יום חמישי, 8 באוגוסט 2019

בריכה עירונית - אדוה בולה

בריכה עירונית - אדוה בולה
כנרת זמורה-דביר .יולי 2019 . 208 עמ'






















ב”בריכה עירונית” בוחנת אדוה בולה מערכות יחסים במשפחה ומחוצה לה כשסוגיות של  זהות ושייכות, אהבה ושברון לב,  באים לביטוי דרך סיפורן של מספר דמויות תל אביביות, שבריכת שחייה אחת מקשרת ביניהם כמו גם תחום עיסוקן המקצועי שקשור באמנות לסוגיה, באופן ישיר או עקיף.

במרכזה של כל נובלה מתוארת דמות שחיה לכאורה חיים רגילים, אך למעשה עולמה מתערער עליה אם זה בגלל בריאות שמשתבשת, אהבה שמאכזבת או בדידות וניתוק חברתי מרצון. כל אחת מהדמויות עוברת תהליך כואב של התמודדות לטוב או לרע. כל נובלה מציצה לתוך הנפש, משתפת את הקורא במחשבות, בפחדים, בהתלבטויות, במהלכים ובתוצאות.

בספר הזה מספרת אדוה בולה, על שש נשים ששוחות בבריכה עירונית, כמעט כל יום אם זה בבקר או בשעות הלילה, ודרכיהם מצטלבות. יש כאלה ששוחות אחת ליד השנייה ויש שנפגשות במלתחה.  לכל אחת מהנשים התמודדות אחרת, ,אך הפחד והרצון לברוח מהמציאות היומיומית משותף לכולן. ברקע  יש גם נגיעות  ליחסים שקשורים למשפחה, יחסי הורים ילדים, יחסי בעל אשה, אחים  וחברים. לכל אחת מהדמויות  סיפור אישי אחר,מחלה נדירה, רומן אסור ,בגידה, ניתוק חברתי, קנאה, משבר בחיי הנישואין, אהבה נכזבת ועוד.

בדרך כלל אני נמנעת מספר שמורכב מאוסף סיפורים קצרים .
“בריכה עירונית” היה הפתעה עבורי. קראתי אותו לאט. ולהפתעתי, הוא נקרא בעיני כחטיבה אחת למרות שלכל נובלה כותרת משל עצמה וגבורים משלה אך על אף ההפרדה השמית, הבריכה שמופיעה כחוט מקשר בין כולם, והדמויות שמופיעות כאן ושם נתנו את התחושה של ספר רציף. היו רגעים שהלב שלי נמלא בכל כך הרבה עצב שהיה לי מעט קשה להמשיך ולקרוא, אבל עם זאת, יש גם טון מנחם לכל אורך הספר, שמלטף ומעודד את הקורא להמשיך לקרוא למרות הכל. כי אלו החיים.

הספר קריא מאד ומעניין. הנובלות מרתקות, מתארות בקווים עדינים ומדויקים בדידות אנושית, חוסר אונים וחיים בינוניים, ודוק של עצב מרחף מעליהן וצובט את הלב.

הכתיבה היפה, עניינית, מתארת שיחות יום-יומיות , רגעי יומיום קטנים ומפלחי לב של שמחה ועצב, אהבה ואבדן, חשש ופחד. אמיתות קטנות על החיים שלעיתים מכילות מציאות מכבידה ומכמירת לב. הוא  נוגע בנימים נסתרים שבכל אחד מאתנו, ומעלה שאלות לא פשוטות על חברות, חיי נישואים, הגשמה עצמית ועוד. באחת הנובלות מצאתי את עצמי תוהה האם הסופרת מספרת סיפור שארע באמת, כי היו בו פרטים שתואמים את הביוגרפיה הפרטית שקשורה למשפחתה.

ממליצה מאד!

***   

אדוה בולה, שחקנית, תסריטאית וסופרת ישראלית ,ילידת נתניה, בוגרת בית הספר למשחק ב”סמינר הקיבוצים”, שיחקה בסדרת הדרמה “מגדלים באוויר” ובמיני סדרה “נבלות”. המחזה “הדוד הנק” על-פי סיפוריה ובכיכובה, זכה לשבחים רבים. “דברים שאני יודעת על ר’ ” הוא ספרה הראשון, ראה אור בשנת 2012. השתתפה ב”צומת מילר”,”הלומים” ובתפקידי אורח רבים. שחקה בתיאטרון תפקיד ראשי ב”נשים קטנות” “זריחה” ועוד.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה