יום חמישי, 5 בדצמבר 2019

זרובבל וזלפה -רונית חכם

זרובבל וזלפה -רונית חכם
איור: ענת ורשבסקי
הוצא' אגם. 2019





















זרובבל וזלפה הם שני שכנים שגרים באותו בניין מגורים
והם תמיד מוצאים סיבות לריב, ואין דבר שהם לא רבים עליו

" לָמָּה אַתְּ מְצִיצָה מֵהַחַלּוֹן?
לָמָּה אֵין לָךְ וִילוֹן?
אוֹ
לָמָּה קָנִית עָצִיץ?
לָמָּה שָׁתִיתָ מִיץ?
אוֹ
לָמָּה יֵשׁ לָךְ מִשְׁקָפַיִם
לָמָּה נָעַלְתָּ מַגָּפַיִם..."




















כאשר המריבות המילוליות שלהם הופכות למריבות עם אלימות גופנית כמו משיכה בשער, בכתפיים,באוזניים, להוציא לשון, לשלוף צפורניים, דברים מוזרים קורים להם .  
לא חולף זמן רב והם מבינים שהמריבות שלהם מטופשות.
אך...
האם זה יעצור אותם מלהמשיך ולריב?
האם הם ימצאו דרך להשלים?

על כך תקראו בעצמכם.

אין ילד שאינו מעורב במריבות
מריבות בגן, מריבות בין אחים, מריבות עם ילדי השכנים, מריבות עם ההורים. במהלכן, ילדים מבטאים את כעסם, את תסכוליהם, ותמיד מנסים להאשים את האחר כמו שעושים זרובבל וזלפה:

" הַכֹּל בִּגְלָלֵךְ!
לֹא נָכוֹן, בִּגְלָלְךָ!
אַתְּ הִתְחַלְתְּ!
לֹא, אַתָּה! "


ובשעת כעס  גם משתמשים בשפה לא יפה:

" אַתָּה נִרְאֶה כְּמוֹ קַרְפָּדָה מְצֻנֶּנֶת!
אַתָּה עַגְבָנִיָּה מְרֻסֶּקֶת!
וְאַתְּ כְּמוֹ נְמָלָה אֻמְלָלָה!"


כולנו היינו רוצים שהילדים יחיו בהרמוניה מתוך מקום של עזרה הדדית. אך במציאות התופעה של מריבות בין ילדים קיימת, ולכן צריך ללמד את הילדים איך להתווכח או לריב באופן הגון .המריבות אינן בהכרח רק תופעה שלילית, יש בהן גם צדדים חיוביים: הן מלמדות את הילד להתמודד עם בני גילם, לעמוד על שלהם, לוותר, להתפייס

זרובבל וזלפה לא כל כך יודעים להסביר מה קורה להם ולמה הם רבים על כל דבר. הספר  משמש מראה לילדים ומעורר הזדהות עם הדמויות ועם מה שקורה בשעת מריבה ולאיזה מימדים היא גדלה, אך יחד עם זאת מאפשר להם לשמור מרחק מן האירוע (כי זה קורה בסיפור) ולבחון את את עצמם, את רגשותיהם ואת מעשיהם בשעת מריבה ולהבין שלכל מריבה יש מחיר, והמחיר לפעמים כבד כמו שכמעט קרה לזרובבל וזלפה... הם לומדים שצריך להשתלט על מה שקורה ולמצוא פתרון יצירתי שיאפשר להימנע מריבים.

הספר משעשע, מורכב ופשוט כאחד. הוא  עוזר לילדים להתמודד עם תופעה שלילית ומעודד להפוך אותה לחיוביתהספר גם מאפשר לפתוח בשיח בנושא פגיעה גופנית ,מריבות ופתרון בעיות.

חלק מקסמו של הסיפור טמון באיורים ובעיצוב יוצאי הדופן.  הצבעוניות של כחול ואדום שמתחלקת בין זרובבל, שדבריו מובאים בצבע אדום ובאותיות גדולות, לבין דבריה של זלפה שמובאים בצבע כחול. במבט ראשון יש תחושה של גודש בגלל המלל שפרוש על פני מרבית העמוד ואינו בא לידי ביטוי באיורים כפי שאנחנו רגילים ומכירים, אך העין מסתגלת .


מתאים לילדים החל מגיל 5.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה