יום שלישי, 10 בדצמבר 2019

משחק ההמתנה – ברניס רובנס

משחק ההמתנה – ברניס רובנס 
מאנגלית:  רחל פן
ידיעות ספרים, פן , ספרי חמד.
נובמבר 2019  270 עמ' 






















"משחק ההמתנה" הוא  קומדיה אפלה, כמעט מקאברית, שהופכת לרצינית, ומתארת את ההתרחשויות בבית האבות הוליהוקס המכובד, לכאורה.

בקנט שבאנגליה, קרוב לדובר, נמצא בית הדיור המוגן לקשישים, בו הדיירים מעבירים את זמנם ב"משחק ההמתנה". רובם מתקרבים לשנת השמונים לחייהם, לרובם אין קשר עם בני משפחתם, והם מעבירים את ימיהם בין ארוחה לארוחה מתוך השלמה סבלנית עם מותם הקרב. ועד בוא המוות, הם מנצלים כל הזדמנות למחוק את העבר ולהמציא את עצמם מחדש.

 כל אחת מהדמויות מביאה איתה את המטען שלה,כולל המגבלות, וכולם כאחד בעלי מוזרויות ותחביבים:

 מר קרוס חושב שהוא בלתי מנוצח, שהמוות לא ישיג אותו. הוא מנסה לשרוד את כולם, במיוחד את גב' סיליה. הוא ממש כפייתי בענין וחי בציפיה למות האחרים, דבר המונע ממנו ליצור קשרים חברתיים. הוא שומר על גב ארון הבגדים שלו רשימה מעודכנת של אלה שהלכו לעולמם לפני זמנם.

 גב' גרין,בעלת  עבר מסתורי

 ליידי סיליה היא "ראש הבית" , כפי שהיא מכונה, היחידה בעלת תואר, וכל הדיירים נכנעים לה בכל העניינים, מבלי לדעת שיש לה תחביב מרושע, עסק צדדי של סחיטה ממנו היא מתפרנסת בנוחיות, ושאותו היא מנהלת בעזרת בן זוגה מר ונבלס, המכונה החמוס. ולמרות שכולם נוהגים בה בכבוד, רוב הדיירים לא אוהבים אותה, האינסטינקט שלהם אומר להם שהיא תאריך ימים אחריהם.

 גברת בלמי בעלת נטיות אובדניות. היא  מחליטה שהיא לא יכולה  לחיות יותר את החיים האלה ואת ההמתנה הזו וחותכת את גרונה.

 ואם הבית שממהרת להשתיק את הארוע של גב' בלמי, כי זה לא טוב לעסקים, נראית אכפתית כלפי חוץ, אבל בסתר ליבה מקווה שהתושבים יורישו לה קצת כסף בצוואתם, ובינתיים נוטלת לעצמה מעשֹר.

כשלבית מצטרפים שני קשישים חדשים, גברת פיינברג, יהודייה שופעת חיים המעוררת מיד את חשדם של הדיירים האחרים

ומר רופוס האלגנטי מתרחשת תפנית בסיפור.

האישיות של הדיירים לא הולכת לאיבוד תוך כדי ההמתנה או כשהן נלחמים בבדידות או טרודים במכאובים הפיזיים והרגשיים. אדרבא,  הם משתדלים לשמור על מכובדות, גם אם למראית עין, שהרי לאף אחד מהם לא באמת אכפת מה קורה לזולתו, והשמחה לאיד היא מן התענוגות הספורים שלהם.

מדובר בדמויות שרובן מלאות חיים ומעניינות, שיש להם היסטוריה ארוכה ומסובכת, המצטלבת בדרכים מפתיעות. יש ביניהם את אלו ששותים יותר מדי, או אלו שלא אכפת להם מה קורה סביבם או בנוגע לדעיכתם. יש את אלו שרודפים אחר עוד אהבה אחת, אחרונה. חלקם כנים, חלקם ערמומיים. הם יוצרים בריתות, הם רבים, הם מתאהבים. הם בעלי עבר נסתר, העדפות מיניות לא שיגרתיות והומור אפל ומרושע וכל אלה שולטים בחייהם ביום יום, והכל מתרחש רגע לפני סיום החיים, ומתואר במגע קליל  משעשע וחומל. (כמובן, שרק הקורא חשוף לסודות של כולם, אם כי בסופו של דבר כולם יחשפו להפתעה גדולה מאוד.) 

הדמויות, לרוב, די נוראיות אך רובנס מצליחה למצוא פרט חביב בכל אחת מהדמויות שלה וגם אם אנחנו לא אוהבים אותן, אנחנו לפחות אוהדים אותן.

זה ספר מקסים, שנון וערמומי שיצא לאור באנגליה לפני יותר מ-20 שנה.

***  

ברניס רובנס נולדה בקרדיף שבוויילס ב-1923. במרוצת חייה כתבה עשרים וארבעה רומנים שזכו בפרסים יוקרתיים, בתשבחות המבקרים ובאהדת הקהל. ספרה הנבחר הפך אותה בשנת 1970 לאישה הראשונה שזכתה בפרס בּוּקר היוקרתי, וראה אור גם הוא בהוצאת פן. הרומןA Five Year Sentence , שיצא לאור אחרי הנבחר, נכנס לרשימה הקצרה של המועמדים לפרס בּוּקר ב-1978. כמה מספריה עובדו לקולנוע ולטלוויזיה, בהם I Sent a Letter to My Love בכיכובה של סימון סיניורה (1980), ומאדאם סוזצקה בכיכובה של שירלי מקליין (1988).


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה