יום שני, 13 ביוני 2022

פגישה עם החיים – ססיליה אהרן

פגישה עם החיים – ססיליה אהרן

תרגום: דנה אלעזר הלוי

הוצאת כנרת זמורה דביר

2013. 397 עמודים

נקרא כעותק דיגיטלי











מה הייתם עושים אם "החיים" שלכם הוא אדם שקובע איתכם פגישה?

חייה של לוסי בבלאגן אחד גדול אבל היא חיה בהכחשה. היא איבדה את החבר שלה ולא מצליחה להתגבר על זה, היא איבדה את עבודתה הלא מאתגרת, היא גרה בדירה קטנטנה ומלוכלכת, משקרת לחברים ולמשפחתה, ומסתירה חתול מבעל הבית שלה. יש לה עבודה שהיא לא אוהבת. יש לה משפחה שהיא לא רוצה לבקר או לדבר איתה. היא עוזבת כל התכנסות משפחתית, וכל פגישה עם חבריה לפני שהיא מסתיימת. היא מחבלת בכל עבודה שבה היא עובדת, והיא משקרת לעצמה לגבי איך דברים קרו באמת. זה משפיע על כל דבר בחייה, ואף אחד סביבה לא באמת יודע משהו אמיתי עליה. אבל למרות שהיא ויתרה על חייה, החיים לא ויתרו עליה.

יום אחד מגיעה לדלתה הזמנה להיפגש עם "החיים" שלה. היא מתחמקת מהפגישה. היא עסוקה מדי בהסתבכות עם הבלגן של חייה.

ה"חיים" של לוסי לובשים צורה אנושית של גבר שהיא קוראת לו קוזמו בראון. תפקידו היחיד של קוזמו הוא חייה של לוסי. קוזמו נכנס לחיי היומיום שלה וחי איתה ומלווה אותה לכל מקום שהיא הולכת, וכשהיא משקרת הוא חושף את שקריה. הוא  מלמד אותה שהשקרים שהיא מספרת ומאמינה בהם הם הגורם לכך שאין לה קשר עם החיים שלה. הוא דורש ממנה לתקן את חייה ולהתוודות לפני כולם על השקרים שלה ולהתחיל לומר את האמת, כי האמת תשחרר אותה, תקל עליה ותאפשר לה לאהוב את חייה. אבל במקרה של לוסי, האמת גורמת לפיטוריה, והרבה דברים בחייה מחמירים לפני שהם מתחילים להשתפר. השינוי שלוסי עוברת מתבטא במראה החיצוני של קוזמו. בפעם הראשונה שהם נפגשו היא רואה איש עלוב, עייף, עם ריח רע מהפה, בעיות עור ומשעמם.  המראה שלו הוא מעין מראה עבור לוסי, בבואה של חייה, אך כשהיא מתחילה לשים לב לחייה, גם קוזמו עובר שינוי. הוא מתחיל להיראות טוב יותר, לחייך לעתים קרובות ולהתלבש בצורה נאה יותר.

 

ה"חיים" של לוסי המגולמים בגופו של גבר רגיל, מעין "מפקח אדמיניסטרטיבי", ולוסי עצמה, מתפקדים כשני חצאים של אותה ישות, וההתנהגות של האחד משפיעה על האחר ולהיפך. יש ביניהם מריבות, פיוס, הקנטות, התפרצויות עקשניות לצד הבנות, הכלה ותמיכה.

מסופר בגוף ראשון בקולה של לוסי.

לוסי היא אחת מהגיבורות שהיה קשה לאהוב.  היא לא דמות סימפטית במיוחד אבל היא מצחיקה וחלק מהדיאלוגים שלה עם עצמה או עם ה"חיים" שלה משעשעים, על אף הסרקזם שבהם. בהתחלה היא מין נשמה אבודה ובודדה שנאבקת עם המפנה כלפי מטה שהיא חווה בשנתיים ואחד עשר חודשים בחייה. היא מכחישה את היותה תקועה בעבר, והיא לא מודעת למצבה עד שהחיים שלה, מבקשים להיפגש איתה. ככל שהספר מתקדם אהבתי את ההתפתחות שדמותה עוברת, איך היא הבינה דברים בעצמה, איך היא הבינה מה היא באמת רוצה, וכיצד היא למדה להפיק את המרב מחייה כשהיא משלימה עם עברה.

 

"פגישה עם החיים" הוא מעין מדריך לצמיחה אישית, שעיקרו לפגוש את החיים שלנו פנים מול פנים וללמוד להכיר אותם בלי מסיכות ובלי להתחמק מהמציאות גם אם היא לא נעימה לנו. כמו לוסי, גם אנחנו צריכים לבחון את חיינו ולעשות, אם נדרש, שינויים, מכיוון שלא כמו בספר, החיים לא ישלחו לאף אחד מאיתנו הזמנה לפגישה. באמצעות לוסי אנו לומדים להיות כנים, לא רק כלפי אחרים, אלא כלפי עצמנו. "לא להתפשר" רק כי זה קל יותר, ושחובה עלינו להתמודד עם המציאות עד שנלמד להכיר את עצמנו ,נקבל את עצמנו ונשלים עם מי שאנחנו לטוב ולרע.

 

בדרך כלל ספרים שבהם הדמות הראשית מתנהגת כמו אידיוט גמור, מעצבנים אותי ומועדים לנטישה. אבל בספר הזה, הסקרנות גברה. למרות שהסוף היה צפוי, לא יכולתי להניח את הספר מידי. רציתי לדעת  מה יקרה אחר כך, איזה מעשה מטופש תעשה לוסי, האם היא תחזור אל האהבה האבודה, האם היא תאמץ את האהבה שמצאה בטעות, אילו עוד אי הבנות יעמדו בדרכה, ומה יעלה בגורל שקריה.

"פגישה עם החיים"  הוא ספר קליל, מהנה ושנון. מצחיק בלי להיות מגוחך, רומנטי בלי להיות סנטימנטלי יתר על המידה, ריאליסטי מספיק ומשונה לחלוטין, במיוחד כשההאנשה של חייה של לוסי היא גבר.




 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה