יום שישי, 8 בפברואר 2019

דוּשִׁינְקָא, נשמה - איריס אליה-כהן

דוּשִׁינְקָא, נשמה - איריס אליה-כהן
הוצא' הקיבוץ המאוחד,2013




















כבר בתחילת הקריאה עוררה את סקרנותי גיבורת הספר, הדס, שתוארה כמי ש”הבית אצלה חשוך כמו הלב” אל האכילה הכמעט בולימית שלה, אל כאבי הבטן, שהם סימבול של הסבל והפחד ואל הדמויות הנוספות , מואיז, דימה, חנה, טוליה, רחמים, אושרי ומרינה שחייהן מצטלבים בחייה באופנים שונים.

הדס, אישה מקסימה מגיעה לגיל 34 אחרי פרידה מהגבר שהיה בן זוגה בארבע השנים האחרונות ואשר היתה אמורה להינשא לו, משאיר אותה מבלי להסביר למה יצא מחייה, משאיר אותה כמעט בולמית ומעורערת בהחלט.היא אינה מסוגלת להשלים עם הנטישה. כמי שחוותה פרידות ואובדן לא פעם בחייה.היא יוצאת למסע של תיקון והשלמה.
דושינקא,הוא דימה,ילד אוקראיני דחוי שקבל את הכינוי דושינקא=נשמה מאמו האהובה, הוא עובר התעללות מצד אביו החורג, הקמצן החולני, ונשלח מהבית אל סבתו ברכבת,לבד.ילד מרטיב,ביום ובלילה,שהגמגום הוא הסימבול של כל יסורי הגוף והנפש שנגרמו לו בילדותו. הוא דמות מרגשת מעוררת הזדהות אם לא לומר אהבה. בהווה, דימה הוא אחת הדמויות המשמעותיות ביותר שעוזרות להדס לעבור את המסע
חנה, היא אמו של אושרי, ילידת מרוקו, שהדס אוהבת אותה כאילו היתה אמא שלה. ילדותה בהרי האטלס עוברת טלטלה לא פשוטה ואהבה גדולה.
אלו הם סיפורי דורות ותרבויות המתנהלים בתוך העבר וההווה, מסבכים וקושרים את העיר התחתית של חיפה, עם דימונה, את הרי האטלס וקזבלנקה עם חרקוב אשר באוקראינה, ומאירים את הדס מזויות שונות.
זמן הסיפור משתרע על-פני חמישה ימים גדושי עלילה, ונקטע אחורה וקדימה בזמן אל תמונות מן העבר הפורשות בפנינו מסכת שלמה של צער ומכאובים רבים, סודות, אהבות חמקמקות, והרבה מאוד תקווה.
כתיבתה של אליה-כהן נעה בטבעיות ממקום למקום, משפה לשפה, מזמן אחד למשנהו. הספר כתוב בצורה קולחת ועשירה מעודנת ורגישה, ומעל הכל כ”כ אנושית נוגעת ללב מרתקת וסוחפת.

אי אפשר שלא להתאהב.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה