יום שישי, 10 במאי 2019

אשה מעבר לים – שרית ישי לוי

אשה מעבר לים – שרית ישי לוי
הוצא' מודן. אפריל 2019 . 
470 עמ' מודפסים




אליה, לילי ורייצ'ל . נכדה, אמא וסבתא.

שלוש נשים בלתי נשכחות עומדות בלב הרומן המסעיר "אישה מעבר לים".

אליה, היא אשה צעירה הנשואה לארי. בתם של לילי ושאול. מיום היוולדה היא נושאת מטען כבד. כפול.
ארי , שמחשיב את עצמו לסופר, הוא בוהמיין אגוצנטרי, שסממני שנות השבעים של תל אביב הפרועה מאפיינים אותו ואת חבריו . הוא מנהל אורח חיים פרוע והולל, שתייה, סמים ובעיקר הולך בטל. הוא מנסה לכתוב את הספר של חייו ואליה, מקווה להיות המוזה שלו.  למענו היא נוטשת את לימודיה באוניברסיטה ,מבטלת את עצמה ואת רצונותיה, והופכת להיות אפר לרגליו כשהוא רודה בה, משפיל אותה  ומנצל אותה ואת כספי הוריה, עד לאותו רגע שבו הוא מודיע לה שאינו אוהב אותה ,רוצה להתגרש ממנה, ועוזב אותה לבדה בבית קפה בפריז.

השבר של אליה נוראי.

לילי, ננטשה כתינוקת בת יומה בפתח מנזר בירושלים והתחנכה על ברכי הנצרות במנזר. כשהיא  מגלה במקרה את יהדותה היא בורחת, חיה ברחובות עד שנאספת ומועברת למוסד חינוכי. חייה במוסד קשים. היא לומדת לא לבטוח באף אחד. לא לדבר עם אף אחד ולשמור את חייה לעצמה. כל חייה היא מנסה להתנתק מהבור השחור שהיה עברה, לא לחשוב עליו, לא לדעת. מיום שנולדה היתה צריכה לשרוד ובתור שורדת היא הכריחה את עצמה לשכוח או לא לחשוב על מה שנודע לה מפי הנזירות. ואין ספק שלשנות נעוריה יש השפעה מכרעת על עתידה והתנהלותה.

רייצ'ל נטשה תינוקת בת יום בליל שלג בפתח מנזר בירושלים. ומאז נעלמו עקבותיה.

הבשארה שקוראת ללילי בקפה אומרת עליה  שיש לה "לב שחור משחור והיא נמצאת רחוק מאחורי הים של יפו".

דמויות נוספות הן שאול בעלה של לילי ואבא של אליה, ואלדד.

אלה הם המפתחות לסיפור גועש וסוחף, הלוקח אותנו אל סמטאות הרובע הלטיני בפריז ואל תל אביב של שנות החמישים וגם השבעים, ומחבר בין ירושלים המנדטורית לעיירה ציורית באנגליה.

עיצוב הדמויות הוא אחד הדברים החזקים בספר. יש התייחסות עמוקה לרגשות המורכבים של הגיבורות הראשיות וגם המשניות, שמאפשר לקורא ללוות אותם בעניין. העלילה בוחנת את חייהן של שלשת הנשים באופן חושף ואינטימי, ומתארת איך הן מחפשות את זהותן ואת עצמן, ואת עברן הלוטה בערפל. כל אחת מהן עתידה לעבור תהפוכות בחייה, והסיפור קושר ביניהן בחוט דק וסמוי של סיפורים על אהבה ששברה את הלב, וסיפורים על אהבה שלא היתה בה אהבה, ועל המחיר שגובה ה"אין אהבה", כך שבסופו של דבר מתברר שההיסטוריה חוזרת על עצמה מדור לדור.

כל אחת מהמספרות בספר מגוללת את סיפורה וסיפור משפחתה,בקולה שלה מתוך כנות,כאב עמוק, ואומץ רגשי.  וכל אחת מהגיבורות משלבת בקורות חייה , אירועים היסטוריים מתקופתה. ירושלים, יפו, תל אביב,  מלחמת יום כיפור, נטישה, חיים במנזר, אהבה ובגידה, שכול, חשש מעין רעה  ועוד הם חלק מהאירועים המתוארים בספר שקושרים את העבר עם ההווה והעתיד.

"אשה מעבר לים" הוא סיפור שעוסק בעוצמה ובמורכבות של יחסי אמהות ובנות , יחסים בין גבר לאישה, יחסים בין בני המשפחה, אהבות ואכזבות .
מערכת היחסים בין אליה ולילי היא אחת ממערכות היחסים הטעונות ביותר בחייהן והיא המקור הן לאהבה העמוקה והן לעמוק שבכעסים, ואפילו לשנאה. למילים שנאמרות , ולאלה שאינן נאמרות יש משקל רב. והאירועים שהן עוברות, מציבות אותן פנים אל פנים מול המציאות, מול האמת, ומאלצות אותן להתעמת עם שאלות מהותיות לגבי מי הן ולמה , ומה טיב היחסים שלהן , גם עם אחרים במשפחה ומחוצה לה, כל זאת כדי לפרוץ מתוך המעגל של אי־הבנה.

"אשה מעבר לים"  הוא ספר מרגש, עשיר, עצוב, שמח, מרתק ומעניין אך בעיקר אנושי ונוגע ללב בעת ובעונה אחת. לאורך כל הספר קיימת התחושה של יד שמכוונת בצורה מיומנת ובטוחה את מהלך העלילה. הספר כתוב בצורה נפלאה, הוא זורם, חודר ישר ללב, מלא בתובנות  ואינו נותן מנוח עד לסיומו, וגם אחרי.

ממליצה בחום!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה