יום שישי, 25 בספטמבר 2020

שיעורי שחייה – קלייר פולר

שיעורי שחייה – קלייר פולר

תרגום: ורד רוזן

הוצאת כתר

ינואר,2020. 307 עמ'

נקרא כספר דיגיטלי באתר אינדיבוק












התקווה של גיל קולמן ובנותיו, נאן ופלורה, רודפת את המשפחה במשך כ- 12 שנים, מאז שאינגריד קולמן, אשתו של גיל והאמא של הבנות, יצאה לשחות לבד, ולא חזרה. 

גופתה מעולם לא נמצאה.

היעדרה של אינגריד והעובדה שלא ברור מה עלה בגורלה, מטריד את המשפחה. האם האישה שגיל רואה נעלמת מעבר לפינה, זו היא? האם יכול להיות שהטלפון שמצלצל באמצע הלילה מגיע מאמם שרוצה לחזור הביתה? האם היא טבעה בים?

פלורה מעולם לא האמינה שאמה מתה. היא הייתה רק בת 10 כשנעלמה. כשהיא מקבלת טלפון מאחותה הגדולה, נאן, המיידעת אותה על התאונה שאביהם עבר אחרי שחשב שהוא רואה את אינגריד, נאן חושבת שהוא סנילי, אבל פלורה מאמינה שהוא באמת ראה אותה והיא מבקשת להגיע אל האמת, אחת ולתמיד.

 

"שיעורי שחייה" הוא  רומן יפה, שקט, כזה שמעורר אי שקט. 

הסיפור מסופר לסירוגין בין לונדון של ימינו לזו של שנות השבעים, כשהנושא העיקרי דן בבחירות שאנשים בוחרים, וההשפעות שיש להן על עתידם ועל הדורות הבאים.

הסיפור מתחלף בין עבר להווה, כשההווה מסופר בגוף שלישי, מנקודת המבט של ​​פלורה, כשהיא ואחותה חוזרות הביתה להיות עם אביהן לאחר שעבר תאונה, ומצד שני, העבר, בגוף ראשון, באמצעות המכתבים שכתבה אינגריד לבעלה לפני שעזבה אותו, מכתבים שחושפים את העבר ואת מערכת היחסים שלהם. המכתבים הוסתרו בין דפי ספרים שונים בבית, וכל ספר שנבחר קשור לנושא הספציפי של המכתב, וכך הם הופכים להיות סיפור בתוך סיפור. ככל שהסיפור מתקדם, הסודות צצים מהדפים, ואי אפשר שלא לתהות מה  קרה שם באמת. האם גיל באמת ראה את אינגריד באותו היום,כ- 12 שנה אחרי שנעלמה? או שמא דמיונו של איש זקן מתעתע בו בנסיונו להחזיק את אינגריד בחיים?

המכתבים של אינגריד, אותם היא כתבה בשנת 1992 מתארים אישה צעירה שנקלעת לרומן עם הפרופסור הכריזמטי שלה, לפני שהרתה ונישאה לו. הם מבטאים את מחשבותיה העמוקות ביותר על נישואיה האומללים, האנוכיות של גיל  וריחוקו מהמשפחה כבעל וכאבא.  הם כתובים בסגנון  נפלא שמחבר את שני צירי הזמן יחד כדי להראות כיצד הזיכרון לא תמיד תואם את מה שבאמת היה במציאות.

קלייר פולר מתמודדת בסיפור עם מספר נושאים. אחד מהם רלוונטי לנשים, ולדרך בה נשים עדיין נתפסות על ידי החברה. נשים שנדרשות לקיים את המודל המשפחתי  של נשים ואמהות טובות, על חשבון קריירה או מימוש עצמי. היא מספקת חומר רב למחשבה על ידי הצבת שאלות כמו: מה קורה כשהולכים נגד הזרם? מה קורה כשאשה מבינה באיחור שאמהות היא לא בשבילה? מה הן ההשלכות כשהאשה ממלאת את  ''חובתה'' כאם וכאשה, ומתעלמת מהרצון והחלומות שלה בגלל התאהבות מטופשת? ומה לגבי שקרים? 

הסופרת בוחנת גם את העולם הספרותי במבט מציאותי ומסתכלת לאמת בעיניים, המאבק לכתוב את רב המכר הבא, גם אם הוא זבל סיפרותי שלא ראוי להיקרא, או אורח החיים של גברים בשנות ה -70 בהוצאה לאור, ותפיסת הקוראים את הספר שהם קוראים.

ולבסוף, אי אפשר להתעלם מהים, מהנוכחות שלו בסיפור, לעיתים נוכחות שקטה, לעיתים סוערת ומעורפלת והמשמעות שהוא מייצג, ששחייה בים היא בטוי של חופש ושכחה רגעית או לחילופין, מלכודת מוות.

 

סגנון הכתיבה המיוחד של קלייר פולר, גם אם  הוא מפורט ואיטי , גרם לי  ללכת לאיבוד באווירה של המשפחה הזו, שלא מסוגלת, או לא מוכנה, לסגת מהבחירות שלה. משפחה שהרגישה בטוחה להסתתר באורח החיים שנוצר על ידי הבעל והאב הנרקיסיסטי,  למרות הכאב שהוא גרם להם. 

הדמויות בכלל לא  סימפטיות, ובאמצעותן קלייר פולר משקפת את הצדדים הפחות יפים של הטבע האנושי, ולמרות זאת, לא יכולתי להניח את הספר לרגע, מכיוון שרציתי להיות איתם.

"שיעורי שחייה" הוא לא סיפור משפחתי משמח. זה סיפור מלא בגידות ועצב, וכישלונות להתחבר ולתקשר. עם זאת הוא כתוב יפה וברגישות על נישואין, אמהות, יחסי אחים וחברות נשית, ומתאר סיפור משכנע של אישה לכודה.

ספר מטריד אבל טוב, עם כל כך הרבה רבדים ומשמעויות, לעיתים מונוטוני אך ללא ספק מהפנט. 

האירועים נחשפים לאט לאט וגורמים לך לרצות לקרוא מהר יותר כדי לגלות מה קרה שם באמת.

בעיני הוא היה חוויה ספרותית.

 

ממליצה מאד!

 

נקרא כספר דיגיטלי באתר אינדיבוק .לטעימה מן הספר לחצו כאן:

שיעורי שחייה.פרק ראשון



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה