יום שלישי, 21 ביוני 2022

אידי ריכטר אינה לבד – רבקה הנדלר

אידי ריכטר אינה לבד – רבקה הנדלר

תרגום: אילן פן

הוצאת ידיעות ספרים, פן

נובמבר 2021. 180 עמודים.

נקרא כעותק דיגיטלי



 








"אידי ריכטר אינה לבד" הוא אחד מאותם ספרים שהמשכתי לחשוב עליו לאחר שסיימתי את העמוד האחרון.

 

העלילה מספרת על אידי ריכטר, בשנות ה-30 המאוחרות לחייה, שמתגוררת בבוסטון עם בעלה מזה עשר שנים. אידי מתמודדת עם אבא חולה אלצהיימר, עם לחצים ועומס הטיפול המאתגר בו, ועל התחושות כשהוא כבר לא מזהה את הסביבה. אביה של אידי מאובחן כחולה אלצהיימר בגיל צעיר יחסית, וזה פוגע בו במהירות ובעוצמה. אידי ובעלה אורן, שהוא דמות תומכת נהדרת, עוברים לסן פרנסיסקו כדי להיות קרובים יותר ולעזור לאמה ולאחותה הצעירה בהרבה, אבי. לאידי קשה להתמודד עם מה שקורה לאביה האהוב ובסופו של דבר היא נוקטת בפעולה דרמטית.  

ההצעה שמקבל אורן לעבור לעבוד בפרת' שבאוסטרליה, (אחת הערים המבודדות במערב אוסטרליה) מעניקה לאידי את המרחק הפיזי המושלם מהטרגדיה המשפחתית שלה, וגם את המרחק הרגשי הנחוץ לה. אלא שכל "המטען" מגיע לאוסטרליה יחד איתה. אידי שומרת על ה"סוד" שהופך את המעבר לפינה המבודדת בעולם לקשה עוד יותר, והיא ממשיכה להיאבק במעשה הנורא שעשתה.

 

אידי היא דמות שקטה מאוד.

לכאורה.

היא זורמת עם מה שקורה בחייה ולא מראה מה מתחולל בתוכה. כשאנחנו נכנסים לראש שלה, אנו רואים את ההתלבטויות שהיא מתמודדת איתן ביום יום. אלה מתגברות כשהיא ובעלה עוברים לאוסטרליה, ואורח חייה משתנה והיא רחוקה מהבית. המחשבות מתעוררות והמתח מתחיל לגבות את מחירו.

השינוי באביה והטיפול בו מייסרים, אבל הטון של המחברת עוזר להקל על הסבל עם קצת הומור. תגובתה של אידי למחלה ולמותו לא פשוטה, אבל מאחר והיא טובה בדיכוי רגשותיה, אף אחד לא מבחין במה שעובר עליה. ההסתרה והבדידות מובילים אותה לאבד שליטה על כל מה שסביבה, מאיימים על המשפחה ועל נישואיה ומטריפים אותה ואת דעתה. במקום להתעמת עם מה שקרה, היא מתמקדת רוב זמנה בהתבוננות באחרים, בג'יימי, מורה הנהיגה שלה, בפיונה השכנה המסוייגת, בסוכן נדל"ן מקומי, ופוסום מת ואלה מאלצים את אידי לפרוץ את החומה הרגשית שלה ולהתעמת עם מותו של אביה.

 

כתיבתה של רבקה הנדלר שקטה, יפה ומתעכלת בקלות גם ברגעים של אי נוחות.  

הספר נוגע ללב, אך יש בו קטעי הומור, לצד מאבק עם נושאים בעלי משקל כמו אנושיות, אשמה ואובדן שצפים ועולים במהלך הפעילויות היום-יומיות בחייה של אידי. שאלות, הנוגעות לערכם של החיים שהתדרדרו קוגנטיבית עד אובדן היכולת לזהות אומנם לא בדיוק מקבלות מענה בעלילה, אך כמי שהתמודדה עם בן משפחה קרוב שחלה באלצהיימר אני יכולה להבין את רגשותיה של אידי ואת ההחלטה שקיבלה. הרגשתי את אידי, הרגשתי את הכאב שלה ואת הטראומה שלה.

 

 

"אידי ריכטר אינה לבד" הוא ספר על אישה ש"עושה בלגן בדברים לפני שהיא מסדרת אותם".

זה לא רומן מתח, זה לא רומן בלשי. "הסוד" של אידי מתגלה בתחילת העלילה.

מה שמייחד את  הסיפור בא לביטוי  בשקיפות  לכל אורכו שמאפשרת לקורא להבין את "הסוד" ולעקוב אחריו, לראות איך הוא מתפתח, מתעצב ובסופו של דבר משפיע על זהותה של אידי ונישואיה.

סיפור עצוב, אינטנסיבי, ריאליסטי, ישיר, כתוב טוב,  שידבר לליבו של כל מי שיש לו הורה שאיבד תפקוד קוגניטיבי.

התיאורים של הנדלר את אוסטרליה, חנויות ומקומות העלו חיוך על פני לצד געגועים,  ויש בו גם את ההקשר היהודי והישראלי ...

 

.אני אהבתי 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה