יום חמישי, 1 באוגוסט 2019

אשת הסנדלר – אדריאנה טריג'יאני

אשת הסנדלר – אדריאנה טריג'יאני 
תרגום: הדסה הנדלר

הוצא' ידיעות ספרים. 2013. 502 עמ'



1905  איטליה

צ'ירו לזארי הצעיר ואחיו הגדול אדוארדו נשלחים למנזר בכפר העני ווילמינורה שבאלפים האיטלקיים בעקבות מות אביהם שעבד במכרה באמריקה.אמם האבלה שלא הצליחה לטפל בהם,משאירה אותם לגור עם הנזירות ועם ההבטחה לחזור ולאסוף אותם בעוד שנה. ככל שחולף הזמן צ'ירו משתלט על עבודות המנזר,הופך להיות מעין אב בית, ואדוארדו משתמש בכישוריו לעבודות משרדיות במנזר, ומתקרב מאד לדת.
אמם לא חוזרת לקחת אותם!

לא רחוק משם, בסקילפריו,כפר הררי קטן, המרוחק מהכפר הראשון בכשמונה קילומטרים, מתגוררת אנצה עם משפחתה. היא הבת הבכורה, אחראית על ניהול הבית ואחיה הצעירים. עובדת בכל עבודות הבית, לומדת להיות תופרת ועוזרת לאביה מרקו בעסקי ההובלות שלו. אבל ההכנסה דלה מאוד.

צ'ירו נשלח יום אחד במעלה ההר לחפור קבר להלוויה. הוא פוגש את אנצה בבית הקברות ויחד הם קוברים את אחותה הצעירה של אנצה שנפטרה באופן טרגי. הם חולקים זמן קצר ביחד ונוצר קשר מיוחד בין שניהם. קלות השיחה, וחילופי הדברים הידידותיים שלהם משאירים חותם בליבם... לנצח.

צ'ירו עד לארוע נורא. הוא נמצא במקום הלא נכון ובזמן הלא נכון, וכדי להעלים ולהשתיק את מה שהוא ראה ויודע, הוא אמור להישלח למחנה עבודה. הנזירות שאוהבות אותו אוספות את כל כספן ורוכשות עבורו כרטיס במחלקה הכי זולה בספינה שמפליגה  לניו יורק. שם הוא אמור להפוך לשולית סנדלר אצל קרוב משפחה של אחת הנזירות, ב"איטליה הקטנה" שבניו יורק.

לא ניתנת לו האפשרות להיפרד מאנצה. היא נותרת מאחור.

משפחתה של אנצה חווה תלאות נוספות. בעל הבית שלהם לא מקיים עסקה שנעשתה לפני שנים, והמשפחה נאלצת לעבור לבית קטן מאד בשכירות גבוהה יותר מזו שחיו בו עד כה. חלומותיהם להחזיק משק ובית משלהם נהרסים. מרקו האב מחליט לקחת את אנצה לאמריקה לתקופה של שנה, בה יעבדו שניהם ירוויחו מספיק כסף כדי לשוב הביתה ולהגשים את חלומותיהם. אבל אנצה חולה מאוד על הספינה וכשהספינה מגיעה לאליס איילנד האב ובתו מופרדים ואנצה נלקחת לבי"ח לטיפול ממושך מציל חיים. לאחר התאוששות ארוכה, אנצה מתחילה לעבוד בבית חרושת לתופרות בתנאים מחפירים ביותר ועם איום יומיומי להטרדות מבנו של בעל המפעל. יום אחד אנצה וחברתה לורה, עוזבות את המפעל זוכות להזדמנות של פעם בחיים כאשר הן נבחרות לעבוד כתופרות בבית האופרה המטרופוליטן. אנצה תופרת לקארוזו הגדול, אחד הזמרים הטובים באיטליה, ושם המזל מאיר לה פנים וכישרונה בא לידי ביטוי.חייה מקבלים תפנית הן מבחינה מקצועית והן מבחינה חברתית וכלכלית.

שנה רודפת שנה, צ'ירו, אנצה ואביה ממשיכים לעבוד קשה למען חלומותיהם. המפגשים בין צ'ירו ואנצה בניו יורק הם מינוריים הם מוצאים ומאבדים זה את זה במשך השנים ולמרות שלשניהם יש רגשות, דבר לא קורה.

צ'ירו יוצא למלחמת העולם הראשונה וחוזר.  אנצה מצליחה בעבודה וכמעט מתחתנת.

האם החלומות של אנזה וצ'ירו יתגשמו?
האם הם ימצאו זה את זה?
איזה הפתעות מזמן להם העתיד?


"אשת הסנדלר" הוא סיפור רחב יריעה על עזיבת הארץ הישנה כדי לבנות חיים בארץ חדשה, עם כל חוסר הוודאות, העבודה הקשה, המסירות ורוח ההרפתקנות שהיו כרוכים בכך. זהו סיפור חייהם ואהבתם של אנצה וצ'ירו שמתחיל בשנות העשרה המוקדמות שלהם ונמשך כארבעים שנה. הרומן מתאר את המחויבות, המסירות והסיבולת שהיו חלק מאותו דור שניסה לסלול את דרכו בעולם החדש. ערכים משפחתיים ודאגה לאלה שהם בשר מבשרך זה משהו שמאפיין משפחות איטלקיות והרומן הזה נאמן לאהבת המשפחה, להקרבה, לנחישות והרצון לדאוג להם.

אדריאנה טריג'יאני שולטת להפליא בתיאור הפרטים השונים שברומן. סצינות ורשמים מתעוררים לחיים בצורה כה חיה. הקורא יכול לשמוע את העיזים בהרים, להריח את האוקיאנוס בנמל, לטבול בהמולה של רחובות ניו יורק בראשית המאה, לחוש את החציבה במיכרות ולחוות את הגליץ והגלאם של בית האופרה.
סגנון הכתיבה חזק ומלוטש, ואף על פי שהרומן ארוך, הוא נקרא בשטף. מערכת היחסים החזקה שהקורא בונה עם הדמויות והרקע,הופכת את הקריאה לנפלאה. מצאתי את עצמי שקועה בסיפור המרתק הזה, מעורבת ומאוהבת בדמויות ובחייהן עד שהפכו להיות אמיתיות בעיניי. חגגתי איתן את הניצחונות והזלתי דמעות על התלאות. וכיוון שהסיפור מבוסס על  הסיפור של סבא וסבתא של הסופרת, שגדלו בהרי האלפים, אך נפגשו בארצות הברית לאחר שעלו ,קל להבין מדוע הוא חי ונושם בין הדפים.

"אשת הסנדלר" הוא לא רק ספר. זו חוויה. זה סיפור רב עוצמה, סוחף ומרגש של מהגרים איטלקים, רומנטיקה ותלאות החיים , ויכולתה של הרוח האנושית להתגבר על הכל. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה