולבסוף הפתרון.

" אֲנִי חַיָּב לָרוּץ אֶל הַיַּנְשוּף. יֵש לִי בְּעָיָה שֶמַּטְרִידָה אוֹתִי...אֲפִילּוּ בַּלַּיְלָה אֲנִי לֹא מַצְלִיחַ לְהֵרָדֵם...." (מתוך נמש עוזר לצביקוש)

הסיפורים זורמים, מסקרנים ומענינים, הם כתובים בשפה שהיא בגובה העיניים של הילדים , והאיורים הנפלאים מזכירים ציורי ילדים. כל אלה מושכים את הילדים ומאפשרים להם להזדהות עם הנושא.

ההאנשה של הכלב נֶמֶש, מאפשרת לבצע "השלכה", להעביר באמצעות תהליך הקריאה, תכנים המוכרים לילדים מחיי היום יום. מכל אחד מהסיפורים, הילדים יכולים להפיק לקח, שלאחר שמיעתו ישאיר מסר חזק, מסר לחיים, וגם לקבל כלים שיעזרו להם להתגבר על סוגיות מטרידות כמו פחד מכישלון, פחד מלומר את האמת, פחד מלבטא חולשה, חברות, התחשבות, בטחון עצמי, חריצות, התמדה, אמת ושקר, עזרה הדדית ,סובלנות וסבלנות, קבלת האחר,קבלת השונה כשהכל עטוף בחיוך ובהומור.  בדרך זו מתאפשר לילדים להפנים את הערכים המוטמעים בסיפור, ואת הפתרון, שהוא תמיד "סוף טוב", מה שעוזר גם לפתח שיחה עם הילדים בצורה מהנה וחווייתית.



הערכה הראשונה כוללת את הסיפורים הבאים:

1.משקפיים ל נֶמֶש - נֶמֶש אינו רואה טוב, והוא זקוק למשקפיים. הוא פוחד, מתנגד, אך לבסוף מבין שזהו מצב שצריך לחיות איתו. הוא מבין שהמשקפיים אינם משנים את האדם, כיוון שהיופי הפנימי - הוא הקובע. "אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו".

2.נֶמֶש מנסה ומצליח - נֶמֶש חולם להיות זמר במקהלת זמר . לאחר מספר ניסיונות להתקבל למקהלה מצליח נֶמֶש להגשים את חלומו- בעזרת עידוד מחבר, טיפת התפשרות והרבה התמדה

3.נֶמֶש משקר-  נֶמֶש מסתבך באמירת אי אמת.
לנֶמֶש קרתה תאונה ובמקום להודות במעשה, הוא משקר. דניאל, בעליו, "תופס אותו בשקר" ומסביר לו עד כמה חשוב לומר את האמת, גם אם הדבר כרוך באי נעימות, ואפילו בקבלת עונש קל. לשקר אין רגליים...

4.נֶמֶש מלך הריקודים - נֶמֶש מאוד רוצה לרקוד במסיבה, אך נכשל.
הוא לא מצליח לרקוד, החברים צוחקים ולועגים לו, והוא נעלב. לבסוף, כשהוא חוזר כרקדן לאחר שלמד בבית ספר לריקודים, הוא אינו משוויץ ואינו נוטר טינה, אלא רוקד עם כל חבריו.


5.מי יעזור ל נֶמֶש - אבוי! יוצאים לטיול ו נֶמֶש שכח את המשקפיים בבית .הוא עצוב וחבול והוא זקוק לעזרת חבריו לטיול. לאחר ויכוחים מתארגנות החיות ובאות לעזרתו. כך, בעזרת החברים, הופך הטיול להצלחה.


חמשת סיפורי נֶמֶש של ארנת גרובמן,  הם חגיגה אחת גדולה, נפלאה.
הכתיבה היפה נעימה ונכנסת ללב, הספרים עצמם מודפסים בפורמט מיוחד ומחומרים איכותיים ביותר, יש גם דפים כפולים שנפתחים. ניכרת ההשקעה ותשומת הלב הרבה שניתנו לכל פרט ופרט בתוכן, בבחירת הפונט, באיורים הנפלאים והיפיפיים,  ובהגשה לקורא.
הספרים  מעבירים מסרים חשובים לילדים, ומנגישים כלי להתמודדות עם בעיות רגשיות. ההזדהות עם נֶמֶש נותנת לילדים אפשרות להבין שעוד מישהו מרגיש בדיוק את מה שהם מרגישים או עשה את אותה טעות שהם עשו ,נעלב כמו נֶמֶש מאותו ארוע שהם חוו, נתקל באותם אירועים, ובו בזמן חושף אותם למחוות של עזרה הדדית, התחשבות וחברות אמיתית,  ואומר את אשר על ליבו בתמימות כובשת.

הסיפורים מומלצים על ידי משרד החינוך, הן עבור ילדי הגיל הרך - גני ילדים וכיתות א'-ב', והן במסגרת החינוך המיוחד.בקיצור, מאד מתאים לגילאי 3-6.

את ספרי נמש ניתן לרכוש כאן (קניה מאובטחת)



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה