יום ראשון, 3 ביולי 2022

החנות למכשירי כתיבה בטהראן – מרג'אן כמאלי

החנות למכשירי כתיבה בטהראן – מרג'אן כמאלי

תרגום: צילה אלעזר

הוצאת ידיעות ספרים

מרץ 2022 . 340 עמודים

נקרא כעותק דיגיטלי











יש הרבה מה לאהוב ב" החנות למכשירי כתיבה בטהראן ", שבה אנו נלקחים אחורה לשנה, 1953, ובה מתוארת ההיסטוריה הפוליטית בצורה ישירה ונגישה.


העלילה מתרחשת בשני צירי זמן עיקריים, ב 1953 ו-2013. אך רוב הסיפור מתרחש ב-1953.


הסיפור מתחיל בטהראן, בחנות למכשירי כתיבה. זה המקום שבו בעליה מר פח'רי, עוזר בחשאי לצעירים בעלי מודעות פוליטית להילחם למען שינוי בארצם, וזה גם המקום לאוהבי ספרים ושירה שרוצים להרחיב את הידע האינטלקטואלי.

במהלך קיץ 1953, רויא הצעירה, תולעת ספרים בת 17, מגיעה לחנות למכשירי כתיבה כדי למצוא את ספרי השירה שהיא אוהבת, ופוגשת את בהמן אסלן יפה התואר בן ה 17, נער בעל חוש צדק מפותח שרוחש אהבה לשירתו של רוּמי. רויא נשבית בקסמו מיד. שניהם תלמידים משכילים, מבריקים.

אהבתם נתקלת במכשולים גדולים מצד אימו של בהמן, שסובלת מדיכאון עמוק ומנצלת זאת כדי לעשות מניפולציות על הזוג הצעיר, אך למרות התנגדותה הם מתארסים, ומתכננים להינשא בקיץ.

אבל מסיבות שיתבררו במהלך קריאת הספר, בהמן ומשפחתו נעלמים כאילו האדמה בלעה אותם ורויא מצליחה לתקשר עם בהמן באמצעות מכתבים החבויים בתוך הספרים בעזרתו של מר פח'רי.

כשהגעגועים מכבידים עליהם הם מחליטים להקדים את מועד נישואיהם ולהתחתן אצל רשם הנישואים. הם קובעים להיפגש בכיכר כדי ללכת ללשכת ראש העיר עם המסמכים שלהם. למרות המהומות שפורצות באותו יום, רויא יוצאת לכיכר, מחכה לבהמן, נקלעת להפגנה הסוערת והאלימה ולא מצליחה לפגוש את בהמן. היא חוזרת לביתה בשברון לב. מספר ימים אחר כך היא מקבלת מכתב מבהמן שבו הוא נפרד ממנה.

רויא מתקשה להתאושש, אך בהשפעת אביה נוסעת עם אחותה זרי, לארה"ב ללמוד בקולג' ולמצוא התחלה חדשה ללבה השבור. אחרי כשנתיים היא מכירה את וולטר ארצ'ר ובסופו של דבר נישאת לו. אחותה זרי נישאת לג'ק. שתי האחיות התחתנו עם אמריקאים, הקימו משפחה, ולא חזרו לחיות באיראן, אך לא משנה כמה שנים חלפו או אילו אירועים התרחשו בחייה של רויא, בהמן היה תמיד במחשבותיה.


"החנות למכשירי כתיבה בטהראן " משתרע על פני 60 שנה בהם מתוארים שני אוהבים שנפרדו, ניסו לאסוף את חלקי לבם השבור, המשיכו בחייהם, וממש במקרה, יד הגורל מפגישה אותם שוב, בערוב חייהם.


מדוע בהמן עזב את רויא?

לאן הוא נעלם?

איך הוא הצליח לשכוח את רויא ולהמשיך בחייו?

מה עבר על רויא במהלך השנים?

 

על השאלות האלה ואחרות אני משאירה לכם לקרוא בספר...

 

"החנות למכשירי כתיבה בטהראן" הוא  סיפור אהבה מרתק, עדין ומרגש, מלא קסם ועצב כתוב כל כך יפה שקשה היה להניח מהיד. העלילה מתרחשת באיראן ובאמריקה, הולכת קדימה ואחורה כאשר הדמויות הראשיות היו בנות שבע עשרה וכשהן בשנות השבעים לחייהם.


אי הבנה, תקשורת לקויה ובעיה של בריאות מילאו תפקיד מרכזי שהוביל לאירועים קורעי לב. הוא מנגיש נושאים אמיתיים כמו הבדלי מעמדות בחברה הפרסית, מסורת, השפעת טראומות עבר, בגידה, אובדן, מסירות, ובעיות פסיכולוגיות והכל על רקע שיחזור האירועים ההיסטוריים של ההתנגדות לשאה הפרסי, המאבק למען דמוקרטיה, ההפיכה האיראנית, סימטאות טהראן, ריחות התבשילים והמינהגים.


הפרקים האחרונים היו שוברי לב וגרמו לי להזיל דמעות.


סיפור מהלב ,כתוב בהרבה אינטימיות וחמלה.


נהניתי מכל שנייה.

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה