יום שבת, 31 באוגוסט 2019

ההפסקה הגדולה של ניקולא הקטן- ז'אן ז'אק סמפה,רנה גוסיני

ההפסקה הגדולה של ניקולא הקטן- ז'אן ז'אק סמפה,רנה גוסיני
תרגום מצרפתית: מיכל פז-קלפ
הוצאת כנרת. 2019. 120 עמ'






















“ההפסקה הגדולה של ניקולא הקטן” הוא הספר השלישי בסדרת ההרפתקאות של ניקולא וחבריו. בספר,  אוסף של 17 פרקים קצרים, כל פרק הוא סיפור בפני עצמו,  ולא תלוי בסיפורים האחרים.

ניקולא, הילד הצרפתי, חוזר לספר סיפורים נוספים על הכנופיה שלו, בבית הספר ובסביבתו. הסיפורים מסופרים מנקודת מבטו.  רנה גוסיני יודע מה מתרחש בראשו של ניקולא – אך חשוב מכך, הוא יודע לכתוב את זה בקולו של ילד.

ניקולא הוא ילד שובב ושובה לב, שמאמין שיש לו את ההורים הטובים ביותר בעולם.הוא יוצא להרפתקאות רבות עם חבריו השובבים. כל פעם מחדש הם מסתבכים בצרות אבל תמיד מצליחים להיחלץ מהן.

הסיפורים עוסקים בנושאי הילדות – חברות, קטטות, מערכות יחסים ביניהם, מערכות היחסים עם המורה בבית הספר , לצד עולמם המורכב של מבוגרים -חינוך, סכסוכים משפחתיים, פעילות תחרותית וכולם מטופלים על ידי רנה גוסיני בהומור וברוך הספציפיים לגיל הגיבור.

 כל סיפור מציג דמויות חדשות, ביניהן :

מסיה דיובון, מפקח בית הספר שאותו מכנים הנערים “מָרָק חַם”, מכיוון שכאשר מתעוררות צרות, הוא אומר לכל ילד, “תסתכל לי בעיניים”, וכפי שניקולא מציין, יש עיניים בתבשיל…

חברים בכיתה כמו :
אַלְסֵסְט, שהוא נורא שמן ואוכל כל הזמן
אָנִיאָן, שהוא התלמיד הכי טוב בכיתה ו”חיית המחמד” של המחנכת
אוֹד, שהוא חזק נורא, שאוהב לתת אגרופים באפים של חברים
זֵ’אוֹפְרוּאָה, שיש לו אבא נורא עשיר שקונה לו כל מה שהוא רוצה.





אהבתי את סיפורו של ניקולא “מחצית שניה” על משחק הכדורגל בין הקבוצה של אביו לצוות האבות מבית הספר השני.

הסיפור “השעון” כל כך מדויק ויפה.

בסיפור “סוף שנה” , ניקולא מספר על התעודות שקבלו חבריו ביום האחרון של הלימודים ועל אָנִיאָן,”חיית המחמד “של המורה שלקח הביתה ערימה של תעודות, וחבש על ראשו כתר מצטיינים,שהמנהל בקש ממנו “שלא ללכת לישון עם הכתר כי בטח צריך לשמור אותו לשנה הבאה ואסור שהוא יתקמט”"

או הסיפור “האגרטל הורוד של סלון” שמוביל למריבה בין אמא ואבא.  ניקולא לא אוהב כשהוריו רבים, אבל הוא מאד אוהב כשהם משלימים

 או הסיפור “האף של דוד יוג’ין” על אביו של ניקולא שקנה לו אף של ליצן וכשהוא לוקח את זה לבית הספר הוא מסבך אותו ואת חבריו בצרות.


ניקולא וחבריו מלאי תמימות והתלהבות. הם נקלעים למריבות וקטטות, וניקולא לומד כיצד לחיות ולנווט בעולם דרך הארועים היומיומיים שהוא עובר עם חבריו בבית הספר. הם כל כך שובבים בדרך חמודה שאי אפשר שלא לאהוב אותם גם כשהם מסתבכים.

צריך לקחת בחשבון שהמהדורה הראשונה של הספר הזה יצאה בשנות ה 60  ולמרות הכתיבה השנונה והרישומים שמשלימים ומעשירים את הטקסט, יש בספר איפיונים צרפתיים, איזכור של מקומות, סיפורי עם וכד’ שזרים לאוזן הילד הישראלי אך אינם פוגמים בהנאת הקריאה. יש מספר תיאורים שחריגים לימינו (כמו לתת פליק בטוסיק, לדבר בחוצפה למפקח) גם אם זה נעשה בחיוך.

כל מי שאוהב מעט הומור והיה שובב בעצמו כשהיה ילד ימצא הנאה מהקריאה וההקראה של הספר. אמנם הספרים מיועדים לקוראים הצעירים, אבל אני חושבת שמבוגרים יהנו מהם באותה מידה, אולי אפילו יותר. מבוגרים יוכלו לראות את ההומור באינטראקציות בין הדמויות הבוגרות בספורים לבין ניקולא וחבורתו.

“ההפסקה הגדולה של ניקולא הקטן”  הוא פרי יצירתם של רנה גוסיני, מחבר “אסטריקס”, וז´אן-ז´אק סמפה, מגדולי הקריקטוריסטים בצרפת.

מתאים לגילאי 8 ומעלה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה