יום שלישי, 24 בדצמבר 2019

כל המשפחות המאושרות - אן פאצ'ט

כל המשפחות המאושרות - אן פאצ'ט
תרגום:עידית שורר
הוצא' עם עובד. דצמבר 2019. 302 עמ'























“כל המשפחות המאושרות” הוא רומן מרגש על שתי משפחות שמתערבבות בעקבות נישואים שהתפרקו, וטרגדיה אחת שהשפיעה על כולם.

הרומן נפתח באחר צהריים של יום ראשון  אחד, במסיבת הטבלה, שנערכת בביתם של פיקס ובוורלי קיטינג, בראשית שנות השישים, בלוס אנג’לס. אלברט קאזינס ממשרד התובע המחוזי שלא הוזמן למסיבת ההטבלה של פראני קיטינג, מגיע עם בקבוק ג’ין. הוא למעשה מחפש להימלט מאשתו ההרה ומשלושת ילדיו. בהשפעת האלכוהול הוא נושק לבוורלי קיטינג . ההחלטה של אלברט קאזינס להביא בקבוק ג’ין למסיבה ומה שקורה בעקבותיה, גורמת לו להבין שהוא רוצה יותר מחייו, יותר ממה שתפקידו כסגן או ממה שאשתו ההרה ושלושת ילדיהם יכולים להציע לו.

במילים פשוטות, הוא רוצה את חייו של פיקס קיטינג, או ליתר דיוק, את אשתו של פיקס, בוורלי.

ואחה”צ הופך להיות גורלי…

הנשיקה הזו, מובילה לפירוק מערכות הנישואין של שתי המשפחות ויש לה השלכות על ארבעה מבוגרים  ושישה ילדים  שתימשך במשך שנים ארוכות, ו”כל המשפחות המאושרות”  עוקב אחריהם כאשר הם מנסים לתמרן דרך הקשיים והטרגדיות הרבות שהגורל מזמן להם בחיים.

אלברט ובוורלי שהתגרשו מבני זוגם, התחתנו, והפכו למשפחה מעורבת. הם עוברים מקליפורניה לווירג’יניה עם שתי בנותיה של בוורלי. אשתו לשעבר של אלברט וארבעת ילדיו , ובעלה לשעבר של בוורלי נשארו בלוס אנג’לס.

במהלך חודשי הקיץ, ארבעת ילדיו של אלברט  מגיעים לווירג’יניה, וששת הילדים המעורבבים מנישואיהם הקודמים, היו הופכים ל”שבט” קטן ומגובש בפני עצמו. הם חווים הרפתקאות, סכסוכים ומריבות של ילדים, ורוב הזמן הם ללא השגחת המבוגרים, אך כבר מילדותם ם יוצרים ביניהם קשרים חזקים, בלתי צפויים, נוגעים ללב ואמיתיים שנמשכים גם בבגרותם. אירוע טרגי שהם עוברים ביום קיץ אחד, הופך את אותו יום, ליום שקושר את כל הילדים בסוד שהם נשבעו שלא לשתף, וההשלכות של הסוד הזה הם ליבת הסיפור.

שנים לאחר מכן, פראני מנהלת מערכת יחסים עם הסופר לאון פוזן. היא משתפת אותו בסיפור של משפחתה, והוא מנכס ללא רשותה  את ההיסטוריה המשפחתית שלה, וכותב ספר שהופך לרב מכר. החשיפה הזו פותחת מחדש פצעים שפראני חשבה שנרפאה מהם, ובין היתר חושפת הרבה אמיתות מעבר למה שהילדים נשבעו שלא לחלוק.

הסיפור משתרע על פני פרק זמן של 50 שנה, ונוגע ללב בדרך בה הוא מתאר את כל מי שנפגע בעקבות השינוי שנכפה עליהם ועל חייהם היציבים, בעקבות ההחלטה של בוורלי ואלברט לעזוב את בני זוגם.  ששת הילדם נאלצים ללמוד להתמודד עם החיים החדשים, עם הטרגדיות שעוברות עליהם, והכיוונים השונים שהחיים לקחו אותם אליהם במהלך השנים שחלפו, כשהם בוחנים את ניצחונותיהם וכישלונותיהם, אהבותיהם ואבידותיהם.

הפרקים מתמקדים במערכות יחסים משפחתיות ואחרות  ובעיקר בחייה של פראני עד שההורים נפטרים. והקוראים זוכים לראות איך כל אח מפרש וחווה מוות, נישואין, הורות, קריירה ונוחות כלכלית בחיים.
אן פאצ’ט מספרת סיפור אמין ומעניין. הסיפור  נע קדימה ואחורה בין הדמויות, כאשר המיקוד הגדול ביותר הוא על פראני. הוא  עוקב אחרי הדמויות מאז שהילדים היו צעירים, דרך גיל העשרה, עובר להיותם מבוגרים צעירים ועד גיל העמידה. חלק מהדמויות היו חביבות, אחרות הרבה פחות, ובעוד חלק הצליחו לא רע בחיים, אחרות ממש לא.  עם 4 הורים, 6 ילדים, אינספור בני זוג ונכדים, יש הרבה מה להתעדכן, ופאצ’ט עושה עבודה נהדרת בלהראות מי חשוב ומי לא, מה שמקל מאוד על מעקב אחר כולם.

“כל המשפחות המאושרות” מעניק לנו מבט אנושי ותובנה על המורכבות של משפחה מודרנית לא מתפקדת. יש הרבה הומור לצד צער וטרגדיה. הסופרת מעלה שאלות מעניינות בספר,כשהיא בוחנת את השפעת הנאמנות להורים, של ילדים להורים גרושים ונשואים בשנית, ומציגה את הקושי שחלק מהם חווים במציאת דרכם בחיים.

זהו ספר של רגעים גדולים וקטנים כאחד, עם מבט מרתק ומרגש, על האופן בו משפחות מעורבבות מנסות לדור בכפיפה אחת, ועל הקשר המוזר והחזק שקיים בקרב הילדים במשפחות כאלה.

יפה ומלא לב … ומומלץ בחום.


                

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה