יום שלישי, 29 בספטמבר 2020

חיי השקר של המבוגרים – אלנה פרנטה

חיי השקר של המבוגרים – אלנה פרנטה

תרגום: אלון אלטרס

הוצאת הקיבוץ המאוחד

ספטמבר, 2020 315 עמ'

נקרא כעתק דיגיטלי באתר אינדיבוק











אלנה פראנטה לא מתאימה לכולם.

אבל-

כל מי שקרא את הרומנים הנפוליטניים שלה ימצא ש "חיי השקר של המבוגרים" הוא חזרה לאותו קסם ספרותי טהור.

 

כישרונה יוצא הדופן של אלנה פרנטה לספר סיפורים על התבגרות נשית ומשבר זהות, הם חלק מהנושאים שהיא חוזרת לכתוב עליהם כמו גם על המעמד החברתי, גיל ההתבגרות והאופן שבו מערכות יחסים מעצבות אותנו.

"חיי השקר של המבוגרים" הוא סיפור ההתבגרות של ג'ובנה שמתחיל כשהיא בת 12, בת יחידה להורים אוהבים, תומכים, משכילים . ככל שהסיפור מתקדם, אנו רואים את שלבי ההתפתחות של ג'ובנה מילדה שמאמינה שהוריה מושלמים, מגוננים ואוהבים, לנערה בוגרת בגוף ובנפש כשהיא בת שש עשרה, שאינה זקוקה עוד להגנת הוריה, ומוכנה להתחיל לכתוב את סיפור חייה שלה. הסיפור מתרחש בשנות התשעים, החינוך נגיש יותר, והעולם הוצף בשינוי טכנולוגי גדול.

המניע לשינוי שתעבור ג'ובנה קשור לאביה הלוחש לאמה, שנראה שג'ובנה תהיה מכוערת כמו אחותו ויטוריה, מילים שג'ובנה זוכרת בבהירות כואבת וההשפעה שלהן עליה בגיל שתים עשרה, משמעותית. ג'ובנה מתחילה לראות את הוריה מבעד לעדשה חדשה. וברגע שהיא מתחילה לראות את הסדקים בנישואיהם ובהורותם, היא מתרעמת עליהם. המילה "מכוערת", מעוררת בה מודעות לשקרים של אביה ואמה, ומכבידה עליה. וכשהיא מתחילה לשאול מדוע מעולם לא פגשה את משפחתו של אביה, היא חושפת סכסוך בן עשרות שנים בין אביה לויטוריה, ומתעקשת לפגוש אותה עכשיו. האב מארגן פגישה, וכשג'ובנה נוסעת לראשונה לעיר התחתית של נאפולי, לאזור בו גרים בני מעמד הפועלים היא  מוקסמת ובו זמנית נדהמת ללמוד שאביה גדל ברחובות הצפופים והצרים האלה, רדופי הפשע והעוני. כשהיא נפגשת עם ויטוריה, דודתה מזהירה אותה שאביה שרלטן רודף כסף ושההתנהגות המתוחכמת שלו כולה העמדת פנים.

ככל שמערכת היחסים של ג'ובנה נמשכת עם דודתה, נראה שהיא חווה תחושת סיפוק מוזרה מהאפשרות להכעיס את הוריה או לפגוע בדימוי שלהם. ככל שהוריה מדגישים את אישיותה ה"מכוערת" של ויטוריה, כך ג'ובנה חשה שהיא חייבת לחקות אותה. ג'ובנה מתחילה לבחון את עולם המבוגרים, להטיל ספק בשאלה מהי מציאות ומה זו אשליה בחיי השקר של מבוגרים,  ומנסה לנווט בין אין ספור השקרים והצביעות שנראה כאילו הם שולטים בחייהם, ותוך כדי כך מתרחקת מהמעגלים האקדמיים והחברתיים של הוריה.

האשליה של משפחה למופת קורסת, והכניסה לגיל ההתבגרות הבעייתי הופכת למציאות, בה מתחילים הכעס והנטייה למרד, הקונפליקטים עם כולם, והחיפוש אחר דרך אחרת, ההתעוררות המינית ולבסוף האהבה שהופכת את הדברים למורכבים עוד יותר. ג'ובנה חווה משבר זהות שנשלט על ידי שנאה עצמית. היא בודקת את פניה ואת גופה באובססיביות ומחפשת את עקבות הכיעור של ויטוריה בעצמה. בהמשך היא ממש מרגישה טוב כשהיא מגלה שביכולתה לומר דברים כדי לפגוע באחרים ומוצאת שהרבה נערים ומבוגרים מוצאים במילים ובתכונות הפיזיות השנואות עליה, משהו מפתה.

 

פרנטה בוחנת את הדברים מזוויות רבות ושונות, מראה את כל ההיבטים האפשריים וגורמת לנו להרגיש את הרגשות והדילמות הסותרות איתם ג'ובנה מתמודדת  וכל מה שמוביל אותה אט אט לחיי השקר של המבוגרים.

בתחילת הספר ג'ובנה תוהה אם בכלל יש לה סיפור לספר, ומתארת ​​את חייה עד כה כ"קשר סבוך". ואכן, העלילה היא יותר רצף של אירועים, תוך כדי הצצה אינטימית לשלוש שנים בחייה המבולגנים של ילדה צעירה, מלאת טעויות, חרדות ותהיות לגבי יחסי מין.

כמו ברומנים הנפוליטניים, כך גם כאן, הסיפור אינטנסיבי, דרמטי, ומלא בתיאורים שגם דוחים ובאותה מידה מושכים. מסעה של ג'ובנה הצעירה לגיל ההתבגרות מפורט בצורה מטרידה, כמו גם מערכת היחסים הטעונה שלה עם הוריה ובני משפחתה, חברים וחברות, והגבולות והציפיות שלה מהעולם החברתי. נושאים כמו הבדלי מעמדות, חברות נשית סוערת, יחסי מין ובגידות הם חלק בלתי נפרד מהספר. אם יש כאן מסר, הוא די עגום, אבל הכתיבה כל כך מרתקת וכובשת שהקורא נמשך פנימה ללא קשר. פרנטה תפסה את עומק חייהם הפנימיים של המתבגרים הצעירים, וכתבה רומן כן, אמיתי ומשכנע. הלוואי שהסוף לא היה כל כך פתאומי, עם תחושה שהוא לא גמור. אני מקווה שזה נסיון מצידה לגרום לנו לרצות עוד,  גם אם בסופו של דבר הוא יהיה ספר יחיד.

 

קריאה מרתקת.


נקרא כספר דיגיטלי באתר אינדיבוק .לטעימה מן הספר לחצו כאן:

חיי השקר של המבוגרים. פרק ראשון

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה