יום שבת, 25 ביוני 2022

ארבע הרוחות – כריסטין האנה

ארבע הרוחות – כריסטין האנה

תרגום: אינגה מיכאלי

הוצא' מודן

מאי 2022. 512 עמודים

נקרא כעותק דיגיטלי











עלילת "ארבע הרוחות מתרחשת בטקסס של שנות ה- 30 , בתקופת השפל הגדול, סופות האבק בטקסס, התרסקות שוק המניות, בצורת שהותירה שדות חיטה חרבים, קריסת הכלכלה, והחיים כפי שאמריקה הכירה נעלמו. על הרקע הזה אנו פוגשים את אלזה מרטינלי וילדיה מנסים לשרוד את ההרס המוחלט שנגרם לפיסת גן העדן בה הם חיו עד כה.

חייה של אלזה לא היו אף פעם גן של ורדים. בילדותה היא סבלה מבריאות לקויה, שבעקבותיה הפכה לחריגה בעיני בני משפחתה. היא עבדה קשה כדי לזכות באהבת הוריה, אך הם  גרמו לה להרגיש לא אהובה ונחותה מאחיותיה. היא הפכה להיות ילדה מתבודדת, מופנמת, שסבלה מחוסר מוחלט של אהבה, תשומת לב או כל סוג של חיבה, והדימוי העצמי שלה שאף לאפס. ההנאה היחידה בחייה באה מקריאת ספרים, בעיקר רומנים. ביום הולדתה ה-25 היא מחליטה לצאת ולחגוג. היא פוגשת את רייף מרטינלי, וכשהיא זוכה לתשומת לבו, היא מתמסרת לו.  אלזה מגלה שהיא בהריון, ומובלת על ידי אביה אל בית הוריו של רייף, המתגוררים בחווה מבודדת. אביה כופה עליהם את הנישואים. למרות שרייף כבר מאורס, הוריו מקבלים אותה ללא היסוס, מחתנים אותם והיא יולדת את בתה הבכורה, לורדה, בעזרת חמותה.

אלזה ורייף חיים טוב בחווה עם הוריו, טוני ורוזה, שחיבקו את אלזה ובתם התינוקת. הם אנשים מאוד חמים ואכפתיים ואלזה מרגישה שהיא הרוויחה משפחה אמיתית. בפעם הראשונה היא מבינה מה זה כשאוהבים אותך מעומק הלב. היא מתמסרת לעבודה החקלאית למרות העבודה הקשה ורצופת האתגרים והופכת להיות אמא נהדרת שעושה הכל למען ילדיה.

ואז הקערה מתהפכת.

תנאי החיים הופכים להיות בלתי נסבלים כשמגיע השפל הגדול והבצורת הקשה ביותר בהיסטוריה של המישורים הגדולים. המחסור בגשם, הבצורת הבלתי נגמרת, השמש ששורפת את כל הגידולים, וגורמת לאובדן היבולים, וסופות האבק ההרסניות הביאו אנשים לידי עוני, רעב, ייאוש ואובדן.  אין יבולים, אין אוכל, ואין תקווה. אלה ועוד מובילים למשבר בחיי נישואיה וגורמים לאלזה להתלבטות קשה לגבי ההמשך. היא צריכה לעשות בחירה כמו רבים משכניה. האם להישאר בחווה הביתית עם שני ילדיה ולהילחם על אדמתה, לחכות לגשמים שלא מגיעים ולקוות שיהיה קץ לגיהינום הזה, או לקחת את שני ילדיה ולצאת למסע מסוכן מערבה, כדי להתיישב בקליפורניה, ולנסות את מזלה, מתוך תקווה להזדמנות חדשה שתוביל לחיים טובים יותר. כשהתנאים הופכים להיות מסכני חיים, היא לוקחת את ילדיה ויוצאת למסע למערב,לקליפורניה מתוך תקווה להתחלה חדשה.

אלא שהמציאות טופחת על פניה וקליפורניה רחוקה מלהיות "הארץ המובטחת". הקושי בנסיעה ללא כסף, ללא אוכל וסכנה מתמדת, הם כעין וכאפס לעומת מה שמחכה להם בקליפורניה. אלזה וילדיה נאלצים לחיות בדלות כשהמציאות היומיומית קשה, מחלות ועוני גורמים למותם של רבים סביבם, ותנאי התעסוקה והשכר לא מאפשרים לשרוד. אבל אלזה לא מוותרת, מתמקדת בהישרדות ומגלה תושייה. היא נלחמת למען משפחתה. היא עוברת שבעה מדורי גיהנום וחווה מציאות לא פשוטה. קיום מחריד של עוני, תנאי חיים איומים ותנאי עבודה כמו  של עבדים,  אינסוף דעות קדומות ואי צדק לצד תאוות בצע. יחד עם זאת היא מוצאת ידידות שמעולם לא הכירה, אהבה שחלמה עליה, אך מעולם לא חשבה שהיא אפשרית, ותפקיד במאבק למען זכויות העובדים. היא שורדת את הזמנים הגרועים ביותר ואת הייאוש כנגד כל הסיכויים.

 

 

"ארבע הרוחות" הוא רומן היסטורי לא קל לקריאה. הוא הרגיש כאילו כריסטין האנה לוקחת כל עובדה ואירוע שהיא חשפה בתחקיר לקראת כתיבת הספר ו"זרקה" הכל על אלזה. ולמרות שאין לי ספק שמה שאלזה חוותה ב"ארבע הרוחות" אכן קרה לאלה שחיו במהלך אותה תקופה, זה הרגיש קצת יותר מידי עבור אדם אחד.

התיאורים של כריסטין האנה היו מפורטים ומוחשיים עד כדי כך שיכולתי לדמיין את סופות האבק שחודרות בין הסדקים הכי קטנים בבית, את הרוח הנושבת במהירות אדירה, באותה מידה שיכולתי לדמיין את שדות החיטה הזהובים שהיא תיארה בתחילת הספר, שהשתרעו לאורך דונמים רבים.

 

ספר מטלטל, מטריד, קורע  לב, פוקח עיניים.

עוצמתי, משכנע ומרתק, על נשים ומערכות היחסים שלהן, על משפחה שמנסה לשרוד למרות הייאוש, הרעב וחוסר האונים. על כוחה של הרוח האנושית.

 

ממליצה!

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה