יום רביעי, 6 ביולי 2022

חיפושית הזהב של מיס בנסון - רייצ'ל ג'ויס

חיפושית הזהב של מיס בנסון - רייצ'ל ג'ויס

תרגום :טל ארצי

הוצאת תכלת

מאי 2022. 356 עמודים

נקרא כעותק דיגיטלי











עלילת הספר מתרחשת בבריטניה שלאחר מלחמת העולם השנייה.

מרג'רי בנסון הוקסמה מחיפושית זהב קטנה מאז שהיתה ילדה, שאהבה להתחבא מתחת לשולחן עבודתו של אביה האהוב. ממנו היא למדה על חרקים, ובזכרונה נחרטה חיפושית הזהב. כבר בהיותה בת 10 גמלה בליבה ההחלטה למצוא את החיפושית הנדירה. שנים לאחר מות אביה, אהבתה לחיפושית הופכת לאובססיה. היא מבקרת באופן קבוע במוזיאון, במחלקה לאנטומולוגיה, ואוספת מידע על היצור הקטן, שנמצאת באי קלדוניה החדשה.

 

בהווה,  מרג'רי בנסון, עובדת כמורה בבית ספר. היא רווקה מגושמת באמצע שנות הארבעים לחייה ודי מוזרה. מלחמת העולם השנייה הסתיימה, אבל אנגליה לא התאוששה לחלוטין מההפצצות ומהמחסור באספקה. מודעת לקיומה העלוב ולמראה העלוב שלה, מרג'רי חיה חיים בודדים. ואז, יום אחד, במהלך שיעור היא מחרימה פתק שעובר בין התלמידות ובו קריקטורה לא מחמיאה במיוחד שלה. באופן ספונטני ולא אופייני לה, היא מסיימת את השיעור בפתאומיות, גונבת מגפיים חדשים מחדר המורים, ובורחת מבית הספר. משוכנעת שזה עניין של זמן עד שהמשטרה תגיע אליה, היא מחליטה לעזוב את עבודתה כמורה, ולהגשים את חלום ילדותה למצוא את חיפושית הזהב המיתולוגית, כדי להציג אותה במחלקה לאנטומולוגיה במוזיאון הטבע.

 

זוהי נקודת המיפנה של חייה.

 

מרג'רי  מפרסמת מודעה בעיתון ומחפשת עוזר מחקר, ואחרי סדרה של מהמורות, היא שוכרת את  איניד פריטי, צעירה כבת 20, המועמדת הכי לא סבירה.

ההרפתקה שלהן מתחילה, והן יוצאות למסע הגדול .

מרג'רי האפרורית ואיניד הצבעונית מתגלות כהפכים בכל דרך שאפשר להעלות על הדעת.

מרג'רי ללא שום חוש אופנתי, לבושה תמיד בבגדים חומים שמרניים, לעומתה איניד לבושה בבגדים צמודים צבעוניים, סנדלי פונפונים ושיער בלונדיני בוהק. האישיות שלהן לא יכולה להיות שונה יותר. מרג'רי שקטה, לא נדחפת, שיטתית, מאורגנת, ומעדיפה לשמור על פרטיותה. איניד קשקשנית, כריזמטית, ראוותנית ובעלת כשרון למשוך מעריצים-גברים. הן נוסעות יחד בים, באויר, וביבשה. הן שורדות סופות ציקלון וגשמי זלעפות, מנווטות בשטח מאתגר ומצליחות לאסוף ולתעד חרקים נדירים, לחלוק אספקה ​​דלה, ולחוות סכנות בלתי צפויות. כתוצאה ממה שהן עוברות, הן חוות צמיחה ולמרות שהן הפכים הן לומדות להעריך ולאהוב אחת את השניה, לבסס ידידות קרובה המושתתת על כבוד הדדי, תמיכה ואהבה.

תיאורי הטבע עשירים בפרטים. האי בו חיה החיפושית מאוד ציורי וירוק , אבל הוא גם מלא בסכנות. הקורא מועבר ליער הגשם של קלדוניה החדשה והולך לצד מרג'רי ואיניד כשהן פורצות את דרכן במעלה ההר דרך עלווה צפופה בזמן שהיתושים נוגסים בהן.

אבל לרומן יש גם חולשות. במשך הרבה מאוד עמודים, כמעט כלום לא קורה, והסיפור, למרבה הצער, נמשך כמו מסטיק. כמו כן, למרות שיש רגעים שבהם הדמויות מוצגות בצורה מציאותית וקמצוץ עומק, לרוב הן היו מוזרות והעלילות מוזרות עוד יותר, מופרכות, ולרוב לא הגיוניות.

"חיפושית הזהב של מיס בנסון" הוא ספר חביב, עם  קו בלשי, יש  בו רגעים מצחיקים ונוגעים ללב, אבל יש גם מספיק מטופשים שרחוקים מהמציאות.

הרעיון העלילתי נחמד, אבל, לצערי, הביצוע קצת פחות ודי השתעממתי ממנו. הידידות הבלתי סבירה בין מרג'רי לאיניד היתה החלק המקסים,אך לעומת זאת דמותו של השבוי לשעבר, שלא התקבל לתפקיד העוזר והפך לסטוקר מטורף, היתה הרבה פחות.

יכול להיות שהיו לי ציפיות מאוד גבוהות לגבי הספר, אבל בעיני הוא היה בסדר. לא מעבר.


לשיקולכם.ן


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה